13. Sayonara: Panama


9.5.2011
Colon na atlantické straně Panamského průplavu, respektive Shelter Bay Marine na západní straně Colonského zálivu, volíme především proto, že předpokládanou dobu čekání na tranzit, nejméně dva týdny, hodláme využít k přípravě lodě na další etapu plavby, Pacifik.

Marina není nejlevnější, ale nabízí vše, co potřebujeme. Bezpečí, vytažení lodě, pracovní podmínky, každý den zdarma dopravu do Colonu a příjemný komfort mezi dalšími čekajícími jachtami. Zejména plavecký bazén využíváme pravidelně. Hned v prvních dnech najímám agenta Erika pro zajištění tranzitu kanálem a objednávám termín na vytažení lodě z vody. Následně hledám možnosti, jak nejvýhodněji obstarat vše potřebné pro práce na lodi. Hlavní položku 25 l antifoulingu značky Jotun nakupuji ve velkoobchodu v Colonu a nebýt ochoty personálu měl bych se 70 kg plechovkou velké starosti. V sobotu 9. dubna přilétají Jirka Blažek a Jiří Stoklasa a naše posádka přes Pacifik je kompletní. Zatím jen v marině se pouštíme do nátěrů lakovaných částí, ale ve středu Sayonaru vytahujeme z vody, trup očišťujeme tlakovou vodou a přemisťujeme se na pracovní plochu. Stav podponorové části lodě je výborný. Po drobných opravách natíráme celou loď, přičemž protiporostový nátěr ve třech vrstvách. Ještě vyměnit zinkové anody a v pondělí jsme opět s lodí v marině. Tentokrát ovšem v plné kráse.

Po drobných opravách natíráme celou podponorovou část trupu.
Po drobných opravách natíráme celou podponorovou část trupu.

Následně nakupujeme potraviny na následující měsíce, vše uklízíme a čekáme na termín proplutí, který nám stále posouvají. Na Velký pátek odpoledne definitivně odplouváme na vyhrazené kotviště. Sayonara je ověšena pneumatikami, vybavena silnými 40 metrů dlouhými lany a do posádky jsme najali dva handlinery. V 16. hodin loď přiváží „advisora“, který dohlíží a řídí vlastní tranzit a na plný plyn plujeme k prvnímu z Gatunských zdymadel.

Připomenu pár údajů o průplavu. První doložený nápad prokopat šíji je již z roku 1534. Po úspěchu železnice dokončené v roce 1855 následoval neúspěšný pokus o výstavbu kanálu stavitele Suezského průplavu Ferdinanda Lessepse v letech 1880 – 89. Až Američané po politické přípravě, vzniku samostatného státu Panama a 10 letech práce průplav v roce 1914 dokončují. Koncepce průplavu vychází z výstavby přehrady na řece Chagres a vzniklým jezerem zaplavení střední části šíje, v nadmořské výšce 32 metrů. Z Atlantické strany tři Gatunská zdymadla vyzvednou plavidla v komorách 33 metrů širokých a 300 metrů dlouhých na úroveň jezera. Z Pacifické strany jsou též tři zdymadla, dvě Miraflores a jedno Pedro Miguel. Nejtěžším oříškem výstavby byl 14 km dlouhý zářez v hornatém terénu mezi jezerem a zdymadlem Pedro Miguel, zvaný Gailardův řez. Celý systém otevřený v roce 1914 byl průběžně zdokonalován a v roce 1999 jej Američané předali Panamě.

Průplav zdaleka nestačí současným požadavkům. Komory jsou na dnešní lodě malé a mají omezenou kapacitu. Na odstranění tohoto nedostatku se pilně pracuje. Nové komory budou široké 55 a dlouhé 427 metrů a celý průplav bude prohlouben na 18,3 metrů. Tato obrovská stavba bude dokončena v roce 2015 nákladem 6 bilionů dolarů.

Průplav již nestačí současným požadavkům na velikost lodí.
Průplav již nestačí současným požadavkům na velikost lodí.

Před zdymadlem se svazujeme se švédskou jachtou a vplouváme do komory, kde je již veliká loď, ale kratší než komora. Vrhači z břehu komory hází tenká lanka, na ta navazujeme naše silná a obsluha je věší na vazáky na horní okraj komory. Vrata se zavírají, zazvonění a do komory se valí voda, která tvoří víry a je na handlinerech aby udrželi svázané lodě uprostřed komory. Vše řídí a kontroluje advisor, který přes kapitána vydává pokyny. V podvečer se vyvazujeme k bóji na Gatunském jezeře. Advisory odváží člun, aby je opět brzo ráno přivezl. Po jezeře a Gailardským kanálem plujeme téměř 30 mil. Sestup zdymadly k Pacifiku je výrazně klidnější. Před Balboou pilot odváží advisory, přistáváme v Balboa Yacht Clubu, vracíme lana, pneumatiky a loučíme se s našimi handlinery, jinak studenty, kteří si takto přivydělávají.

Gailardův řez, nejnáročnější úsek stavby průplavu.
Gailardův řez, nejnáročnější úsek stavby průplavu.
Zdymadlo Miraflores, před námi Pacifik.
Zdymadlo Miraflores, před námi Pacifik.

Na Pacifické straně dosahuje rozdíl mezi přílivem a odlivem až 5 metrů, takže marina Balboa má placený mooring /vázací boje/ a nepřetržitý bezplatný transport vodním taxi k molu.

Blízké Panama City s mrakodrapy, jakýsi panamský Manhattan, je poslední možností pro zajištění všeho potřebného na nejbližší měsíce. V nákupním středisku Albrook dokupujeme potraviny a mimo jiné i kvalitní líh do našeho vařiče. Nepáchne a netvoří saze. Jirka Stoklasa již doma navázal kontakt s konzulkou paní Stáňou, která nás s manželem na lodi navštěvuje, my ji navštěvujeme na konzulátě a na pár hodin nám připravuje příjemnou společnost, přímo oasu ve Střední Americe.

Nabídka ovoce.
Nabídka ovoce.

V úterý 26. dubna doplňujeme naftu, vodu a benzin, platíme za bóji a loučíme se s Panamou. Na molu nám mává paní Stáňa s manželem Gustavem.

Prvním cílem jsou ostrovy Islas Perlas v Panamském zálivu. Již v noci spouštíme kotvu u ostrova Contadora. Následující den proplouváme mezi množstvím ostrovů a podmořských útesů na jih největšího ostrova Isla Rey. Kotvíme v ústí říčky Rio Casique. Člunem se dopravujeme na břeh, ale na rozdíl od Franty Sýkory, který pravděpodobně zde též kotvil a strávil před 5 lety několik dnů, nás čas nutí pokračovat v plavbě. Jak z minulosti se objevuje na vydlabaném člunu polonahý domorodec s nabídkou tropického ovoce. Odkupujeme vše, co nabízí. Papáje, manga, avokáda, ananas a trsy nezralých banánů. Ve 12 hodin jsme u nejjižnějšího mysu ostrovů Islas Perlas, Punta Cocos, nastavujeme kurz 236 stupňů a vyplouváme na 866 mil dlouhou plavbu ke Galapážským ostrovům.

Jarda Bernt 02. 55 N O85.

Další díl seriálu Sayonara- Pacifik

1 COMMENT

Comments are closed.