Běžné závady motoru na jachtě – část 2.: Motor se zničehonic zastaví  

Motor Volvo Penta.
Motor Volvo Penta.

Pro mnoho jachtařů představuje náhlé zastavení motoru, který nechce dál naskočit, krizovou situaci. S trochou základních znalostí, dobrým nářadím a několika málo náhradními díly se však zdánlivě bezvýchodná situace snadno změní v pouhou nepříjemnost.  

Ticho, které se rozhostí poté, co motor škytne, prskne a zastaví se, je děsivé. Netřeba ale propadat hned panice. Zamiřte ven na moře, abyste měli kolem sebe více prostoru, nebo, pokud to jde, spusťte kotvu, ať máte na zkoumání závady klid. S velkou pravděpodobností jde o problém s přívodem paliva. Dieselové motory potřebují k plynulému chodu pravidelný přísun nekontaminované nafty a dostatečné chlazení. Při nedostatečném přísunu paliva bude palivové čerpadlo čerpat částečně naprázdno, v naftě se budou vytvářet bublinky a motor se dříve nebo později zastaví. Hlavními důvody nedostatečného přísunu paliva jsou prázdná nádrž a špinavé filtry. 

Nedostatek paliva 

Jestli se to stane i vám, nevěšte hlavu. I já jsem se jednou stal obětí vadného ukazatele stavu paliva. Každý z nás si bezpochyby najde nějakou racionální výmluvu, ale to nic nemění na faktu, že pokud není v nádrži nafta, je jedno, kdo za to může. Koneckonců, jako správný kapitán jistě máte někde zastrčený kanystr s pár litry nafty pro případ nouze. Bohužel, v této fázi nestačí naftu jednoduše přes trychtýř dolít (nebo ji natáhnout do nádrže pomocí šikovné pumpičky, která naftu přečerpá samospádem) a nastartovat. Po dolití je nafty v nádrži dostatek, ale bublinky vzduchu, které prve motor zastavily, jsou v palivovém systému schované pořád. Jestliže váš motor není náhodu zázrakem moderní vědy, můžete startovat a startovat, až úplně vybijete baterie. To klíčové, co se musí udělat, je motor odvzdušnit. Když se naučíte motor odvzdušňovat, dost možná si ušetříte nejednu noc strávenou na moři čekáním na vítr, místo abyste se v klidu vrátili zpátky domů. 

Systematické odvzdušnění motoru 

Abyste dokázali motor odvzdušnit, nemusíte být právě odborníkem na nějaký určitý typ. Stačí jít na to krok po kroku: 

  • Palivová nádrž: Začněte u palivové nádrže. Je v ní nafta? Je. Právě jste tam nějakou nalili. 
  • Palivový ventil: Většinou ho najdete poblíž nádrže. Přesvědčte se, že je otevřený. 
  • Hrubý filtr: Sledujte palivovou hadičku a brzy byste měli narazit na filtr podobný tomu na obrázku dole. Šroub pro odvzdušnění najdete většinou na jeho víčku. Málokdy je ale nutné jej použít. Jen pokud v následujících krocích neuspějete, vraťte se k tomuto šroubu a postupujte stejným způsobem jako při odvzdušnění na dopravním čerpadle (viz. níže). 
  • Dopravní čerpadlo a jemný filtr: Pokračujte od hrubého filtru dál a narazíte na dopravní čerpadlo na boku motoru, které vypadá jako malý nízký válec. Toto čerpadlo pumpuje naftu do vstřikovacího čerpadla, které vstřikuje naftu přímo do motoru. Dopravní čerpadlo žene naftu přes jemný filtr, který je často nainstalován přímo na motoru v nejvyšší možné pozici. Právě na tomto filtru se většina moderních motorů nejlépe odvzdušňuje. Hlava šroubu pro odvzdušňování bývá často šestihran, ale může to být i obyčejný šroub. Na našem Yanmaru bylo možné použít jak šestihranný klíč, tak křížový šroubovák. 
  • Odvzdušnění: Uvolněte odvzdušňovací šroub o jeden až dva závity a najděte páčku manuální pumpičky (viz. obrázek). Pomocí páčky pumpujte naftu, dokud kolem uvolněného šroubu nezpozorujete směs nafty a bublinek. Pumpujte dál, dokud všechny bublinky nezmizí a kolem šroubu neteče čistá nafta. Potom odvzdušňovací šroub znovu utáhněte a nastartujte motor. Zapalování musíte podržet několik sekund, abyste vytlačili vzduch ze vstřikovačů. Buďte trpěliví a ručím vám za to, že se to povede. 
Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Špinavé palivo a ucpané filtry

Filtry zabraňují kontaminované respektive špinavé naftě (nepotřebuje nádrž vyčistit?) dostat se až k choulostivým vstřikovacím ventilům, skrze jejichž rozprašovače se nafta dostává do motoru. Když je ale nečistot v naftě hodně, filtry se mohou ucpat a čerpadla začnou nasávat vzduch. Výsledek je stejný, jako když vám dojde palivo – otáčky motoru poklesnou a zavzdušněný motor se zastaví. Většina motorů je dnes vybavena filtry, jejichž vložky lze snadno vyměnit, a každá loď by měla mít několik náhradních vložek v zásobě. 

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Výměna filtrů a odvzdušnění 

Hrubý filtr: S největší pravděpodobností je ucpaný právě hrubý filtr. Uzavřete palivový ventil za nádrží, uvolněte odvzdušňovací šroub a podívejte se, jestli je pod filtrem separátor vody. Většina hrubých filtrů je separátorem vybavena. Vodu ze separátoru lze většinou vypustit pomocí ventilu na jeho dně. Voda totiž zastaví motor stejně spolehlivě jako nedostatek paliva. Jestliže voda není tím hlavním viníkem, rozmontujte filtr a vyměňte vložku – rezervní by měla být vždy na palubě. Potom palivový systém odvzdušněte, jak jsme si popsali výše, a můžete vyrazit dál.

Jemný filtr: Tyto filtry se mění stejným způsobem jako filtry hrubé. U některých motorů hrubý filtr vůbec není a jemný filtr se tak stává první a poslední obranou proti nečistotám. Chovejte se k tomuto filtru jako by to bylo vaše vlastní dítě, a často ho „přebalujte“, ať to potřebuje nebo ne. Vždy mějte po ruce filtry náhradní! › Další odvzdušňovací body. Některé motory mohou vyžadovat další odvzdušnění, většinou u vstřikovacího čerpadla. Vstřikovací čerpadlo najdete, když půjdete od jemného filtru dál po palivové hadičce. Odvzdušňovací šrouby se většinou nacházejí na boku čerpadla, u našeho motoru ale žádné nebyly. Když si nejste jistí, podívejte se do příručky k motoru.  

(Ukázka z knihy: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe)

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!