Včera, 10.4. v 15:40 UTC kontaktoval Ian Herbert Jones, kapitán PUFFINu, závodní kancelář GGR prostřednictvím telefonu Iridium. Hlásil, že čelí extrémnímu počasí a neklidnému moři s rychlostí větru 50 uzlů a nárazy přes 70 uzlů. Plul na holý stěžeň se snahou držet se po větru. Díky velmi zmatenému moři ale byla PUFFIN často pokládána na bok. V trupu se nachází malá vrstva vody. Pak se ale spojení přerušilo.
O deset minut později volal Ian znovu. Nepodařilo se mu vypustit vodní kotvu a udržet tak Puffinu zádí k vlnám. Podmínky jsou extrémní a dvakrát ho voda vypláchla z kokpitu. Udržel ho jen harness. Nezbylo než aktivovat EPIRB. Dále Ian hlásil, že v salonu má asi 8 palců vody, která pravděpodobně zatéká skrze kokpit. Ale ruční čerpadlo prý funguje a loď se nepotápí. Také stěžeň je v pořádku a stejně tak celá takeláž a zařízení na palubě.
Krizový management tým (CMT) okamžite navázal kontakt s MRCC Argentina (Maritime Rescue Co-ordination Centre) telefonicky, aby potvrdil příjem signálu EPIRB. MRCC potvrdil příjem signálu z EPIRB Puffinu a otevřeli případ s informacemi obsaženými v Bezpečnostní knize GGR, kterou poskytl pořadatel před zahájením závodu.
V 17:25 UTC nestihl Ian naplánovaný bezpečnostní hovor s GGR CMT. O 25 minut později však obdrželi zprávu od satelitního sledovacího a textového zařízení PUFFIN YELLOW-BRICK YB3, která informovala o „Button ALERT…. 46., 57.250S 037, 12.382W.“
To znamenalo, že Ian ručně aktivoval emergeny signál na zařízení YB3 tím, že ručně zdvihl bezpečnostní kryt a stiskl tlačítko nouzového alarmu. To je podle regulí GGR uznáváno jako nouzový protokol pro všechny účastníky závodu. A také to znamená, že Ian nemohl použít satelitní telefon. Tyto informace byly okamžitě předány do MRCCC Argentina. Záchranná služba Puerto Belgrano začala organizovat záchranu.
Puffin se nachází v extrémním počasí. V blízkosti pluje několik lodí, včetně tankeru 120 mil severně od jeho pozice a několika rybářských lodí. MRCC Argentina se pokouší navázat s nimi kontakt a získat jejich podporu.
Hluboká tlaková níže pořechází přes pozicí Puffinu. Vítr 55 uzlů s nárazy 88 uzlů. Pozice trackeru Puffinu se aktualizuje každých 15 minut. V 18:10 UTC byl aktivován Ianův druhý satelitní telefon a druhé sledovací a zařízení YB3 (normálně v pohotovostním režimu).
10.4. v 18:42 UTC poslala PUFFIN přes trackovací zařízení YB3 následující textovou zprávu: Převrácena, zlomený stěžeň, zraněná záda, těžký pohyb, 2 stopy vody v lodi. Poté v 18:44 UTC přišla z PUFFIN další textová zpráva YB3. Situace se zhoršuje. Musí odříznout stěžeň od PUFFINU.
Ian s těžce poškozenou lodí čelí Jihovýchodnímu Atlantiku s vlnami kolem 8 metru a dalšími vlnami křížem kolem 2 metrů. Takhle „zmatené“ moře je extrémně nebezpečné. Pokud se Ianovi nepodaří odříznout takeláž a stěžeň, hrozí reálné nebezpečí, že stěžeň trup rozbije a potopí.
10.4. 20:15 UTC Zpráva satelitního telefonu: Stěžeň téměř odříznut, průsak vody pod kontrolou, zraněná záda, řezná rána na hlavě.
V 20:15 UTC Ian zavolal a navzdora špatnému spojení předal informaci, že na hlavě má řeznou ránu, zraněná záda nicméně že průsak vody je pod kontrolou a že je asi v polovině práce na odřízunutí takeláže a stěžně. Poté byl kontakt ztracen.
V 20:25 UTC zavolal Ian znovu. GGR mu poskytl nejnovější předpověď počasí, že v příštích 12 hodinách by se vítr a moře měli pomalu uklidňovat. Také mu byla předána informace o záchranné akci s tím, že čas, kdy může záchranná loď dorazit, ještě není potvrzen. Pak bylo spojení přerušeno.
Další informace hned, jakmile dorazí.
Všichni u nás v nakladatelství a v redakci Krásy jsou v myšlenkách s Ianem a přejí mu co nejrychlejší záchranu!
- LIVE TRACKER na trackeru webu GGR
- Nebo si stáhněte APP YELLOW BRICK pro Android nebo iPhone
- Sledujte všechny novinky ze sociálních sítí na webu , Facebooku , Instagramu
- Poslouchejte denně nahrané satelitní hovory na SoundCloud
- Sledujte denní tweety účastníků na Twitteru , Facebooku nebo webu GGR