Kurz posádek la Grace

Foto:Michal Žák

Když jsem v roce 2011 začínal na La Grace, měla dvě stejné kotvy. Postup byl u obou stejný. Jejich spouštění a vytahování vyžadovalo hrubou sílu a ochotu namočit si zadek. Dnes má La Grace kotev pět, pokud počítáme i dvě malé, pomocné. Běžné kotvení je podstatně jednodušší a sušší, ale zároveň má posádka připravené plány B až H pro různé situace. Při jejich použití už rozhoduje „fištrón“ složený z těžce získaných zkušeností a z nich vycházejících postupů. A aby je při kotvení a dalších operacích nemusel nikdo pokaždé znovu vymýšlet, existuje kurz pro posádky.

Jak zmínil Pepa Dvorský, kapitán a majitel La Grace, v nedávném rozhovoru, nejdůležitější pro fungování lodi je zkušená posádka a komunita zapálených lidí, kteří umí loď dobře ovládat. Kromě strojníka, kuchaře a bocmana jsou potřeba i nadšení lidé, kteří se na loď vracejí opakovaně a chtějí se naučit a nacvičit obsluhu plachet, člunu nebo palubních systémů. Pro ně to znamená nový a hlubší zážitek z plaveb spojený s větší odpovědností, pro loď a posádku možnost organizovat náročnější plavby, delší trasy, noční přeplavby, účast na festivalech a regatách. Důležitý je také úspornější provoz a možnost kvalitnější údržby a oprav.

Kurz se obecně dělí na dvě části – bocmanskou a strojnickou. Účastníky lze podobně rozdělit na ty, kteří se chtějí posunout z kadetů na watch leadery a deck leadery, případně se stát pomocníky bocmana – tedy je zajímají hlavně plachty – a na ty, kteří se zajímají o podpalubní technologie, tedy strojníky. Strážci odkazu Jungmanna a Dobrovského snad prominou anglicismy – mocnářství nevyprodukovalo tak silný odkaz jako Royal Navy. Pro vysvětlení: watch leadeři mají na starosti jednu ze čtyř „hlídek“, tedy skupinu kadetů během plavby, umí lana a plachty, orientují se při manévrech a vědí, co dělat na hlídce. Deck leadeři navíc zvládají některým manévrům velet a mohou školit kadety například v základech práce s plachtami a na ráhnech. Pomocníci jsou bocmani a strojníci ve výcviku. Všichni se učí také obsluhu člunu, kotvení, přístavní manévry, COLREG, uzly…

Čestmír „Ježek“ Pohanka (uprostřed v pruhovaném) při opakování názvosloví. Foto: Michal Žák

Tento rok se kurz konal na přelomu dubna a května v Porto Azzurro na Elbě. Na úvod kurzu Čestmír „Ježek“ Pohanka opakoval základy práce s takeláží, spouštění, skládání a gasketování (balení) plachet a podle ambicí účastníků školil a zkoušel velení manévrům. Stejně jako u kotvení, i zde se řada postupů změnila a vyladila. Gasketování „tak nějak“ z roku 2013 by dnes neobstálo – vedou se nuancované debaty o tom, kdo a jak dokáže lépe eliminovat tzv. „bonbónky“ na koncích zagasketovaných příčných plachet a vytvořit úhlednější váleček (viz foto).  Nejen na vratiplachtě přibylo několik pomocných lan a vznikla např. technika „dojení“ (jeden člověk pomáhá rovnoměrně dotahovat kasalky technikou podobnou dojení).  Kdo by se chtěl ponořit do detailů, doporučuji Ježkova instruktážní videa.

„Michal spravuje příčky žebříku. Nad ním na ráhně je příční plachta bez ‚bonbonku‘ a výš je další s ‚bonbonkem‘ – rozšiřujícím se uchem, podobným obalu od bonbonů.“

Průběžně se účastníci kurzu učili i základní údržbě takeláže, pomocí kladkostrojů a koček napínali žebříky a vanty, srovnávali příčky na lanových žebřících, opravovali omotávky. V navazujících strojních částech kurzu se věnovali vodovodům, záchodům, bilgem a fekálním a vodním tankům, palivovému systému, motorům, generátorům, elektroinstalaci a navigačním přístrojům. Do nabitého rozvrhu se museli vejít i obecné námořní dovednosti a znalosti – kotvení, COLREG, poplachy, obsluha člunu, povinnosti posádky.

Je to jen pár ventilů… Kapitán vysvětluje vodoinstalaci. Foto: Michal Žák

Teorii doplňovala praxe – průběžně jsme vytahovali plachty, absolvovali výjezd na kotvu spojený s další údržbou – čelen dostal ochranný nátěr lněným olejem, hrdinní potápěči nám očistili trup. Ve městě proběhl komiksový festival, v jehož rámci jsme na benzínce s dělostřeleckou parádou vysadili místní spolek historických reenactorů v kostýmech španělských vojáků z období třicetileté války a potrénovali přístavní manévry. Poslední večer proběhlo podrobné vyhodnocení a také se povyšovalo. La Grace získala hned několik nových poddůstojníků.

Ač jsem služebně už veterán, abych nebyl ten starý dědek, co si chce všechno dělat po svém – rozuměj po staru – zúčastnil jsem se kurzu také. Za ta léta, kdy jsem se kvůli rodině a práci na loď dostával jen omezeně, nebo některý rok vůbec, jsem cítil, že je to nutnost. Tímto na dálku děkuji kapitánovi za projevenou trpělivost při obnovování návyků a zároveň doporučuji všem, kdo se zajímají o jachting nejen na La Grace, aby možnost účasti na kurzu využili – a to i v případě, že jezdíte hlavně „chartrovky“. Minimálně pak oceníte jejich jednoduchost a naučíte se nové triky prověřené lety praxe.