Buď připraven! Vždy připraven!

Předpokládám, že titulek v mnohých z vás dříve narozených vzbudil nostalgické pocity. Vždyť kdo by z husákovy generace (a starších) neznal heslo pionýrské organizace. Ale ať už si o pionýrské organizaci myslíme cokoliv, musíme připustit, že tohle heslo se naprosto přesně a dokonale hodí na charterového kapitána neboli skippera, chcete-li. Protože zatímco si posádka na plavbě užívá plavby, slunce, moře, děvčat a kdoví čeho ještě, kapitán musí myslet dopředu, protože nikdo nikdy neví, co moře chystá. Kapitán musí být připraven. Vždy připraven.

Popis všeho, na co musí být skipper připraven by vydal na celou knihu, možná i na více knih, a tak se dnes podíváme pouze na malou část oné připravenosti. Na to, co je dobré mít na charteru s sebou, a co v lodi (většinou nebo někdy) nenajdete.

Nářadí. Dobré nářadí je pokladem řemeslníka a ani skipper dobrým nářadím nepohrdne. Toolbox je standardním příslušenstvím lodě (i když už mi půjčili i loď bez nářadí, což jsem zjistil až po vyplutí), ovšem jaký „toolbox“. Nářadí na charterovkách bývá povahy hrozné až příšerné. Někteří skippeři proto vozí na charter kufřík se svým vymazleným nářadím, a i já tak občas činím. Nevýhodou je, že nářadí je těžké, neskladné a většinou ho nevyužijete. Nicméně doporučují zvážit i nějakou verzi univerzálního nástroje typu „10 v jednom“, popřípadě sadu dobrých šroubováků a nějaký ten nástrčný klíč.

Co v zavazadle místo skoro nezabere a má vysokou užitnou hodnotu – je stříbrná lepící páska. Kupte si tu nejkvalitnější a opatrujte ji. Říká se, že díky lepící pásce Američané dobyli vesmír a něco na tom je. A tak i kapitána plachetnice může stříbrná lepící páska dostat z mnoha malérů.

Když už jsme u toho nářadí – nezapomeňte si po charterovce vyžádat náhradní impeler s těsněním a sadu klínových řemenů. Výměna impeleru nebo řemenů není zas tak složitá a může vám zachránit dovolenou. Za půl hodiny máte hotovo, místo abyste dva dny čekali na asistenci od charterovky.

Námořní monokulár z http://www.allgadgets.co.uk/
Námořní monokulár z http://www.allgadgets.co.uk/

Další věc, která je standardně na charterových plachetnicích hrozná, je dalekohled. Chcete-li kvalitně daleko hledět, vozte si svůj. Nemusí to být optický brus v ceně průměrného měsíčního platu a více, ale měl by být vodotěsný a nemlžící se. Dobré je ho opatřit plovoucím řemínkem. Kompas v dalekohledu je výhodou, ale není nutný. Konstrukce kompasu u levnějších dalekohledů není nejvhodnější a tak se stupnice kompasu na vlnách značně kývá. Daleko přesnější, když už chcete brát náměry, je pořídit si náměrový kompas. Ten na charterovkách také nebývá a je malý, skladný a přesný. Nezapomeňte si pořídit verzi s podsvětlením ve tmě. Náměry jsou potřeba hlavně v noci. I ten dalekohled je důležitý hlavně v noci, protože značně usnadňuje identifikaci pozičních světel okoloplujících lodí – a to je hodně důležité.

Pokud za plavbami létáte letadlem, zjistíte, že dalekhled je docela neskladný a objemný. Řešením je monokulár – tedy dalekohled s jedním tubusem. Je výrazně menší a skladný. Dělají se i námořné verze – vodotěsné a s kompasem.

