Jachting. Oblíbená definice mluví o pobytu v zimě, větru, dešti, při kterém házíte peníze (které nemáte) do děr ve vodě (loď) a u toho zvracíte. (Angličané říkají, že úplně stejné je stoupnout si do sprchy, pustit studenou vodu a trhat librové (nebo klidně eurové) bankovky).
Je to také vysoce infekční choroba. Šíří se jak přímým kontaktem, tak i na dálku knihami nebo filmy. Taky máte v životě knížku, která vás nakazila představou, že se sbalíte a koupíte, postavíte, opravíte si loď a budete na ní žít a cestovat kolem světa? (ok ok ruce dolů 🙂 ) Ta moje choroba pochází od Ivana Orla a jeho knihy o Viktorce a idiotech na plavbě kolem světa. Ale nejen knihami nebo filmy se tenhle vir šíří. Jak se internet dostal všude, změnile i způsob šíření příběhů o životě na moři. Odhodlaným dal více možností jak se k takovému životu dostat a vytrvalým další způsoby, jak si sdílením příběhů vydělávat peníze.

Digitální fotoaparáty, kamery a jejich integrace do telefonů umožnili natáčet cokoliv a kdykoliv, stříhat si videa doma a sdílet je na Youtube a sociálních sítích. Facebook umožnil na jednom místě oslovovat a budovat komunitu příznivců; zveřejňovat fotky, videa i články, v novém tisíciletí zvané blogy (případně vlogy, pokud jsou na videu). Vznikla profese či také životní styl v anglosaském světě zvaný “perpetual traveler/content creator.” V přibližném překladu neustálý cestovatel/tvůrce obsahu. Člověk žijící na cestách a cestováním, jehož živí zprostředkování svého života veřejnosti skrze fotky, blogy, videa, podcasty (zvukové nahrávky) či filmy. V české kotlině mě například napadne Trabantista Dan Přibáň nebo motorkářka Dominika Gavliczkowá. V jejich případě je důležitý crowdfunding, jehož úspěch spočívá na dlouhodobém a pracném budování fanouškovské základny a její proměně v podporovatele při tvorbě filmů nebo knížek.
Existuje také početná podskupina cestovatelů jachtařů, kterým jejich pravidelné příspěvky, převážně videa, zajišťují stálé příjmy ve stovkách až nižších tisících dolarů za měsíc a v zásadě umožňují živit se a financovat své cesty dokumentováním svých plaveb. Nejúspěšnější z nich dosahují na reklamní smlouvy plus další výhody – třeba Sailing La Vagabond získali do užívání poměrně luxusní katamarán značky Outremer, 45 stop.

Po několikadenním maratonu youtube videí, čtení blogů a studia webů vypadá jejich svět zhruba následovně. Převažují příběhy párů, které v rámci životní změny chtěly žít na moři a mimo tzv. “Rat race” (v anglosaském světě označení ubíjející práce bez perspektivy). Převážně to plánovali jenom na pár let. Obeplout svět či proplouvat Atlantik, Pacifik a prožít chvíli v nějaké oblasti než dojdou peníze a mládí. Na začátku je často náhodné setkání s nějakou lodí, někdy stavba nebo oprava, prodej majetku (ne vždy), první cesty dokumentované deníky pro rodinu a kamarády, často zpočátku doplněné o zdlouhavá videa domácí kvality.

Aby dnes mohli cestovatelé dosáhnout na finanční podporu fanoušků a firem, je třeba úsilí a zvládnuté řemeslo. Základem jsou dlouhodobě (v řádu měsíců a let) kvalitní a pravidelná videa. Jednou za týden, 15-20 minut na úrovni blízké televizní produkci. To znamená pěknou znělku, fotogenické lokace, promyšlenou dramaturgii každé epizody, ideálně s napínavými momenty řešení různých problémů nebo s informační hodnotou (místopis, podrobnosti o praktických aspektech života na lodi, osobní příběhy). Točí se na poloprofesionální kamery, fotoaparáty, outdoor kamery (GoPro), drony. Zvuk se nahrává na samostatné mikrofony, je samozřejmé použití postsynchronů a autorské hudby. Pracuje se s časosběrnými či zpomalenými záběry a videa odsýpají díky dobrému střihu a pracné postprodukci.

