Kobliha team 2: Nepřítel jménem laminát

Jak tam ten vrak – vlastně krásná loď – tak leží, vidím jen nekonečnou práci a propadám lehce depresím, do čeho se to ženu. První návštěva prodejce dřeva a bezmyšlenkovitý nákup různých hranolů, prkýnek, latěk a hromady nerez šroubů nebyla moje představa nejlepšího začátku. Ale považoval jsem za nutné mít alespoň nějaký materiál a začít s pokusama.
To se nakonec osvědčilo jako dobrý tah.

Protože byl trup kompletně očesán a dokonce rozšířen, což znamenalo vyřezání původních příček horní paluby, zákonitě byla loď tímto krokem co do pevnosti dost oslabena. I proto je plán udělat přepážku mezi posádkou na přední lavici a kormidelníkem na zadní. Voděodolné dřevěné desky jsme nařezali na míru a vložili do trupu napříč – jedna mezi lavice a druhá za zadní lavici jako přepážka mezi otevřenou a uzavřenou části člunu. Vznikla ještě jedna přepážka v zadní části v úložném prostoru – už si ani pořádně nevybavuji přesný důvod a určitě k tomu nějaký byl, ale nakonec tato přepážka byla demontovaná. Konečně jsem v tom snažení začal vidět smysl, musí se nějak začít a pak už je to jak hnací motor.

Na první přepážku jsem instaloval dřevěnou fošnu na šířku jako základ budoucí skříňky a i z důvodu zpevnění trupu. Po tomto kroku následují lišty po stranách, tedy podélné, jako ukončení paluby. Bylo potřeba zesílit zrcadlo v zadní části člunu. Původní, vyrobené pouze ze slabé překližky, by sotva udrželo závěsný motor. Takže došlo k vyztužení z několika desek překližky a ještě jsem to sešrouboval s kýlem. Strach ze ztráty motoru i s částí lodě byl natolik silný, že ve finále je toto místo na celém trupu asi nejodolnější. Ještě dořešit chybějící část přední horní paluby, která byla prohnilá a značně zkroucená. Na to postačilo pár kusů překližky správně napasované do chybějící části paluby. Hrubý základ a vzhled trupu je hotový, jak snadné.

Pomalu a jistě přichází čas na laminát…..pokaždé, když to vyslovím, vzpomenu si na song Těžkého pokondra „ Laminát“. Nějakou teorii jsem pochytil z internetu, není však nad vlastní zkušenost. Pryskyřice, iniciátor a skelné tkaniny nakoupené v Havel composites jsou doma a první pokusy s laminováním přináší další várku zoufalství. Né nadarmo někdo asi stejnými pokusy zjistil, v jakém poměru se pryskyřice připravuje, a napsal to do návodu, který tradičně čtu až po dvou-třech záchvatech vzteku nad nedařící se prací. Prostě se mi občas stalo, že se z laminované části začalo kouřit z důvodu velké dávky iniciátoru, jindy pryskyřice ztvrdla ještě v kelímku, než jsem ji stihl nanést, nebo naopak netvrdla vůbec. Kolotoč zbytečných vlastních vytáček pramenící z nedůslednosti. To byl začátek laminace.

A také pozor na laminovací soupravy, kde je nejen pryskyřice a iniciátor, ale i urychlovač. Tuto sadu jsem koupil někde v drogerii na rychlo a už naučen z předešlého laminování jsem prostě na urychlovač zapomněl. Když ani po třech dnech laminát nebyl tvrdý, přišli opět kámoši Vztek a Zoufalství. První laminování bylo určeno hlavně na nově vyrobené části trupu a hlavně na namáhané spoje, kde pnutí dřeva bylo značné. Navíc pryskyřice jako taková je po vytvrdnutí transparentní, zde byla použita s bílým pigmentem ve snaze dostat trup do jednotné barvy.


Nejprve se pracovalo na horní části paluby a bylo třeba vyřešit i spodní – hlavně díru v přední části kýlu a otvory po hřídeli. Co bylo možné jsem zbrousil a odstranil vše, co šlo, z původní vrstvy laminátu kolem díry a prasklin. Nakonec přišla myšlenka přední část kýlu oplechovat. To znamenalo zbrousit po délce cca 1,5 metru kýlu až na dřevo, poté byl na kýl naklepán slabý měděný plát tak, aby kopíroval tvar, a ten byl nakonec přitlučen měděnými hřebíčky. Tento celek byl dále olaminován a zakitován jako obvykle. Všechna poškozená místa včetně postranních křidélek byla opravena. Obzvlášť ta křidélka mi dělala vrásky na čele a v budoucnu se ukázalo, že oprávněně. Jsou to nejchoulostivější místa na celé lodi, ovšem dávají ji patřičný vzhled i funkci, tak tam prostě být musí. První fáze rekonstrukce – dostat plavidlo do základního tvaru – byla hotová a nastává čas tvořit interiér a vzhledové části. Fantazie dostává zelenou.

Pokračování příště…