Životní plavba za pár kaček (skoro) – Global Solo Challenge 

Foto: globalsolochallenge.com

Závodit na lodi sólo a nonstop kolem světa napadlo určitě nejednoho amatérského jachtaře. Překvapivě to dnes není nereálný cíl a organizátoři různých závodů vycházejí těmto snahám vstříc. Na našich stránkách často zmiňujeme  například Dona McIntyrea (připravuje Golden Globe Race 2020, Ocean Globe Race 2023 a Mini Globe Race 2024), ale objevil se i další. Třeba Ital Marco Nannini zosobňuje spojení jachtingu a businessu a nabízí životní plavbu za 7500 Euro.

Nicméně tahle suma, v přepočtu necelých dvě stě tisíc, je pouze startovné, splatné v několika splátkách. ale nezahrnuje milionové náklady na přípravu a loď. Nannini, (který kromě toho, že je jachtař, provozuje také jachtařský web barca-a-vela.it dokonce v Itálii byl jachtař roku 2012 (za 2.místo v Global Ocean Race/Class 40, dříve také první na OSTAR 2009/OCR) chce vyplnit obrovský prostor mezi Golden Globe Race (retro závod starých plachetnic bez moderní techniky) a Vendée Globe (nákladné, jachtařský náročné speciály IMOCA). Jeho podnik plánuje oslovit nadšené amatéry, kteří startovat s dostupnou sériovou lodí, ideálně s tou, kterou již vlastní. 

Marco Nannini Foto: globalsolochallenge.com

Start, naplánovaný na září 2023 ze španělské A Coruñě, je otevřený pro celkem šest kategorií. Super 0 je pro dostupné závodní speciály např. Class40. Kategorie 0 jsou sériové racer/cruisery (např. X 43). Kategorie 1 až 4 pokrývají široké spektrum starších i nových sériových plachetnic mezi 32 a 55 stop a s IRC ratingem od 1.011 do 0.930 (ELAN 43, BAVARIA 36, Dehler 36 …). Na stránce závodu je k dispozici seznam anonymních zájemců o start s příklady ratingu různých modelů lodí. Kategorie budou startovat s odstupem týdne, aby i horší lodě měly šanci na výhru. Vítězství (a 7 500 Eur / vrácení startovného) bere první loď v cíli.  

V současnosti (konec března 2021) stránky organizátora evidují 124 jachtařů s lodí, který projevili předběžný informativní zájem. Dalších 171 zájem má, ale nemá loď. V první skupině je uveden jeden Čech a ve druhé Češi dva (všichni tři anonymní). Odhodlaní zájemci se mohou přihlásit jako “early applicants” nebo “časní přihlášení” (stojí to 100 Euro), případně rovnou podat plnou přihlášku za 500 Euro. V době přípravy článku se k časné přihlášce odhodlalo deset jachtařů a další tři si už věří na plnou přihlášku. 

Přihlášený jachtaři Foto: globalsolochallenge.com

Akci jako partner věří například Royal Western Yacht Club of England, který se kromě 175 let historie může pochlubit založením slavného OSTAR (závod osamělých námořníků přes Atlantik, kde slavně soutěžil Richard Konkolski). Dále akci sponzoruje několik menších výrobců a dodavatelů služeb pro jachting. 

Na závěr trochu chytrolínstva. Nápad je to určitě zajímavý. Sólo, nonstop kolem světa je nejvyšší meta jachtingu. Mnozí o tom někde v skrytu duše sníme. Podobná akce dává prostor pro nábor sponzorů, mediální pokrytí ba i slávu, spolu s bezpečnějšími podmínkami pro celou plavbu. Startující mohou lépe zvládnout přípravu, jejich lodě a výbava jsou překontrolovány, jsou celou dobu sledovani satelitem, mají k dispozici komunikaci s vedením závodu, pravděpodobně se dočkají rychlejší reakce v případě problémů a i pomoci ze startovního pole… Zároveň se mi vybavuje Golden Globe Race 2018, kde z 18 startujících dokončilo 5 a nebyla nouze o dramatické situace s rizikem pro účastníky.

Paradoxně malé oldtimery pro GGR jsou na drsné podmínky jižních moří vhodné víc než moderní, ploché, široké ploutvo – kýly, které uvádějí zájemci o účast. (K tématu doporučuji první kapitoly o konstrukci lodí v knize Jachting v bouřích). Více účastníků na horších lodích (proti GGR) sice znamená, že bude o čem psát,  ale nabízí i otázku, zda si to organizátoři dobře spočítali z hlediska bezpečnosti. Vývoj příprav budeme samozřejmě dále sledovat.

Jestli se vám články na Kráse jachtingu líbí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!