Video je ale jen úplný základ. Kdo to myslí vážně, má účet na stránce patreon.com, což je portál pro kontinuální crowdfunding. Tvůrci tam svým podporovatelům sdílejí videa a blogy, často exkluzivní, které nedávají na Youtube. Za kvalitní práci je jejich podporovatelé odměňují drobným měsíčním příspěvkem (1 – 50 USD). Tento proces samozřejmě zahrnuje správu domovské stránky a různých kanálů (Facebook, Twitter, Instagram, mail). Vyžaduje citlivou komunikaci s fanoušky, rychlé reakce na jejich otázky a prosby, organizaci setkání s nimi či pozvánky na návštěvy a účast na krátkých plavbách. Při vysokých číslech shlédnutí se začnou objevovat více či méně elegantně zakomponované reklamy sponzorů, na stránkách přibude eshop s tričky, mikinami a podšálky…

Jak jste si asi všimli, není toho zrovna málo. Znamená to provozovat produkční společnost a malou mediální agenturu na lodi se všemi jejími omezeními (problémy s připojením, elektřinou, mořskou nemocí). Sami tvůrci zdůrazňují, že je to často náročnější než normální práce. Neexistuje hranice mezi nyní pracuji a teď mám volno. Krásné chvíle se nevychutnávají, ale nejprve musí natočit, stejně jako všechny problémy. Každý týden je deadline na video a přízeň fanoušků není žádná dlouhodobá jistota.

Několik příkladů:
Sailing la Vagabonde – Aktuálně nejúspěšnější mořští cestovatelé na zmíněném katamaránu. Riley, fešák z Austrálie, co 8 let hákoval na ropných věžích a ve stavebnictví, za což si koupil loď. S přítelkyní Elay, potápěčkou a muzikantkou, plují různě po světě již tři roky a natočili 170+ videí.
SV delos – Kapitán Breeyawn po třicítce prodal softwarovou společnost a koupil 53 stop dlouhý ketch. 140+ epizod se plaví různě po světě a k stálé posádce (on, kamarád, přítelkyně) průběžně nabírá další dobrodruhy.
Sailing Soulianis – Američané Lauren a Kirk plánovali a šetřili na loď a plavbu 10 let. On dělal weby, ona fotila pro realitky. Projekt zajímavý profesionalitou a detailním popisem všech drobností, které během přípravy a během cesty řešili, včetně technických detailů či podrobného analyzátoru trhu s ojetými jachtami a kalkulací nejvýhodnější ceny ke stavu a vybavení lodě.
Emerald Steel – opouštíme svět mladých a krásných. Susie a Jules jsou padesátníci na vlastnoručně postavené ocelovce a světové oceány brázdí již tři dekády. Místo mladického juchachá přes ně promlouvá moudrost věků. Pro české jachtaře – Jules je původem z Československa.
Sailing Zatara.com – no a pro rodiče s dětmi též není nic ztraceno. Poslední tip je americká rodina se 4 dětmi (5. dospělé). Otec Keith opustil firmu na ropné vrty a s manželkou a dětmi se vydali na cestu po světě.
A proč ještě by se měl člověk na podobné věci dívat? Pokud jste svůj sen nevzdali, je to zdroj inspirace a povzbuzení, že to jde a dá se k takovému životnímu stylu dostat po mnoha různých cestách. U všech autorů se fanoušci neustále ptají jak na to, za kolik a jak by to šlo a většinou dostanou i upřímnou odpověď. Velice stručně – není to jednoduché, ale jde to!
Zdroje obrázků: sailingsoulianis.com, sailing-lavagabonde.com, svdelos.com, youtube-Sailing Emerald Steel