Běžné závady motoru na jachtě – část 1.: Motor se točí, ale nenaskočí

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Pro mnoho jachtařů představuje náhlé zastavení motoru, který nechce dál naskočit, krizovou situaci. S trochou základních znalostí, dobrým nářadím a několika málo náhradními díly se však zdánlivě bezvýchodná situace snadno změní v pouhou nepříjemnost. 

„Vypínač motoru“ 

Důvodem, proč motor nenaskočí, může být problém s přívodem paliva, ale častěji se jedná o vadu na „vypínači motoru“, lidově zvaném „chcípák“. I když se některé moderní dieselové motory vypínají pomocí startovacího klíčku, přesto se tak neděje přerušením přívodu elektrického proudu. Jednoduše proto, že dieselové motory ke svému chodu elektřinu vůbec nepotřebují. Zastavují se vypnutím čerpadel, která vstřikují palivo do válců. Na většině motorů vyřadíte palivové čerpadlo vytáhnutím ovládacího táhla, které ovládá malou páčku na boku motoru. Často tedy, pokud motor nechce naskočit, s největší pravděpodobností ten, kdo naposledy motor vypínal, zapomněl táhlo zase zasunout. Napravte to a motor znovu ožije. (Často se stává, že dotyčný táhlo nezasunul zcela – to je záludné, protože to není na první pohled zřetelné. Pokud motor nechce naskočit, vždy zkontrolujte, zde je táhlo zasunuté na doraz; pozn. red.)

Motory, které se zastavují pomocí startovacího klíčku, fungují naprosto stejně s tím rozdílem, že klíček vyřadí vstřikovací čerpadlo pomocí elektrického solenoidu. Několikrát jsem viděl tyto chytré pomůcky selhat a některé z nich vám prostě motor nastartovat nedovolí, dokud se jim nepodíváte na zoubek. Kdykoli se ocitnu na lodi s tímto systémem, jdu se nejdřív podívat, kde se vypínání vstřikovacího čerpadla nachází a jak funguje. Kdyby se mi náhodou stalo, že motor nenaskočí, vím kam sáhnout. Většinou stačí vytáhnout pojistku a páčku ručně překlopit. (již mnohokrát jsem použil 🙂 pozn.red. JF)

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Vybitá baterie

K nastartování zdravého motoru potřebujete napětí alespoň 12V. Jestliže máte samostatnou startovací baterii a váš alternátor funguje spolehlivě, neměl by to být žádný problém (samozřejmě za předpokladu, že baterie není zničená a je možné ji dobít). Máte-li ale dvě identické baterie a spínač, který vám umožňuje mezi nimi přepínat, eventuelně zapnout obě najednou („Both“), můžete je ke startování používat střídavě a šetřit tak jejich životnost. (pozn. red.: Správně bychom měli pro opakovaně dobíjený zdroj proudu užívat termín „akumulátor“, protože v českém názvosloví značí „baterie“ zdroj, který nejde dobít. Ale protože termín baterie se vžil i pro dobíjecí akumulátory, zůstaneme u něho.) Pokud jste měli celou noc zapnutá světla, lednici nebo kamínka a napětí baterie klesne na 11V, nezapínejte ke startování obě baterie, ale přepněte na tu, která je odpočatá. K nastartování potřebujete dostatek voltů (a kapacity při velkém proudovém odběru startéru pozn. red.) a ne spojenou sílu obou baterií, protože ta slabší by se mohla vybít pod kritickou mez. Jakmile motor naskočí, zapojte do oběhu obě baterie a nechte motor běžet alespoň půl hodiny, aby se baterie mohly dobít. 

Krajní případ 

Jestliže se proti vám vaše startovací baterie spikla a vybila se, musíte jí pomoct z baterie, kterou používáte pro provoz lodi. Pokud máte mezi bateriemi instalovaný přepínač, propojte obě baterie do jednoho obvodu přepnutím přepínače do polohy „Both“ (obě). Pokud přepínač nemáte, sáhněte po kvalitních startovacích kabelech, které máte pro tyhle případy bezpochyby zastrčené někde v podpalubí. 

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Voltmetry

Je-li vaše loď vybavena voltmetrem, ukáže vám, v jakém je baterie stavu. Jestliže voltmetr ukazuje více jak 12V, je baterie v pořádku. Pokud ne, je třeba ji dobít pomocí alternátoru za chodu motoru. Když se baterie dobíjí chodem motoru, měl by voltmetr ukazovat 14V. Poté, co motor vypnete, ručička voltmetru zase klesne. Napětí na obou bateriích by se mělo ustálit na cca 12,5V.

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Nejdůležitější náhradní díly k motoru:

  • Olejový filtr
  • Palivový filtr
  • Sada s oběžným kolem (s impelerem)
  • Řemen k alternátoru
  • Olej
  • Svorky na hadice
  • Startovací kabely

(Ukázka z knihy: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe)

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!