Zkušenosti s úpravou gumáku na plachetnici

Foto: Petr a Radka Pražákovi

Do Krásy jachtingu jsme dostali email: Ahoj, dneska jsme dostali v emailu novinky z vaší redakce a kromě toho, že se těšíme na knihu o mracích, tak si dovoluji poslat foto naší plachetnice do auta, se kterou brázdíme Jadran již dlouhých 12 let. Je pravda, že toto je třetí prototyp, který je i nadále ve vývoji. Do této chvíle to bylo vždy naprosto spolehlivé plavidlo na trasy mezi restauracemi v okolí ostrova Rab (převážně), ale i např. na Visu, Lošinji ,Cresu, Brači. Neumíme si představit jet na Jadran bez plavidla. Nikdy jsme neměli problémy s policií ani s kapitanátem. Velitele námořní jachty C máme. Radka a Petr Pražákovi

Samozřejmě nás zajímaly detaily a hned jsme odepisovali s prosbou o podrobnosti. Radka píše:

Pokusím se shrnout alespoň základní fakta o našem plavidle. Vzniklo jako alternativa k nafukovacímu člunu s pádly. Pokaždé, když jsme do gumáku nakládali dvouletou dceru s potravinami na přežití celého dne, někde na odlehlé pláži ostrova Rabu v Chorvatsku, tak na nás kamarád, který provozuje taxislužbu po vodě volal. “Peter, ideš jeftino, ja moram kupiti diesel.”(Petře, ty jedeš levně, já musím koupit naftu.) Na to konto byla pozvednuta plechovka se Staropramenem nebo Plzní a Peter volá „Mysliš!?”. Zkrátka už ho nebavilo po dvou sezonách pádlovat.

Foto: Petr a Radka Pražákovi

Pracovala jsem na Rabu jako delegát, a tak tam za mnou jezdila rodina na prázdniny. Vznikl první prototyp, a to gumák o délce 2,5 m s měkkou podlážkou a pevným zrcadlem na připevnění elektromotoru. Skoro uprostřed člunu vznikla improvizovaná lavička a kus pevného dna, aby bylo možné postavit stěžeň. Nastala další sezona a Pepino volal, „Čudo, brod lozí a ništa se nečuje!“ (Zázrak, loď jede, ale nic není slyšet). Elektromotůrek jsme dokonce dobíjeli pomocí solárního panýlku pro karavany. Bylo to super, dokud nepřišly vlny a vítr proti. To potom měla elektrika problém.

Foto: Petr a Radka Pražákovi

Křižování na nafukovací matraci bez kýlu proti větru také nebylo to pravé. No a pak nastoupil model, který je na fotografii. Plachty jsou ušité ze šusťákoviny a již dlouhých 10 let drží. Vyzkoušeli jsme člun i na Korfu v okolí Paleokastrici k naprostému zděšení a pobavení místních, že s tímto chceme někam plout. 

Foto: Petr a Radka Pražákovi

Na člunu máme pro ovládání kosatky malý rolfok, ploutve po stranách se postupně zvětšovaly, kvůli splouvání a už jsme i poučení, že nemá cenu kupovat jiné než nerezové karabiny. Vše co slouží k upevnění stěžně je na gumák dolepováno a postupně doděláváno svépomocí. Rakouská firma Grabner vyrábí čluny s plachtou, ale cenově se dostáváme v naší kvalitě a provedení na částku okolo 150 000 Kč. My jsme se dostali cca na třetinu. Přece jenom člun s pevnou podlážkou, nafukovacím kýlem a motor o síle 2,5hp něco stojí. Plavidlo v průběhu léta vozíme na Orlík nebo Slapy, obojí máme 40 km od domu. 

Tak dobrý vítr! 

Více o podobných plachetničkách zde.