Běžné závady motoru na jachtě – část 3.: Motor se přehřívá

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Přehřátý motor může způsobit velké škody. Na závadu přijdete buď poslechem, nebo si všimnete, že z výfuku nestříká voda. A nebo vás prostě uprostřed hlídky vytrhne z polospánku siréna alarmu. 

Chladicí systém 

Většina motorů je chlazena stejně jako auta směsí vody a nemrznoucí směsi, která cirkuluje pláštěm bloku motoru. Na rozdíl od automobilového motoru, který chladicí kapalinu ochlazuje prostřednictvím chladiče a větráku, používá se na lodích tepelný výměník chlazený mořskou vodou. Mořská voda je čerpána skrze dnový ventil, prochází sítovým filtrem, potom kolem tepelného výměníku a nakonec je vypuštěna zpět do moře skrze výfuk, kde jednak ochlazuje výfukové plyny a zároveň tlumí zvuk výfuku. 

V chladicím systému může dojít ke dvěma závadám: buď se ucpe sítový filtr, nebo jste, stejně jako my, zapomněli otevřít dnový ventil. Nedostatečný průtok mořské vody v chladicím systému může skončit zničením oběžného kola (impeleru) v čerpadle a následně poruchou celého chlazení. V takovém případě se může motor snadno i zadřít! Kdo je předem varován, ten se připraví. Kdo je dobře informován, toho nic nezaskočí. Každá loď by měla být vybavena náhradními filtry a oběžnými koly, stejně jako dobrou sadou klíčů a šroubováků, které jste předem vyzkoušeli na všech šroubech a matkách. A nezapomeňte ani na nesmírně užitečné drátěné ramínko! Byla by škoda, kdyby jste přišli o svůj koráb jenom proto, že se nedokážete zbavit kusu igelitu na vstupu vody do chlazení. Koneckonců si na to ramínko můžete pověsit své večerní sako, než přijde jeho okamžik slávy…

Co s přehřátým motorem?

Dnový ventil. Zavřete jej!

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Najděte sítový filtr. Sledujte hadici od dnového ventilu, dokud nenarazíte na sítový filtr. Může se jednat o malé kovové těleso přímo u ventilu, nebo, což je pravděpodobnější, bude filtr vypadat jako ten náš na obrázku. 

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Vyčistěte filtr. Otevřete filtr, vyndejte sítko a vyčistěte jej. Sestavte filtr zpět dohromady a otevřete dnový ventil. Jestliže se filtr nenaplní vodou, sundejte hadici z ventilu a zkuste, jestli ventilem proudí voda, když ho otevřete. Pokud z ventilu nevystříkne proud vody, je ventil ucpaný – s největší pravděpodobností igelitovým sáčkem nebo zatoulanou a k záhubě odsouzenou medúzou. Prošťouchněte ventil vaším oblíbeným drátěným ramínkem na kabát, bez kterého by žádná loď neměla na otevřené moře vyplout, a voda by měla začít tryskat do podpalubí silným proudem. Ventil rychle zavřete, připojte opět hadici, pusťte vodu a nakopněte motor.

Všechno jste vyčistili, ale z výfuku nevychází voda. Nejspíš jste poškodili oběžné kolo (impeler) v čerpadle, když jste ho nechali běžet naprázdno. Neztrácejte naději! Sledujte hadici za sítovým filtrem a brzy na čerpadlo narazíte.

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Výměna oběžného kola (impeleru). Uzavřete dnový ventil, odšroubujte přední víko čerpadla a dejte pozor, abyste ty malé šroubky neztratili. Všimněte si, jakým způsobem je víko utěsněno. Buď tam bude gumový těsnící kroužek, nebo papírové těsnění. Všimněte si také, jakým směrem se lopatky kola ohýbají. Pomocí dvou šroubováků, každý na jedné straně oběžného kola, vydloubněte kolo ven. Vyměňte kolo za nové a dávejte pozor, aby lopatky byly ohnuté správným směrem. Jestliže si nejste jistí, podívejte se do příručky. Namontujte zpět přední víko čerpadla a dejte dobrý pozor, aby těsnění dobře sedělo. Nové těsnění bývá přiloženo v sadě s novým oběžným kolem. Žádný pořádný jachtař by neměl opustit pevninu, aniž by měl mezi náhradními díly alespoň jedno rezervní oběžné kolo.

Foto: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe

Nic nepomáhá. Když se ocitnete v koncích a motor se stále přehřívá – nezbude vám, než se pod plachtami dostat co nejblíže k vašemu molu, ať už leží kdekoliv. Těch posledních cca 10 minut předtím, než se motor zavaří a zastaví se, si ponechte na manévry u mola, odkud zavoláte mechanika.  

Závěr:

Kdo je předem varován, ten se připraví. Kdo je dobře informován, toho nic nezaskočí. Každá loď by měla být vybavena náhradními filtry a oběžnými koly, stejně jako dobrou sadou klíčů a šroubováků, které jste předem vyzkoušeli na všech šroubech a matkách.

A nezapomeňte ani na to nesmírně užitečné drátěné ramínko, o kterém už byla řeč! Byla by škoda, kdyby jste přišli o svůj koráb jenom proto, že se nedokážete zbavit kusu igelitu. Koneckonců si na to ramínko můžete pověsit své večerní sako, než přijde jeho okamžik slávy…

(Ukázka z knihy: Velká kniha umění jachtingu, autor: Tom Cunliffe) 

Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.

Moc díky!