Píše Petr Žáček:
ČTVRTEK 16.5.2013
Je večer a my plujeme v závěsu za lodí místního kapitána.
Za chvíli se bude stmívat a my stále plujeme neznámou krajinou.
Vytipovali jsme si buď kotvení u obytných lodí, anebo přenocování před komorou. Kotvení u břehů nám komplikuje silný protiproud.
Je nutné najít pro loď a posádku klidné místo.
Necháváme se vést lodí před námi. Jak to dopadne ?
Francouzský kapitán odbočuje ze Seiny do zátoky mezi vysoké stromy. Plujeme za ním na odlehlé místo. ÁÁÁ, to je o poznání lepší !!! Klid, voda netáhne, loď zase poslouchá na jemné otáčení kormidlem.
Konečně kotvíme, stmívá se.
Tep srdce se nám z infarktového stavu vrací do normálu.
Po vyvázání na cca 6 bodech na nás padá únava a zároveň radost.
Místní kapitán přišel s nabídkou:
“ Co říkáte na skleničku dobrého červeného vína ?“ ptá se francouzský kapitán.
“ Dobrá, přijdeme. Ale až za chvíli. “ odpovídáme na pozvání.
“ Tady jste v bezpečí. Pozemek je oplocený. Nikdo se sem nedostane, ani vy se nedostanete do supermarketu. “ směje se kapitán. Naráží na rozhovor v komoře. “ Večeři si uvaříme ze zásob na lodi. “ vzkazuje.
“ Přišli jste o naše kuchařské umění,“ smějeme se “ to pozvání na skleničku platí. Zatím, ahoj ! “
Všichni jsme unavení, takže vaření a večeře o 3 chodech se přesouvá na někdy jindy.
Na lodi se převlékáme do suchého oblečení, zahříváme se teplým čajem.
Já si čaj vylepším griotkou. Zateplujeme kajutu a hledáme propagační letáky pro návštěvu.
Francouzská loď je prostorný dům s kormidlem. Bar, koupelna, kamna na dřevo. Posádka o 15 veselých Francouzů a pes.
Posazují nás k baru a konverzace plyne v anglickém jazyce.
Francouzi se zajímají o naší trasu.
“ Odkud jste ? Z Prahy ? Jak jste sem dostali ? “ ptají se.
“ Jsme expedice Trans Europe Cruise. Plujeme z Prahy na jih Itálie. “
Vytřeštili oči.
Vyprávíme o Praze, o trase, o posádkách a plánech. Oni vypráví o své plavbě, o svém životě.
Ke skleničce červeného vína přikusujeme sýry různých zralostí.
Francouzský kapitán je místní, má to tu projeté – dělá to jako podnikání. Mluví se o eventuální náhradní trase, řeka Marne za Paříží může být rozvodněná.
Petrovi se rodí nápad v hlavě – zvolit náhradní trasu !
“ Sakra, to je situace ! “ Co když bude zvýšená hladina řek ?
Padá na nás únava. Dnes nic nevyřešíme, ráno moudřejší večera.
PÁTEK 17. 5. 2013
Hluk velkoměsta, v dálce nad řekou vykukují z oparu smogu moderní stavby.
Vítá nás Paříž !
Je to nad Slunce jasné, dnes budeme kotvit v přístavu Arsenal ! V centru Paříže !
Při plánování trasy v r. 2012 nám byla myšlenka proplutí Paříže džunkou na hony vzdálená. Přístav Arsenal je objednán mailem od r. 2012.
A nyní jsme tady !!! Ahooooj Paříž !!! Plujeme až z Prahy !!! Znáš vůbec Prahu ?
Počasí se vyjasnilo, počítáme stav km do přístavu Arsenal. Předběžně udáváme hodinu 12:30 dosažení kotviště.
Z paluby lodě si prohlížíme okolí. Jak žijí Pařížané ? Na obytných lodích “ penyšé „. Zařízeny jsou podle vkusu majitelů. Někdo je má zařízené střízlivě loďařsky, jiný si na svým “ bejváku “ postaví romantický altánek.
