GGR22: V závodu zůstává 6 jachtařů

Herbert Jones (52) " PUFFIN " - v Hobartu. Pictue Credit: Jackie Zanetti & Alex Papij (Rusalka) / GGR2022

Poté, co odstoupil Elliot Smith, zůstává v závodě 6 jachtařů. Elliot Smith nakonec poté, co překonal Mys Leeuwin, dorazil se značně poškozenou lodí do Fremantle v Austrálii. Prasklý čelen a přední stěh se nepovedlo rozumně opravit, a tak další plavba nepřicházela v úvahu. Sedmdvacetiletý americký jachtař uplul s nefunkčním předním stěhem téměř 5.000 námořních mil z celkových 14.000. Podle svých slov je trochu smutný, že závod nedokončí, ale ne zas moc. Sám to lakonicky řekl s úsporností sobě vlastní: “Děkuji všem, jsem velmi vděčný a nemám důvod ke stížnostem“.

Elliott Smith (27) / USA / Gale Force 34 – ” SECOND WIND ” dorazil do Fremantle
Picture Credit: Craig Evans / Fremantle Sailing Club

Rozhovor s Elliotem ve Freemantle jachtařském klubu:

Velké problémy způsobují některým jachtařům obrosty trupu, obávané barnacles. Loď Jeremyho Bagshawa zpomalily natolik, že byl nucen provést zastávku v Hobartu, loď vyzvednout z vody a trup očistit. Sedmitýdenní nárůst byl docela šokující, a to Jeremy čistil trup už ve False Bay. Tím se ovšem přesunul z kategorie GGR22 do závodu třídy Chichester, ve které je zastávka možná. V současné době pokračuje vstříct Jižnímu oceánu.

#GGR2022 Jeremy Bagshaw / South Africa / OE32 – ” OLLEANNA” – Odstraňování obávaných barnáklů z Jeremyho lodi. Credit: GGR2022 / DD&JJ

Sice již zcela mimo závod GGR, nyní ve třídě Chicheseter, mohutně dotahuje čelo závodu Guy Waites z Velké Británie. Je bez šancí stihnout bránu v Hobartu, protože jeho ztráta je nějakých 13.000 námořních mil. To mu ovšem nebrání stanovovat jeden rychlostní rekord za druhým ve snaze dotáhnout se na první závodníky co nejblíže. Sám to komentuje: “Vzhledem k tomu, že již nejsem v hlavním závodu, musím hledat co nejlepší motivaci, ukusovat co největší denní dávky a dostat se co nejblíže čelu závodu.”

Guyův pravidelný call najdete zde.

Na čele závodu se stále drží Simon Curwen, který ale v posledních dnech uvízl v lokální tlakové výši a svůj trpělivě budovaný náskok tak zkrátil o téměř 700 námořních mil. Když proplouval Tasmánským mořem stěžoval si, že Jižní oceán zdaleka nepředvedl takové divadlo, na které se těšil.  Nicméně teď už může být spokojený. Oceánské vlny až 8 metrů, vichr 40 uzlů a pravidelně přecházející níže ho ženou směrem v Mysu Horn. Ve svém pravidelném tweetu to komentoval: “Bouře celý dnešní den. Oceán vyslyšel mé připomínky. Mám teď moře, které mi chybělo…”

Simonovo pravidelné bezpečnostní hlášení můžete originál poslechnout zde.

Po velmi slibném začátku se smůla lepí na paty Kirsten Neuschäferové, na lodi Minnehaha. Se svojí 35 hodinovou kompenzací udělenou za záchranu Tapia Lehtinena dokonce krátký čas vedla celý závod. Nyní, lapena do lokálních tlakových výší, se v závodním pořadí propadá. Předsihl ji i doposud za ní plující Abhilas Tomy a svůj náskok zvýšil na více jak 200 mil. Pro Kirsten je ta frustrace o to větší, protože ví, že pár dní plavby jižně od ní krásně fouká. Bohužel jde o zakázanou oblast a tak Kirsten nezbývá než trpělivě čekat, až se vítr zase pořádně rozfouká.

Pravidelný Kirstenin call si můžete poslechnout tady.