Dědci na veteránech, mladíci na foilech

Přes víkend v Sydney poprvé změřili síly katamarány F50 v závodech SailGP, o kterých jsme nedávno psali, a v Atlantiku se stále ještě závodí v rámci Golden Globe Race.

Favority prvního závodu SailGP byly: Olympijský vítěz, miláček domácího publika a kapitán teamu Austrálie Tom Slingsby, který měl výhodu prostředí a Australan Nathan Outteridge. Druhý jmenovaný velel v japonském týmu a byl také nejlépe seznámen s možnostmi lodi, protože ji pomáhal vyvíjet. Oba prognózy potvrdily.

Celý víkend se jezdilo v slabém větru od 5 do 12 uzlů, převážně ale pod 10. V těchto podmínkách mají lodě problém dostat se nad hladinu z výtlačného režimu na foil. V případě že se let podaří, dosahují katamarány i v slabém větru 20 uzlů. V opačném případě je to ale bída – odpor vody trup zpomalí. V prvním ze šesti závodů se to nejlépe dařilo Outeridgovi. Se svou závodní posádkou neměl mnoho času na trénink, ale ve slabém větru se mu podařilo najít místa, kde ho bylo nejvíce a udržet loď na foilech.

Team Australia, Slingsby první zleva. Foto: instagram.com/sailgp

Další kola už ovládl Slingsby a tým Austrálie. Hlavně proto, že Slingsby lépe zvládl starty, které Japonsku nevycházely. V lepším větru se mu dařilo vymáčknout  ze své lodě maximálku na 30 uzlů a na okruhu v přístavu, který lemovaly tribuny a lodě s 20 000 diváky, si vyjel i vítězství v závěrečném malém finále. V něm porazil Japonsko a získal bonusový bod. Na třetí místo průběžného pořadí se propracoval tým Velké Británie. Další závod se bude konat v San Francisku nedaleko věznice Alcatraz 4 a 5. května. Příležitost pro amerického kormidelníka Kirbiho napravit špatný dojem z prvních závodů.

Průběžné pořadí

  1. Australia, Tom Slingsby, 48 bodů
  2. Japan, Nathan Outteridge, 45 bodů
  3. Great Britain, Dylan Fletcher Scott, 36 bodů
  4. China, Phil Robertson, 33 bodů
  5. France, Billy Besson, 33 bodů
  6. United States, Rome Kirby, 31 bodů
Moderní jachting – hlavně se udržet ve vzduchu… Video:
Crosbie Lorimer

Na opačném konci technického vývoje, věkových průměrů a jachtařské filozofie jsou tři osamělý závodníci Golden Globe Race, který v Atlantiku dokončují tento náročný retro  závod na 20 a více let starých lodích. Navigují výhradně pomocí sextantu a jejich jediným pomocníkem – garantem nějakého spánku – je mechanické udělátko známé jako větrné kormidlo.

Vítěz Jean-Luc Vand Den Heede a druhý, Holanďan Mark Slats už odpočívají a těší se ze svého velkého úspěchu na pevnině. Estonec Uku Randmaa (56) je průběžně na třetím místě uprostřed Atlantiku na úrovni Kanárských ostrovů. 400 mil za ním je Američan s maďarskými kořeny Ištván Kopar (65). Na pátém místě je fin Tapio Lehtinen (61). Jeho aktuální jediným soupeřem je virtuální poloha lodi Suhaili z roku 1969, a tak stále ještě může alespoň překonat čas Robina Knox-Johnstona.

Uku Randmaa a jeho ruce. Na jedné má aktuálně bebí. Foto: instagram.com/goldengloberace

Uku Randmaa má momentálně výhodu v podobě dobrého a silného větru, který by měl nejbližší dny posilovat a pomoci mu nejen dále na sever do cíle, ale hlavně navýšit náskok na Kopara, který se naopak bude prát s bezvětřím. Problémy Estonce se momentálně „omezují“ na poraněný prst, drobné problémy s takeláži (zadním stěhem) a téměř vyčerpané zásoby jídla. Naštěstí se mu daří chytat ryby a jako jeden z mála účastníků zatím neřešil žádné problémy s větrným kormidlem. Právě toto zařízení již rozhodlo o odstoupení mnohých závodníků.

Ištván Kopar bol na poruchy připravený. Kormidlo spravuje od listopadu. Foto:facebook.com/istvankopar/photos

Ištván Kopar táhne v boji o třetí místo za kratší konec. Nejbližší dny mu nepřeje vítr, dlouhodobě bojuje s porouchaným kormidlem. To provizorní je křehké a nedá se na něj spolehnout. Do toho má vážné problémy s plísní. Během plavby v zimě, vlhku a vlnách mezi 40° a 50° šířky nemohl větrat podpalubí a kondenzované vlhkost se stala živnou půdou pro tmavý porost, který je podle jeho slov všude, včetně jeho nehtů. K plísňové infekci se přidal ještě bolestivý zánět zubu a 24 hodinová penalizace. Jedinou dobrou zprávou je, že tu nebude muset „vysedět“ na moři, ale bude mu přičtena k výslednému času. Vedení závodu se tak rozhodlo po zvážení všech okolností, kterým Ištván aktuálně čelí. Tapio Lehtinen zatím hlásí vše v pořádku.


Tapio Lehtinen – poslední, ale v pohodě. Foto: instagram.com/goldengloberace/

Titulní foto: instagram.com/sailgp