Džunka Esperanza: Evropou na džunce Esperanza

 

Petr Žáček, zkušený kapitán, věnoval společně se svojí manželkou dlouhé roky práce při kompletní rekonstrukci čínské džunky Esperanza. Nyní je čeká plavba přes celou Evropu, od  severu Holandska, napříč Belgií, Francií a okolo pobřeží Itálie. Sledujte s Krásou jachtingu zápisky z lodního deníku džunky Esperanza.

Džunka je typ čínské plachetní lodi. Džunky se v různých velikostech stavěli do roku cca 200 př.n.l. a v průběhu dalších staletí se postupně zdokonalovaly. Největší lodě tohoto typu byly postaveny na rozkaz císaře Ču Tiho v loděnici Lung-ťiangu poblíž Nankingu kolem roku 1421. Měřili na délku až 140m, na šířku 36m a říkalo se jim „Lodě pokladů“. Od začátku 20. století se džunky začaly používat ve velkém a dá se říct, že to je jeden z nejoblíbenějších typů lodě i dnes. Velké džunky se stavěly ze dřeva, ty menší, na chytání ryb a dopravu podél pobřeží, mohly být postaveny i z rákosu.

Džunka Esperanza
Džunka Esperanza

Větší džunky mívají většinou 2 až 3 stěžně s pevnou lugrovou plachtou zpevněnou výztuhami. Džunkové oplachtění dodá lodi dostatečnou rychlost, bohužel se loď hůře ovládá zejména při plavbě proti větru. Džunky mají ploché dno, bachratý trup a zvednutou záď i příď. Číňané je opatřovali pákovým kormidlem na zádi dlouho před Evropany. Dnes slouží většina registrovaných džunek jako obydlí nebo levný dopravní prostředek, a to hlavně v Asii, Číně a Japonsku.

Krása jachtingu.
Krása jachtingu.

Džunku Esperanza nechal roku 1978 postavit Němec Kilián, v té době pracující v Hongkongu. V dubnu 1979 byla loď hotová a majitel ji nechal na velké nákladní lodi převézt do Londýna. Odtamtud ji dva polští skippeři dopravili do Jaderského moře, konkrétně do severní Itálie do městečka Aquileia. Tam, málo využívaná, zůstala Esperanza stát 11 let až do roku 1990, kdy ji koupil její nynější majitel, Petr Žáček. Následně ji opravil a další dva roky vozil potápěče podél italského pobřeží, na Gargano a ostrovy Tremiti. V roce 1993 ho přátelé přesvědčili, aby loď dopravil do Česka, kde zůstala na Vltavě až do podzimu 2012, kdy vyplula na cestu skrz Evropu, od Severního moře až po Jadran. V těchto dnech je v severním Holandsku připravená vyrazit 5.dubna 2013.

Kapitán Esperanzy.
Kapitán Esperanzy.

Její plavbu budeme na Kráse jachtingu určitě sledovat, a tak o její dobrodružství naši čtenáři rozhodně nepřijdou.