V poslední době se hodně mluví o redukování emisí a zplodin produkovaných člověkem. I když se téma týká spousty oborů, nejdiskutovanější (a také nejviditelnější pro běžné občany) jsou elektromotory do dopravních prostředků, ať už aut, autobusů nebo koloběžek. Výrobci lodí ale také jak je vidět nezůstávají pozadu.
Švédská společnost Arcona Yacht postavila v roce 2015 svoji první kompletně elektrickou plachetnici Arcona 380 Z (Z jako „zero emission“ – nulové emise). 38 stopá plachetnice má místo klasického vestavěného dieselového motoru zabudovaný nový elektrický motor Oceanvolt ServoProp 15, který má výkon adekvátní 15kW. To zní na takhle velkou 7,5t vážící plachetnici málo, ale dle recenzí je díky vyššímu točivému momentu elektromotoru oproti dieslovým loď na motor velmi pohyblivá.
Původně měla Arcona 380Z elektromotor typu SD15, který byl stejně výkonný, ale neuměl rekuperaci při plavbě na plachty. V roce 2018 se proto finská společnost Oceanvolt rozhodla ho nahradit novějším modelem ServoProp 15, který umožňuje dobíjení baterií z proudu vody při nepoužívání motoru díky hydrogenerátoru, což znamená velké množství ušetřené energie.
S využitím elektrické energie se ale váže důležitá otázka a to je právě ukládání energie. Arcona 380Z je vybavena 14kW lithium-iontovými bateriemi. Díky rozvoji bateriového průmyslu a novým technologiím je každým rokem možné mít baterie o větší kapacitě při stejné velikosti a váze, což je kritický prvek ve využití elektromotorů.
Stejně jako baterie je u elektromotorů důležité dobíjení. Společnost se rozhodla pro co největší osazení plachetnice fotovoltaickými články. Použity jsou kromě tradičních panelů na nástavbě i ultraflexibilní fotovoltaické články z Anglie instalované přímo na stěžeň, ráhno a zašité přímo do tkaniny hlavní plachty. Tyto panely nejdou samozřejmě naklánět na ideální směr vzhledem ke slunci, ale myšlenka je taková, že hladina moře stejně většinu světla odráží a právě tyto odrazy běžné panely na palubě nezachytávají. Za dobrého dne vytvářejí panely na stěžni, ráhnu a v plachtě celé 2 kW, což už je pěkný výkon. Pravda, vidět fotovoltaiky na plachtě je trochu nezvyklé a každého určitě napadne otázka, jak dlouho vydrží opakované stahování a vytahování plachty. Na takové zkušenosti si budeme muset asi ještě pár let počkat, než se sériově vyráběné elektrické plachetnice dostanou k více uživatelům.
Dle výrobce za slunného klidného dne dokáže Arcona 380Z díky součtu energie z fotovoltaických panelů a rekuperace hydrogenerátoru na motoru jet rychlostí 4 uzle, aniž by si vybila baterie.
Aby těch převratných novinek nebylo málo, Švédové se rozhodli nenatírat podponorovou část trupu tradičním antifoulignem, který je znám svým negativním vlivem na vodní floru a faunu, ale ošetřit trup ultrazvukovou technologií Sonic Shield, která by měla zabránit porůstání řas a umožní jednoduché setření zbytku nečistot hadrem. Vsadím se, že většina servisů lodí u boatyardů tuto službu asi nenabízí, ale třeba se toho jednou dožijeme.
A pokud vás trápí otázka bezpečnosti použití plynových vařičů na lodích tak jako mě, tak máte možnost ho vynechat a použít indukční sporák zapojený do celého elektrického systému lodě. Jediná nevýhoda, kterou vidím, že by se pak člověk musel rozmýšlet, jestli zapnout motor, nebo si uvařit oběd a jestli má na to dostatečně nabité baterie. A nakrmená posádka je spokojená posádka, jak vám potvrdí každý kapitán…
Já jsem obecně pro používání elektromotorů na plachetnicích (momentálně to praktikujeme na Slapech) a vsadím se, že spoustu z vás čtenářů zná ten krásný slastný pocit, když po delší plavbě na motor na plachetnici se motor chcípne a je krásné ticho. Jsem tedy ráda, že vývoj jde i tímto směrem a lodě na moři jsou ideálním prostředím na solární ostrovní režim. Jestli už jsme ale v technologiích tak daleko, aby Arcona 380Z byla plnohodnotná funkční loď pro týdenní dovolenou na moři, to ukáže až čas. Rozhodně společnost Arcona Yacht se nebojí a tento rok představila novou plně elektrickou Arcona 415.
Pluli jste někdy na plně elektrické plachetnici nebo máte nějaké zkušenosti s elektromotory na plachetnicích? Budeme moc rádi, když nám napíšete vaše zkušenosti a rádi z nich uděláme článek.
Zdroje:
arconayachts.se/
oceanvolt.com/testimonials/arcona-380-z/
greenyachtsales.com/product/2020-arcona-380z/