Na nočních plavbách a vůbec v noci využijete svítilnu. Dříve jsem s sebou vozil velký dvanáctivoltový reflektor, ale byl neskladný a buď nevydržel dlouho, nebo musel být připojen k palubní síti. Pak mi Skipřenka koupila k Vánocům silnou potápěčskou svítílnu, vodotěsnou a s ohromujícím výkonem. K signalizaci lodím v noci jako stvořenou. Však jsem jí také hned vyzkoušel za tmy pod vodou, když jsem v Řecku odřezával lano z propeleru.

Kromě silné svítilny se na běžnou práci v lodi hodí buď malá baterka nebo čelovka. Osobně prefeuji čelovku – dnešní LED diody vydrží celou sezónu bez problémů. Když už ji budete pořizovat, nezapomeňte na to, aby měla červené světlo. Na nočních plavbách bílé používat nelze. Jakmile v noci v kokpitu posvítíte bílým světlem, je kormidelník okamžitě slepý jako kotě a nenechá si to pro sebe. V tomhle punktu doporučuji nezávislé zapínání červené barvy (moje až čtvrtá čelovka ho má). Sekvenční zapínání, kdy než se dostanete k červené, přecvakáte všechny výkony bílého světla, oslepí kormidelník  úplně stejně. (Nebo si aspoň čelovku při zapínání zakrývejte rukou.)

Nůž. Co by to bylo za jachtaře bez nože. Hodí se nejen v situacích, kdy se odříznete z harnessu, který vás zpola utopeného drží pod vodou, ale i v situacích daleké méně dramatických. Třeba si ukrojit chleba. Jestli jednočepelový, zavírací nebo univerzální jachtařský Vicorinox nechám na vás. Pamatujte ale, že držení nože v délkou ostří delším než daným zákonem je v mnoha zemích trestný čin. Například ve Velké Británii musí mít ostří délku do tří palců, což je 7,62 cm. Pokud má více, můžete mít velký problém. To bohužel není plané strašení – osobně znám případ, kdy náš kamarád měl v Londýně vreckový nožík s čepelí delší než tři palce a když si toho úřady všimli, nastal tanec. Našeho kamaráda zatkli se vší parádou. Dostal náramky, zavřeli ho přes noc do cely, sebrali mu všechno včetně tkaniček od bot. Druhý den se konal zrychlený soud, kamarád dostal vyhoštění ze země s podmínkou na pět let. V Německu je to velmi podobné, jen čepel nože nesmí být delší než 8,5 cm. Více informací najdete tady nebo třeba tady.

Portlandský plotter z http://www.allgadgets.co.uk/
Portlandský plotter z http://www.allgadgets.co.uk/

Kapitán také vede lodní deník, takže si nějaký pořiďte. Já osobně vozím ještě malý zápisník, ve kterém si vedu osobní deník plavby, ze kterého pak píšu reportáže na web. Nezapomeňte propisku a malou kalkulačku. I když je windmeter standardním příslušenstvím lodě, malý ruční anemometr vozím také s tím, že letos jsem upgradoval na vrtulku, co se nasadí na chytrý telefon (prostě pořád se snažím zmenšovat zavazadla). Z navigačních pomůcek vozím námořní odpichovátko a také portlandský plotter. Přiznávám, že je to moje úchylka z doby kdy jsem dělal ve Skotsku zkoušky na Yachtmastera, protože tam bez toho ani ránu. Není ale nutné si to obé kupovat, odpichovátko na lodích bývá, portlandský plotter občas taky.

Mapy do Chorvatska nevozím, Male Karte jsou na každé lodi. Do ostatních oblastí vozím mapy a průvodec svoje. Když už mluvím o průvodcích, do Chorvatska vozím 888, do Řecka, Roda Heikela a na Kanál a Severní moře Reedsův almanach.

Ohledně navigace – tak od dob, kdy jsem narazil na lodi na supermoderní dotykový plotter v kokpitu, vozím vlastní GPS. Ten supermoderní dotykový plotter skoro nešlo dotykem na vlnách ovládat, nehledě na to, že se k tomu člověk musel shýbat pod stůl v kokpitu. Od těch dob jsem na lodní plottery rezignoval a můj malý Garmin mě všude spolehlivě dovedl. V posledních letech ho ale používám pouze jako datalogger, protože jsem přešel na iPad a mapy Navionics. (ty Navionics mám i v mobilu, ale tom někdy v příštím článku).

