Píše Ája:
Pomalu to začíná vypadat, že nářadí máme téměř všechno. V Bauhausu a Baumaxu už jsme jako doma. Potřeba bylo vše na broušení, řezání, natírání, šroubování a všelijaké opracovávání dřeva i kovu. Mobilní dílnu máme prvotřídní. Chybí nám kromě pár drobností třeba mafl anebo propisky, který budou nějak normálně psát. Práce na lodi začaly v přední kajutě.
Většina dřevěného obložení už je sundaná a něco jsme už stihli částečně natřít. Otázek kolem toho bylo několik. Jestli sundavat a natírat všechno, anebo jen část. Chvíli jsme hledali shodu v tom, jakou barvu použijeme. Jestli lazurovou nebo krycí, jestli světlou nebo tmavou. Jakou značku barvy a tak dále.
Nakonec jsme se rozhodli minimálně tu malou přední kajutu rozebrat celou. Důvodů je několik. Loď byla v provozu nějakých pětadvacet let, tak je jasné, že to úplně čisté nebude. U stropu se drží kondenzovaná vlhkost. Takže to pod obložením trochu porezlo a je tam plíseň. Ale nic hrůzostrašnýho. Houba trochu napadla i dřevo. Je to nějaká překližka, asi kombinace dubové a bukové. Původního plánu, že to obrousíme, jsme se vzdali. I když nám vydatně pomáhal můj táta, bylo jasné, že bysme se ubrousili. Navíc se překližka občas trochu pokroutila a s tím si bruska neporadí. Většinu toho stačí omýt a znovu natřít, pár dílů vyměníme.
Pod postelema v kajutě jsou čtyři oddělené nádrže na vodu. Kolem toho možná trochu sraní bude, dvě z těch nádrží asi nepůjdou vyndat. Podlaha je ve tvaru U, nebo spíš V a proto se tam sbírala vlhkost. Takže vnitřní boky jsou jako nové, spodek lodi poreznul. Tyhle místa obrousíme a potom ošetříme Rezolem 2000. Ten se postará o zbylou rez a rovnou ten kov dál ochrání. Pak to znovu natřeme.
Plíseň ze stropu sundáme pokud možno taky tak, aby to bylo ochráněno před dalším napadením. Alespoň po nějakou dobu. S tím mi snad pomůže ségra (ještě o tom neví).
Dřevo, které už je venku, chceme co nejrychleji namontovat zpátky. Takže sebou musíme hodit. S miminem to jde trochu pomaleji.
Při výběru barvy jsme sáhli po běžným balakrylu. Nakonec jsme se rozhodli pro krycí barvu a vybrali jsme světlou, takovou krémovou. Vypadá to prostě bíle. Bude to dost změna, tak jsem na výsledek fakt zvědavá. Hezké by to bylo v tmavé, ale v tom malém prostoru s omezeným přístupem světla by to nebylo ideální. Nějaký prvky necháme tak, jak byly, totiž jen s lazurovým bezbarvým krytím. Vesměs to bude nábytek, takže stolek, police a příčka mezi kajutama.
Co nás možná potrápí je prostor kolem motoru. Jednak je to tam hodně porezlé. Jak moc je to do hloubky nevíme, zatím úplně stačil pohled na to, kolik plochy to nevypadá nijak skromně. Možná nebude úplně jednoduché se tam dostat.
Dál chceme nějak vymyslet podlahu v kuchyni, aby, kdyby se tam někomu šikovnýmu něco vylilo, to hned nezateklo do podlahy někam mezi prkna.
Než to celé zase přikryjeme, je potřeba udělat komplet celá elektrika. To znamená alespoň dvě světla vnitřní, přední světla venkovní, elektrický kotevní vrátek (stále váháme), čerpadlo. Elektrika se bude dělat v celé lodi. S něčím nám opět pomůže táta. Zapojení solárního systému na dobíjení baterií, napojení baterií a rozvodné skříně, dobíjení z alternátoru a přístavní přípojku bude dělat později profík v oboru lodní elektro.
Přemýšlíme i o výměně plexiskel. To by se případně muselo taky udělat předtím, než vrátíme zpátky dřevo. Takže teď nás čeká především natírání, čištění a tahání kabelů. A hlavně se pustíme do ostraňování rzi. Uvidíme, jak se nám to povede.