ClassGlobe 5.80: Trekka je na vodě, loď má jméno, Menawan má kýl a Michal má Emu! 

Foto: acrossthehorizon.cz

Listopad se blíží, s ním i první závod třídy Class Globe 580. Desítky stavitelů-závodníků dokončují své lodě. Trup číslo jedna zakladatele třídy a organizátora závodů Dona McIntyra je úspěšně zkompletován, osazen takeláží a v Les Sables d’Olonne začátkem Července absolvoval první plavby jako Trekka. Čech Michal Krista pokračuje ve stavbě své lodi, která dostala jméno Menawan (z Indonéštiny, v překladu Půvabná). Michal se také nedávno stal otcem slečny Emy – blahopřejeme.

Z Michalova deníku stavby:

Práce na interiéru

Po převozu lodě do Velkých Pavlovic, jsem se naplno pustil do práce. Čas utíká jak voda, na které je potřeba co nejdříve vyplout! S pracemi na palubě jsem začal od přídě od tzv. forepeaku. Všechny spáry jsem ještě jednou pečlivě přitmelil epoxidovým tmelem abych zajistil vodotěsnost mezi jednotlivými přepážkami a crash boxy ve forepeaku. Dle pravidel  lodní třídy musí být tzv. crash boxy dva, hned za sebou. První část jsem pečlivě vyplnil extrudovaným polystyrénem a druhá část bude sloužit jako úložný prostor, který bude zajištěn vodotěsnými poklopy. Forepeak, neboli přední kajuta tak bude mít po celé své ploše podlážky a dá se využít jako malá kajuta pro 1-2 menší lidi. Pro mě to bude sklad plachet, vody a místo pro baterie.

Foto: acrossthehorizon.cz

Další práce pokračovaly instalací horního rohového vazníku, který bude společně s žebry podpírat palubu. Loď už konečně dostává ten správný tvar :-). A konečně ten interiér. S borovicových hranolků 22×30 bylo potřeba vyrobit konstrukci kokpitu a lůžka v salónu. Vše se lepí epoxidovým tmelem a vrutuje nerezovými vruty. Jakmile je konstrukce hotová, začínám připravovat obšívku z překližky 8mm a vyřezávám dvířka pro úložné prostory.

Foto: acrossthehorizon.cz

A začíná se malovat! Bílý epoxidový gelcoat krásně kryje, ale je potřeba počkat alespoň dva dny na jeho vytvrdnutí. Natírám válečkem, se kterým se nejlépe pracuje a barva krásně kryje. Je důležité nenanášet velkou vrstvu, ale raději nechat vytvrdnout a pak přidat vrstvu další. Palubu zakrývám strečkou, kvůli holubům, kteří neustále létají a serou okolo, a sledují, co se to u nich doma děje. 

Foto: acrossthehorizon.cz

Pomalu můžu zažít pokrývat palubu a dodělat kokpit. Zdá se, že do konce června budu mít celý trup hotový!

Foto: acrossthehorizon.cz

Výroba kýlu

Kýl je vyroben z oceli a je tvořen ze čtyř hlavních částí. Tou největší je ocelový plát tloušťky 15mm, který tvoří základní konstrukci celého kýlu. Jeho délka je 1166mm a váha je 85,4kg. V horní části je spojený plaketou o tloušťce 8mm a váhou 20,3kg, která se montuje k trupu lodi a svařuje ke kýlové desce. Spodní část kýlu tvoří tzv. torpédo, které je odlité z olova a skládá se ze dvou kusů, které se po stranách montují. Torpédo váží 140kg a s celým kýlem se dostáváme na váhu 246kg. Tolik dost k technickému popisu a teď to hlavní. Kýl je doma!

Foto: acrossthehorizon.cz

Díly jsem si nechal vyřezat v Praze a následné frézování a ladění detailů provedl Honza Šrot ve firmě Elakov Production s.r.o. v Nosislavi. Za což jsem nesmírně rád a moc děkuji!

Foto: acrossthehorizon.cz

Kýl je tedy ofrézován do ladnějších tvarů a bude následovat ohnutí horní plakety podle dna lodě a svaření. Pro představu, jak to celé bude vypadat ještě přikládám pár obrázků z výkresů.

Více informací a hlavně fotek na: www.acrossthehorizon.cz