Z běžného lodního života je fajn vozit s sebou naběračku, pepř a sůl a, poněkud překvapivě, ale hodí se, náhradní špunt do dřezu. Jar na nádobí a na vrzající záchod, olivový olej (v PET flašce – jen ta má spolehlivý uzávěr, jinak je v případě netěsnění děsná havárie hotova), papírové utěrky (hodí se na všechno, ale jsou dost neskladné). Na delší plavby není špatné mít s sebou něco na čištění záchodu, ale na týdení charter to považuji za zbytečné, protože charterovka záchod každý týden myje. Jeden čas jsem vozil i malé instalatérské pero na prošťouchnutí záchodu, ale od dob, kdy se na lodi toaletní papír nehází do záchodu, jsem ho vozit přestal.

No a to je tak všechno, co mě zatím napadlo. Vynechal jsem kamery, foťáky a dobíječky, ale ty zas nejsou pro kapitány tak důležité, ale možná se k nim někdy vrátím.

A co vozíte na charter vy?

Jarda Foršt

Doplnění čtenářů:

PETR STOKLASANit na opravu plachet a pár jehel, několik větších karabin ze zámečnictví za pár kaček – v kombinaci s tenkým provázkem nahradí totální nedostatek háčků na pověšení čehokoliv, hlavně mokrých šturmáků a chirurgické rukavice na čistění záchoda (pozn. aut. ty rukavice se hodí na jakoukoliv práci s motorem, vazelínou atp.).

6 COMMENTS

  1. Ahoj Jardo,

    vidím, že jsi mi prolezl tašku 😉 Ještě jsi přehlédl nit na opravu plachet a pár jehel, několik větších karabin ze zamecnictví za par kaček – v kombinaci s tenkým provázkem nahradí totální nedostatek háčků na pověšení čehokoliv, hlavně mokrých šturmáků, chirurgické rukavice na čistění záchoda a dalších několik stříbrňaček o elektronice nemluvě (ručka, GPS, a spousta nabijecek a drátů). A flaška Metaxy 😉

    Uvidíme se večer! Pozdravuj. Metaxáč

    S pozdravem Best regards

    Petr Stoklasa +420 602 320 517

    Odeslano pres mobilni telefon Sent by mobile Phone

    19. 2. 2015 v 4:04, KRÁSA JACHTINGU :

    > >

  2. Jo a ještě hromada tenkých šmajsek a pár šekliků a závlaček. A taky mi všichni nadávají, že tahám spoustu krámů 😉

    S pozdravem Best regards

    Petr Stoklasa +420 602 320 517

    Odeslano pres mobilni telefon Sent by mobile Phone

    19. 2. 2015 v 8:47, Petr Stoklasa :

    > Ahoj Jardo, > > vidím, že jsi mi prolezl tašku 😉 > Ještě jsi přehlédl nit na opravu plachet a pár jehel, několik větších karabin ze zamecnictví za par kaček – v kombinaci s tenkým provázkem nahradí totální nedostatek háčků na pověšení čehokoliv, hlavně mokrých šturmáků, chirurgické rukavice na čistění záchoda a dalších několik stříbrňaček o elektronice nemluvě (ručka, GPS, a spousta nabijecek a drátů). > A flaška Metaxy 😉 > > Uvidíme se večer! > Pozdravuj. > Metaxáč > > > S pozdravem > Best regards > > Petr Stoklasa > +420 602 320 517 > > Odeslano pres mobilni telefon > Sent by mobile Phone > > 19. 2. 2015 v 4:04, KRÁSA JACHTINGU : > >> >>

    • Ano, to je pravda – je velkou ironií, že člověk si to spojuje hlavně s pionýrem – a je další ironický paradox, že pionýr je z echt anglického, nebál bych se říct amerického, slova 🙂

Comments are closed.