Jak se připravit na kurz RYA Day skipper

Píše Daniel Hrnčíř:


V květnu tohoto roku jsme s kamarády vyrazili na týdenní RYA kurz Day Skipper, jeden z nás (slečna) dělala Coastal Skipper. Největší výhoda celého našeho kurzu bylo, že jsme přátelé a dobře se známe, víme co od sebe čekat a vždycky si pomůžeme.

Přesto na lodi vzniklo několik horkých chvilek při neustálém zkoušení instruktora a to i navzdory tomu, že jsme si dali šprtící víkendový kurz dva týdny před odjezdem a prošli si společně nepřeberně témat. Nejednou (hlavně mě) se stalo, že když si člověk řekl v klidu doma, že to půjde, že to nějak vymyslí, tak se stalo, že to prostě ve dvě ráno po celodenním plachtění ve větru šest Beauforta prostě nevymyslí.

Jenže na co se reálně připravit předem? Čemu věnovat drahocenný čas, když musíme do práce a ještě chceme aspoň trochu společensky žít? My si připravili okruh témat a já k nim teď subjektivně uvedu, jak se nám to hodilo.

Jen upozorním, že časová náročnost je moje doporučená minimální doba, kterou byste se tématu měli věnovat, s tím, že jsem to vždy rozdělil na dvě části. Učící a připomínající.

Tak jdeme na to!

Názvosloví v AJ. Plujete po světě a je určitě dobrý vědět, co je topping lift, main halyard, jib, starboard, port, ready to tack atd…, ale nemusíte se šprtat typy kýlů, plachetnic a jít zbytečně do podrobností. Nezapomeňte na povely. A časová náročnost? 2 + 2 hodiny.

COLREG, plavební znaky, bóje, světla. Tohle je tak trochu peklo pro každého. Musíte se to prostě našprtat. Upřímně, nás náš instruktor nezkoušel na to, jak svítí rybář, když vleče, když vrhá sítě, ale museli jsme vědět, jestli jen “pluje” nebo něco dělá a vědět hlavní poučku: “rybář se vás za všech okolností snaží zabít.” Jinak si tím musí projít každý zvlášť. Jen připomenu, že do toho spadají kardinální znaky, izolované nebezpečí, znaky ve dne, bóje, značení různých typů lodí ve dne i v noci … prostě všechno. A když už si budete myslet, že jste rozklíčovali logiku, tak doporučím ty rybáře. A časová náročnost? 6 + 2 hodiny.

Navigace. Tohle je část, kterou jsme (jsem) podcenil nejvíc. Člověk se podívá na námořní mapu a řekne si, jo tady je všechno napsaný, tak to dám do kupy. Pokud nejste zběhlí v námořních mapách, tak to nedáte. Už jen základní čtení bude na lodi dost ošemetný – v podpalubí a s houpáním není sranda luštit Oc(2) 8s a ještě menší sranda je to v noci najít. My jsme navigaci před Skotksem probrali z rychlíku. Takže jsme se jen částečně dotkli těchto podtémat: čtení v mapě, deklinace, deviace, proudy, příliv x odliv, bezpečné vody, přístavy. To všechno budete denně používat a musíte se to naučit. Musíte vědět, co je tranzit a kde se o něm píše a jak si to zakreslit do mapy a určit kurz, jak udělat passage plan a hlavně se na mapě najít. Narovinu – pro mě tohle bylo to úplně nejtěžší a zažil jsem si svoji chvilku bezmoci a zoufalství. A časová náročnost? 6 + 3 hodiny.

Počasí. Jedno z největších témat, které se dá studovat klidně i na vysoké. Upřímně jsme se snažili naučit mraky a co asi tak znamenají. Nemá to cenu, pokud nemáte předešlé zkušenosti anebo pokud nechcete sbalit sousedku. Kamarád jachtař, který dělal 8 let na letovém dispečingu, dokáže předpovědět déšť s přesností na půl hodiny, ale asi pro většinu lidí tohle nemá cenu. Bohatě stačí vědět, že kovadlina z mraků je prů…švih, že když nám náhle klesne barometr je to prů…švih. Co jsme trochu nedomysleli je, co vlastně do této kategorie spadá. Třeba umět rozsahy Beaufortovi stupnice a to ne jen je tak trochu cítit a vědět, že 6 je ještě ok 8 už gail, ale znát škálu zpaměti. A hlavně naučit se shipping forecast a skotskou angličtinu. Bez toho se neobejdete. Musíte vědět, jak zjistit kanál pro vaši mapu. Co je to warning, na kolik hodin forecast je, co znamená backing u větru, slight u moře, moderate u viditelnosti. Nepodceňte to! Nebo budete hromádky neštěstí, klopit oči a doufat, že to jedno slovo, co jste zachytili bylo five a ne wave. A časová náročnost? 3 + 2 hodiny.

Komunikace VHF. Je dobré se naučit základy a pro ty, kteří si chtějí udělat RYA kurz na VHF je to dokonce nutnost. Určitě budete pracovat s vysílačkou. Určitě je dobré vědět, že R je Romeo a J je Juliet, k čemu je 16. a 69. kanál a tak dále. A časová náročnost? 2 + 1 hodiny.

To je všechno. Věnovali jsme tomu moře samostudia + společný víkend, kde jsme se snažili zhuštěné okruhy vtěsnat pro ostatní členy posádky tak, aby jim to něco dalo, a kdybych tomu ten čas nevěnoval, tak si neumím představit, jak bych žil ve Skotsku na lodi. Nežil, přežíval. A i tak z nás prvních pár dnů byl instruktor trochu nešťastný…

Všechna témata co byste měli vědět najdete v knihách, i v češtině jich vyšlo dost. Když se podíváte do kategorie „Jachting – RYA publikace“ u nakladatelství IFP Publishing, určitě si vyberete.

Díky za všechny ty ryby a ahoj.