Na březích Paříže vidíme také neudržované lodě, břehy, vymlácené fabriky zarostlé černým bezem a grafitti. Vypadá to, jako by se tu prohnal komunismus.
Pozorujeme to s povytaženým obočím. Divíme se, co je to za “ Západ „.
Už to začíná:
9:15 hod – vidíme Eiffelovou věž !!!!
Mosty, samé mosty… most…most…most a velkolepé budovy, sochy, pilíře.
Břehy lemující zelené stromy, aleje kvetoucích kaštanů.
Mosty secesní – jako je v Praze Čechův most – těch jsme napočítali nejméně 5… a to není zdaleka konec.
Míjíme ostrov se sochou svobody ! Za ní se tyčí Eiffelova věž. Krása ! Fotíme, natáčíme.
Proud ! Pěkně to táhne ! Držíme se spíše vpravo, natahuje nás to na břeh.
Velkou rychlostí po proudu nás míjejí velké turistické lodě s fotícími “ Korejci.
9:55 hod – plujeme kolem Eiffelovy věže !!
Ostrovy ! Paříž je plná ostrovů. Z jaké strany je objíždět ?
Myslíme si, že je určitě vyšší stav vody. Nemám internet, takže aktuální informace žádné.
Košaté zelené stromy zdobící pařížské nábřeží. Pak jsou tu v horizontu jeřáby opravující secesní domy.
11:45 hod – nepříjemná infarktová situace.
Úzký vjezd mostu před námi. Proplutí obousměrné.
Najíždíme si do oblouku, v tom se proti nám řítí naložená tlačná souprava.
Vana o rychlosti 20 km / hod.
Kapitán džunky Petr je zkušený. Zareagoval správně.
Neotáčel se s lodí před mostem, jen vyhodil rychlost na nejnižší obrátky..
Protiproud nás strhává na břeh.
Uf, vana se prořítila. Její kapitán poděkoval, taky měl plné ruce práce.
Jsme kousek od břehu, zařadíme rychlost a šineme se obousměrným obloukem úzkého mostu. “ K čemu mají vysílačky !! „: zaklel kapitán Petr.
Paříž je krásná, z lodi ještě hezčí. Ale – není to Praha a klidná Vltava. Tady to TEČE !
Ještě 1,2,3 mosty… a je Arsenal ( přístav )
12:00 hod – Port Arsenal
Našli jsme odbočku.
Je úzká.
V odbočce je komora. Není se kde vyvázat, chybí vyvazovací prvky !!!
Ohlašujeme se na VHF 9 – na kapitenérii, mluví se anglicky. Drze do vysílačky odvětil, že jsme si neobjednali přístav.
“ Ne, před měsícem jsme psali mail a včera jsme poslali další mail. “
TICHO
Z červené spadla červeno-zelená barva – komora se připravuje.
Hrůza, Paříž na lodi nepatří do rukou víkendových kapitánů. Je jen pro zkušené. Nestačím fotit. Jsem ve střehu u pana kapitána.
Proplavení komorou nepatří mezi klidné zážitky. Hází to s lodí ve vírech rychle se napouštěcí komory, bez vázacích prvků. Čumilové francouzští stojí s rukami v kapsách. Ať se ta loď třeba rozbije…
12:30 hod – kotvíme v centru Paříže. Č. kotviště 131.
Jdeme se ohlásit na kapitanát:
– potřebujeme mapu Paříže
– potřebujeme mapu přístavu
– zítra se naloďuje nová posádky, celkem 6 lidí
– wi – fi
– řeka Marne – jaký je konkrétně stav vody
Dostali jsme informace: Marna teče 694 / m3,
kapitán rozhoduje – pokračujeme po plánované trase.
Tady se zítra nalodí první 6 ti – členná posádka expedice Trans Europe Cruise a vyplujeme na trasu: Paříž – po řece Marne, pak po Canal laterál a la Marne do cíle – do městečka Saint Dizier. V Épernay – nákup originál šampaňského.