Následujicí text o závodu Golden Globe race 2022 nám zaslal Martin Cikánek. Text původně vyšel také na Martinových stránkách jachtavchorvatsku.cz, kde najdete i jiné články a další zajímavé informace.
Západně od Nového Zélandu je již několik dní usazená masivní tlaková výše. Její průměr od východu na západ je aktuálně 1850 NM. V jejím západním sektoru s větrem o síle F5-6 suverénně pluje vedoucí skipper závodu Simon Curwen. Do cíle ve francouzském Les Sables d’Olonne mu stále zbývá téměř 11 000 NM. Jen k nejbližšímu otočnému bodu, kterým je obávaný Hornův mys, popluje bouřlivým Jižním oceánem ještě více než měsíc a bude to bezpochyby nejnáročnější měsíc celého závodu, během něhož se může přihodit opravdu cokoliv. Přesto se zdá, že jsme právě teď svědky momentu, který může rozhodnout o vítězi letošního ročníku této jedinečné solo nonstop regaty kolem světa na oldschool jachtách s oldschool vybavením.
Kirsten a Abilash driftují v závětří Zélandu
Simon je nyní již přes 600 NM východně od Stewartova ostrova, třetího největšího ostrova Nového Zélandu. Svůj náskok na své pronásledovatele v uplynulých dnech téměř zdvojnásobil a jeho velkolepá jízda ještě zdaleka není u konce. Na druhém místě plující devětatřicetiletá Kirsten Neuschäfer znamá svou spoluprací s extremním skipperem Skipem Novakem a v těsném závěsu za ní třetí Abilash Tony, třiačtyřicetiletý povoláním důstojník indického vojenského námořnictva, totiž driftují ve větrném stínu pod Novým Zélandem. Kirsten pluje podle údajů z trackeru závodu rychlostí pouhých 0.9 kts a navíc kurzem 319°, což tedy rozhodně není směrem na východ k Hornovu mysu. Abilash má kurz správný 85° true a rychlost o malinko vyšší a sice 2.5 kts. To ale zdaleka nestačí na vedoucího Simona momentálně plujícího rychlostí 6.6 uzlů.
Dostat se o tlakový útvar napřed
Kromě silnějšího větru v příznivém směru a z toho vyplývající několikanásobně vyšší rychlosti má teď Simon příležitost získat zásadní výhodu, stejnou, která rozhodla o vítězi minulého ročníku Golden Globe Race. Pod Novým Zélandem se nyní tlačí z jižního Indického oceánu směrem na východ další masivní tlaková výše. Kirsten s Abilashem se v nadcházejících dnech s největší pravděpodobností bohužel ocitnou v jejím středu, tudíž budou dál driftovat v bezvětří. Simon má naopak šanci udržet se ve stávající tlakové výši a dostat se tak o tlakový útvar napřed před ostatní soutěžící. Co by to pro něj mohlo ve výsledku znamenat, nejlépe osvětlí, pokud zavzpomínáme právě na vítěze minulého ročníku Golden Globe Race.
Jak vyhrál Jean-Luc van den Heede
Pokud jste sledovali předchozí ročník Golden Globe Race, tak si možná pamatujete, že jeho vítězi tehdy třiasedmdesátiletému Jean-Luc van den Heedeovi se v srpnu roku 2018 podařilo již u Kapského města dostat o tlakový útvar napřed před zbytkem flotily. Do jeho průjezdu cílem závodu na konci ledna 2019 ho pak už nikdo nedohnal. A nic na tom nezměnilo ani několik kotrmelců, které Jean-Luc zažil se svou lodí v bouřkách Jižního oceánu. Během jednoho z těchto kotrmelců si dokonce poškodil sálingy a rigging, takže mu pak do zbytku závodu loď stoupala jen na starboard tacku, čemuž musel přizbůsobovat svůj routing a díky čemu ze svého náskoku hodně ztratil. Stejně tak pravděpodobně otřesen po tomto kotrmelci, kdy stále plul v bouři s větrem 65 kts a v 11 metrovém swellu, odstoupil Jean-Luc ze závodu, jakmile to podmínky dovolily, změnil kurz do klidnějších oblastí Pacifiku a přes satelitní telefon si zavolal se svou manželkou, což je proti pravidlům Golden Globe Race. Posléze se však do závodu vrátil. Ani časová penalizace za porušení pravidel, ani poškozená loď a nemožnost efektivně stoupat proti větru na obou tacích, ani ztráta nabytá díky dočasnému odstoupení ze závodu a změně kurzu však nezpůsobily, že by Jean-Luc o své vedení přišel a to právě díky tomu, že se i nadále udržel o jeden tlakový útvar napřed před zbytkem závodících.
Na druhém místě plující o třicet let mladší Mark Slats, který zejména po obeplutí Hornova mysu během stoupačky přes Atlantik West to East cítil šanci Jean-Luca dohnat a ze své lodi a stejně tak ze sebe ždímal opravdové maximum, stáhul náskok na vedoucího skippera vskutku významně. Dostat se však do stejného tlakového útvaru, ve kterém plul Jean-Luc, se ani tak Markovi během několikaměsíční stíhací jízdy stejně nepodařilo a v závodě skončil na druhém místě. Pro zajímavost ještě doplňme, že u Mysu Dobré naděje měl Jean-Luc náskok na Marka Slatse 4 dny, pod Tasmánií před vstupem do krutého Jižního Pacifiku to ale bylo celých 16 dní. Hornův mys točil Jean-Luc o devět dní dřív než Mark a v cíli po započtení penalizace byl už jen o necelé dva dny dříve.
Sleduj tracker a ranní live streamy Dona McIntyrea
Live tracker letošního ročníku Golden Globe Race je možné sledovat zde. Na facebookové stránce a youtube kanále závodu je každé ráno živý stream s hlavním organizátorem Donem McIntyrem, ve kterém se probírá nejnovější vývoj regaty včetně předpovědi počasí na nejbližší dny a jaký to bude mít vliv na závod a závodící. Don McIntyre je sám bardem mezi jachtaři dobrodruhy a cirkumnavigátory a z jeho živých streamů jde nasát opravdu hodně z jachtařského řemesla i jachtařského umění. Vřele doporučuji sledovat. V následujících dnech to bude o to zajímavější, že uvidíme, jestli se vedoucímu skipperovi Simonovi Curwenovi podaří udržet v masivní tlakové výši, ve které nyní pluje, čímž by se dostal o tlakový útvar před zbytek flotily a tím pádem získal zásadní výhodu, která může rozhodnout o jeho vítězství v letošním ročníku Golden Globe Race.
- LIVE TRACKER na trackeru webu GGR
- Nebo si stáhněte APP YELLOW BRICK pro Android nebo iPhone
- Sledujte všechny novinky ze sociálních sítí na webu , Facebooku , Instagramu
- Poslouchejte denně nahrané satelitní hovory na SoundCloud
- Sledujte denní tweety účastníků na Twitteru , Facebooku nebo webu GGR