Jak kormidlovat bez kormidla

Odpadlé nebo zlomené kormidlo, respektive list kormidla, je jedním z největších problémů, jaké můžeme na plachetnicích řešit. Loď se stane neovladatelná a je unášena proudem, větrem a vlnami. Pokud se ještě k tomu nachází v bouři, postaví se sama bokem k vlnám a hrozí převrácení. Magazín Yachting Monthly si dal za úkol vyzkoušet na vlastní kůži, jaká jsou možná řešení této nepříjemné situace. Plachetnici bez kormidla se pokusili řídit třemi různými způsoby:

První způsob kormidlování bez kormidla je použitím správného trimování plachet a vlastní váhy posádky. Pokud na přední vítr utáhnete přední plachtu a povolíte hlavní, bude loď odpadat od větru. Když naopak utáhnete hlavní plachtu a povolíte přední, tah hlavní plachty bude větší a loď bude vyostřovat. Ještě efektivnější je prý přenášení váhy. Když váhu lidí přesunete do závětří, loď bude stoupat, pokud do návětří, odpadat.

Druhý způsob je využití kusu palubní překližky (například ze schůdků do salonu nebo podlážky) přivázané na spinakrovém pni se ukázalo velmi efektivní. Otázka je jak dlouho vydrží přivázaná překližka přivázaná ke pni na vlnách…

Poslední zkoušená možnost bylo kormidlování za pomoci vodní kotvy. Vodní kotva se hodí do vody za lodí a na její lano se kus za lodí uváže další tak, aby vznikla „vidlička“. Každý konec lana se poté vede po obou stranách lodi a upevní na vinšny. Pomocí utahování jedné nebo druhé strany „vidličky“ (utahování jednoho nebo druhého lana) se loď natáčí vzhledem k vodní kotvě.

Aby se s lany na vinšnách dobře pracovalo, je výhodné položit spinakrový peň kolmo přes kokpit, lana vést jeho koncovými oky na každé straně a až poté je vést na vinšny. Pokud nemáte spinakrový peň, lze lana vést před kladky na bortech uprostřed lodě. Místo vodní kotvy funguje obdobně dobře i kyblík.

Je určitě dobré si něco takového v klidu vyzkoušet, ale doufáme, že ani jednu tuto možnost nebudete muset opravdu nikdy použít.