GGR22: Rozhodující moment závodu Golden Globe Race

Následujicí text o závodu Golden Globe race 2022 nám zaslal Martin Cikánek. Text původně vyšel také na Martinových stránkách jachtavchorvatsku.cz, kde najdete i jiné články a další zajímavé informace.


Západně od Nového Zélandu je již několik dní usazená masivní tlaková výše. Její průměr od východu na západ je aktuálně 1850 NM. V jejím západním sektoru s větrem o síle F5-6 suverénně pluje vedoucí skipper závodu Simon Curwen. Do cíle ve francouzském Les Sables d’Olonne mu stále zbývá téměř 11 000 NM. Jen k nejbližšímu otočnému bodu, kterým je obávaný Hornův mys, popluje bouřlivým Jižním oceánem ještě více než měsíc a bude to bezpochyby nejnáročnější měsíc celého závodu, během něhož se může přihodit opravdu cokoliv. Přesto se zdá, že jsme právě teď svědky momentu, který může rozhodnout o vítězi letošního ročníku této jedinečné solo nonstop regaty kolem světa na oldschool jachtách s oldschool vybavením.

GGR tracker 5.1.2023 ve 23:00 SEČ

Kirsten a Abilash driftují v závětří Zélandu
Simon je nyní již přes 600 NM východně od Stewartova ostrova, třetího největšího ostrova Nového Zélandu. Svůj náskok na své pronásledovatele v uplynulých dnech téměř zdvojnásobil a jeho velkolepá jízda ještě zdaleka není u konce. Na druhém místě plující devětatřicetiletá Kirsten Neuschäfer znamá svou spoluprací s extremním skipperem Skipem Novakem a v těsném závěsu za ní třetí Abilash Tony, třiačtyřicetiletý povoláním důstojník indického vojenského námořnictva, totiž driftují ve větrném stínu pod Novým Zélandem. Kirsten pluje podle údajů z trackeru závodu rychlostí pouhých 0.9 kts a navíc kurzem 319°, což tedy rozhodně není směrem na východ k Hornovu mysu. Abilash má kurz správný 85° true a rychlost o malinko vyšší a sice 2.5 kts. To ale zdaleka nestačí na vedoucího Simona momentálně plujícího rychlostí 6.6 uzlů.

Vedoucí v závodu Simon Curwen na své lodi Clara (Biscay 36)

Dostat se o tlakový útvar napřed
Kromě silnějšího větru v příznivém směru a z toho vyplývající několikanásobně vyšší rychlosti má teď Simon příležitost získat zásadní výhodu, stejnou, která rozhodla o vítězi minulého ročníku Golden Globe Race. Pod Novým Zélandem se nyní tlačí z jižního Indického oceánu směrem na východ další masivní tlaková výše. Kirsten s Abilashem se v nadcházejících dnech s největší pravděpodobností bohužel ocitnou v jejím středu, tudíž budou dál driftovat v bezvětří. Simon má naopak šanci udržet se ve stávající tlakové výši a dostat se tak o tlakový útvar napřed před ostatní soutěžící. Co by to pro něj mohlo ve výsledku znamenat, nejlépe osvětlí, pokud zavzpomínáme právě na vítěze minulého ročníku Golden Globe Race.

Kirsten Neuschafer na své lodi Minnehaha (Cape George 36)

Jak vyhrál Jean-Luc van den Heede
Pokud jste sledovali předchozí ročník Golden Globe Race, tak si možná pamatujete, že jeho vítězi tehdy třiasedmdesátiletému Jean-Luc van den Heedeovi se v srpnu roku 2018 podařilo již u Kapského města dostat o tlakový útvar napřed před zbytkem flotily. Do jeho průjezdu cílem závodu na konci  ledna 2019 ho pak už nikdo nedohnal. A nic na tom nezměnilo ani několik kotrmelců, které Jean-Luc zažil se svou lodí v bouřkách Jižního oceánu. Během jednoho z těchto kotrmelců si dokonce poškodil sálingy a rigging, takže mu pak do zbytku závodu loď stoupala jen na starboard tacku, čemuž musel přizbůsobovat svůj routing a díky čemu ze svého náskoku hodně ztratil. Stejně tak pravděpodobně otřesen po tomto kotrmelci, kdy stále plul v bouři s větrem 65 kts a v 11 metrovém swellu, odstoupil Jean-Luc ze závodu, jakmile to podmínky dovolily, změnil kurz do klidnějších oblastí Pacifiku a přes satelitní telefon si zavolal se svou manželkou, což je proti pravidlům Golden Globe Race. Posléze se však do závodu vrátil. Ani časová penalizace za porušení pravidel, ani poškozená loď a nemožnost efektivně stoupat proti větru na obou tacích, ani ztráta nabytá díky dočasnému odstoupení ze závodu a změně kurzu však nezpůsobily, že by Jean-Luc o své vedení přišel a to právě díky tomu, že se i nadále udržel o jeden tlakový útvar napřed před zbytkem závodících.

Na druhém místě plující o třicet let mladší Mark Slats, který zejména po obeplutí Hornova mysu během stoupačky přes Atlantik West to East cítil šanci Jean-Luca dohnat a ze své lodi a stejně tak ze sebe ždímal opravdové maximum, stáhul náskok na vedoucího skippera vskutku významně. Dostat se však do stejného tlakového útvaru, ve kterém plul Jean-Luc, se ani tak Markovi během několikaměsíční stíhací jízdy stejně nepodařilo a v závodě skončil na druhém místě. Pro zajímavost ještě doplňme, že u Mysu Dobré naděje měl Jean-Luc náskok na Marka Slatse 4 dny, pod Tasmánií před vstupem do krutého Jižního Pacifiku to ale bylo celých 16 dní.  Hornův mys točil Jean-Luc o devět dní dřív než Mark a v cíli po započtení penalizace byl už jen o necelé dva dny dříve.

Vítězové GGR 2018, zleva třetí Uku Randmaa, uprostřed druhý Mark Slats, vpravo vítěz Jean-Luc van den Heede

Sleduj tracker a ranní live streamy Dona McIntyrea
Live tracker letošního ročníku Golden Globe Race je možné sledovat zde. Na facebookové stránce a youtube kanále závodu je každé ráno živý stream s hlavním organizátorem Donem McIntyrem, ve kterém se probírá nejnovější vývoj regaty včetně předpovědi počasí na nejbližší dny a jaký to bude mít vliv na závod a závodící. Don McIntyre je sám bardem mezi jachtaři dobrodruhy a cirkumnavigátory a z jeho živých streamů jde nasát opravdu hodně z jachtařského řemesla i jachtařského umění. Vřele doporučuji sledovat. V následujících dnech to bude o to zajímavější, že uvidíme, jestli se vedoucímu skipperovi Simonovi Curwenovi podaří udržet v masivní tlakové výši, ve které nyní pluje, čímž by se dostal o tlakový útvar před zbytek flotily a tím pádem získal zásadní výhodu, která může rozhodnout o jeho vítězství v letošním ročníku Golden Globe Race.