Existují tři hlavní typy prostupů lodním trupem: kulové ventily, kuželové ventily a šoupátkové ventily. Prostupy trupem jsou často na špatně dostupných místech, obtížně se uzavírají a otevírají, trochu nás děsí a svádějí k tomu, abychom je raději ignorovali. Pokud ale selžou, důsledky mohou být katastrofální, protože jsou často umístěny pod vodoryskou.
Pokud má však vaše plavidlo zůstat v bezpečí, ignorovat je nemůžete. Když necháváte ventily trvale otevřené a zanedbáváte je, nakonec se zadřou. To znamená vážné ohrožení bezpečnosti plavidla v případě, že se poruší připojená hadice a ventil se vám nepodaří zavřít. Bude rozumné osvojit si návyk zavírat všechny prostupy trupem, když je loď na vodě a nepoužívá se. Také není špatný nápad jasně označit otevřenou a zavřenou pozici, aby nikdo nebyl na pochybách, který směr je který.
Servisování prostupů trupem
Všechny prostupy trupem, včetně ventilů, by měly být servisovány alespoň jednou ročně, když je loď venku z vody.

Kulové ventily se opotřebovávají pomalu, ale pokud je nepromazáváte, mohou zatuhnout a zadřít se. Také pak snadněji zkorodují. Pokud jde kulový ventil velmi ztuha nebo se zadře, je vhodné pro jeho uvolnění použít penetrační olej. I když se ventil pohybuje uspokojivě, stejně se vyplatí jej rozebrat a zkontrolovat, zda není zkorodovaný, pak ho vyčistit a namazat voděodolným mazivem. Pokud při kontrole jeví ventil výrazné známky koroze, vyměňte jej za nový, i když stále funguje, jinak na sebe potíže nenechají dlouho čekat.

Kuželové ventily jsou obvykle vyrobeny z bronzu a mají kuželovitý pracovní prvek, který zapadá do válcového těla napojeného na hadici. Kuželovitý pracovní prvek má v sobě na jedné straně štěrbinu a jak se štěrbina otáčí páčkou, ventil se zavírá nebo otevírá. Ačkoliv bronz se opotřebovává jen pomalu, kužel je třeba promazávat, aby se hladce otáčel a nedocházelo ke korozi. Kužel drží na místě podložka s dvěma šrouby a maticemi, která musí být správně umístěna, aby se ventil hladce otáčel.

Šoupátkové ventily je také třeba každoročně promazávat a kontrolovat. Obvykle jsou vyrobeny z mosazi a mají kulatý kohout nasazený na závitové tyči, který se pohybuje nahoru a dolů a tím otevírá a zavírá šoupě ventilu. Tyto ventily jsou poruchovější než kulové a kuželové a v námořním prostředí velmi náchylné na korozi. Kohouty mohou silně zatuhnout, a pokud se zadřou, je nutné vyměnit. Velkou nevýhodou šoupátkových ventilů v případě jejich zadření je, že se nepozná, zda jsou otevřené nebo zavřené.
Stručně:
● Poznamenejte si, kde jsou umístěny veškeré prostupy trupem
● Dbejte, aby všechny hadice napojené na prostupy trupem byly zajištěny dvěma nerezovými hadicovými svorkami
● Ke každému prostupu přivažte kuželovou zátku z měkkého dřeva, kterou v případě selhání ventilu natlučete do otvoru
Mezinárodními normami pro kovové ventily a prostupy trupem jsou ISO 9083 – 1: 1998. Pokud vyměňujete ventil v prostupu trupem, ověřte, zda nový ventil odpovídá uvedeným normám. U neodpovídajících ventilů existuje vyšší pravděpodobnost, že zkorodují a selžou.
Kapitola z knihy Kapitán do nepohody. Pro členy Námořního klubu sleva 50%. Nejste členem? Další informace zde. Nebo se rovnou přidejte.

