Jednoho rána na začátku března moje drahá manželka spatřila post na FB. Danny s Alešem z GoWest Sailing mají ještě volné místo na palubě Global Surveyor na plavbě z Lanzarote do Sao Miguel na Azorech v posledním březnovém týdnu. Protože se chystám na této lodi letos v létě plout do Grónska, tak to byla skvělá příležitost seznámit se předem s lodí a s kapitány.
(Nechci zdržovat, ale k plavbě do Grónska na Global Surveyor mně inspiroval článek právě zde, na Kráse Jachtingu 🙂 )
Na Lanzarote ve vhodném termínu z Prahy neletělo žádné letadlo. Nakonec jsem sehnal přímý let na neděli 21. 3. na Fuerteventura s doletem odpoledne před vyplutím.
Ještě v Praze jsem začal řešit, jak překonat těch 90 km z letiště na Fuerteventura do Arrecife na Lanzarote, kde kotví loď. Díky skvělému servisu delegátky Jany z Canaria Travel (letenka, bus a trajekt) a ochotě manažerky GoWest Sailing Victorie (auto z Playa Blanca do Arrecife) cesta utekla jako voda. Navíc v družném rozhovoru s kapitánem Alešem o jejich RYA centru v Largs ve Skotsku, o našem společném známém zkušebním komisaři na mých RYA zkouškách a také s mým budoucím parťákem do služby Pavlem o našich plavbách. Oba jsem potkal náhodou u autobusu na letišti. Před večeří už jsme byli na lodi.
Loď a posádka
Předem jsem si samozřejmě našel fotky a články, ale musím říci, že Global Surveyor je zážitek na první pohled. To je loď, která poutá pozornost kolemjdoucích v každém přístavu. Jedná se o 50 tunovou ocelovou expediční plachetnici, dlouhou 70 stop. S vodotěsnými dveřmi mezi kajutami a ocelovým pilot housem. Unikátní jachta, kvalifikovaná do nejdrsnějších podmínek na světě. V červené a šedé barvě s klasickým kutrovým oplachtěním (main, stay, kosatka) a obrázkem inuitu lovícího oštěpem tuleně na trupu je to prostě i na pohled nádherná loď.
Na palubě jsme se seznámili se zbytkem posádky, která dorazila už dříve.
Zkušení oceánští jachtaři, manželé a moc milí lidé Karin a Martin (Watch 1.). Matador slavných českých a světových regat, náš first mate, skvělý kuchař, odborník na vázání soft-shackles Tomáš a jeho přítelkyně také zkušená jachtařka se smyslem pro humor Iva (Watch 2.). Dlouholetý kapitán středomořských plaveb Pavel a Já, Ondřej, RYA YMO, se zálibou ve studených mořích (Watch 3.). Kapitánem na naší plavbě byl spolumajitel GoWestSailing a RYA instruktor, Aleš.
První večer jsme se vydali na večeři do čínsko-španělské restaurace a z vyprávění námořních historek brzy vyplynulo, že máme s lidmi v posádce spoustu společných známých a zájmů v jachtařských i osobních rovinách. Sešli jsme se opravdu výjimečně dobrá parta a přátelská atmosféra nám vydržela až do konce, bez ponorky.
Vyplutí z Arrecife
V pondělí (22.3.) bylo v Arrecife již od rána moc krásné, teplé a slunečné počasí. Foukalo kolem 12 uzlů. Danny a Aleš pro nás dopoledne ještě zařizovali zásoby na plavbu a tak se část posádky vydala do starého města Arrecife. Zatelefonovat domů, prohlédnout pevnost nebo zapálit přímluvnou svíčku za zdar naší plavby v místním kostele San Ginés ze 16. stol.
Krátce po pondělním poledni jsme naložili zásoby a vypluli z Arrecife podél břehu na jih. Nečekaně se ještě těsně před vyplutím stal naším dalším členem posádky Ital Andrea. Profesionální fotograf z Lanzarote, který dokumentoval naši plavbu.
Denním cílem bylo proplout mezi Lanzarote a Fuerteventura, a pak směrem na otevřený oceán na severozápad. Před vyplutím jsme si rozdali vesty, harnessy a udělali jsme si s kapitánem Alešem klasické kolečko ohledně vybavení lodi, ovládání plachet, motoru, hašení požáru, zkrátka kompletní safety briefing, dle standardů RYA.
Po 20NM plavby, přesně na pozici před skálami Rubiconu na jihu Lanzarote jsme poprvé v zapadajícím slunci cvičně v mírném zadobočním větru vytáhli plné plachty. Všechny 3 a naplno, ručně a rychle. Global Surveyor vypadal krásně nejen na fotkách z paluby, ale i z kroužícího dronu ovládaného z půl míle vzdáleného břehu.
Všechny plachty dohromady jsou velké asi jako menší pozemek rodinného domu. Po chvíli dron usoudil, že z nás již nevyždímá žádnou akci hodnou jeho objektivu a odlétl k břehu. Plachty jsme tedy zase ručně stáhli, uklidili a svázali na ráhně a na přední palubě. Global Surveyor nemá zatím rolfoky, tudíž krásná klasická práce. Po této námaze jsme zajeli do mariny v Rubiconu k benzince pro cca 1.852 litrů dieselu a po zásluze jsme se odměnili uzeným lososem s bramborem v přilehlé restauraci.
První hlídka naší plavby z Rubiconu, Lanzarote, Canary Islands do Ponta Delgada, Sao Miguel, Azores tedy začala v pondělí 22. 3. ve 21:00 hod a před námi bylo vzdušnou čarou 800NM, kurzem 310°.
Naplánovaný režim na další týden, tedy cca 160 hod, byla klasika: 3 hodiny služba, 6 hodin odpočinek, 3 hodiny služba…. Ve třech hlídkách po dvou se to každý den posouvá o 3 hodiny a kapitán je klasicky v záloze, kdyby se něco stalo nebo někdo odpadl. V náročnějších podmínkách (7-8 Bft.) a situacích při přistávání ve vlnách a proudu u mola, ale vlastně pořád i během klidnějších částí plavby, jsem u kapitána Aleše hlavně oceňoval jistotu, klid a humor. Zkrátka to, co od zkušeného RYA skippera a RYA instruktora chcete, potřebujete a taky chcete stále zlepšovat na plavbách s vlastní posádkou.