Ťukli jste kýl?

Nabouraný kýl

“Nééé, to nebyla žádná velká prda! Fakt to jen tak lehounce lízlo, ani si toho nikdo nevšiml.” No jasně. Ať už se to stalo vám, nebo jste loď někomu půjčili, nebo se chcete podívat na nějakou hezkou a levnou loďku ke koupi, či si nějakou starší půjčujete, může se vám hodit seznam míst, kam se podívat, jestli s tím někdo “nedrbnul”. Protože když se „ťuky“ nastřádají a kýl upadne, je konec.

Dnes se nejčastěji setkáme s plachetnicemi, které mají ploutvový kýl, nebo kýl s “bombou” přichycený závitovými tyčemi do zesílené části sklolaminátového trupu. Čím delší je kýl a čím níže narazí, tím větší páka působí na trup a jeho uchycení. Proto i menší náraz může být fatální, hlavně pokud nevíte, kdo a jak na lodi jezdil před vámi. Pro pořádek – loď by měla být po každém nárazu do kýlu nebo najetí na mělčinu vytažena a profesionálně prohlédnuta.

Kýl – Prohlédnout kýl a trup pod hladinou ukáže poškození na samotném kýlu. V závislosti na povrchu dna či objektu kolize je dobré najít místo kontaktu, dle možností zkusit prohlédnout, jestli ploutev není zkroucená. Mezi trupem a kýlem může být narušený/popraskaný antifouling nebo viditelné narušení spojení kýlu s trupem, pravděpodobně hlavně ve směru nárazu. Dalším, krajním důsledkem bude “vpáčení” kýlu a deformace trupu za kýlem na zádi (i když nelze vyloučit ani nacouvání kýlem či nějakou formu bočního nárazu s jiným následkem pro trup).

Trup – Je nutné sledovat průnik vody a četnost spouštění bilge pumpy. V místech, kde je kýl uchycen, je trup zesílený žebrováním. Je potřeba zvednout podlážky, zkontrolovat trup na praskliny a vniknutí vody. Můžete zkusit jemným poklepem na různá místa zjistit, zda nedošlo k delaminaci, která se projeví dutým tónem.

Závitové tyče – Na současných lodích bude kýl pravděpodobně uchycen nerezovými závitovými tyčemi a pomocí velkých podložek, které budou rozkládat hmotnost na laminátovou matrici trupu. Okolo by neměla pronikat voda, pokud máte dostatečně velký klíč, zkuste, zda šrouby nejsou povolené. Zkontrolujte okolní laminát na praskliny. Pokud pravidelně kontrolujete ukotvení poklepáním kladívkem, ověřte si, zda jednotlivé závitovky nemají rozdílný zvuk. Dutý zvuk značí možný problém.

Přepážky – Náraz se mohl přenést na trup, případně se mohly přepážky a části interiéru nárazem a setrvačností pohnout, nebo přenést náraz na jinou část trupu. Při nárazu zepředu a při možném vpáčení trupu zkontrolujte uchycení přepážek a skříněk. Indiciemi mohou být problémy při otevírání/zavírání dveří skříněk a šuplíků kvůli deformaci.

Takeláž – Podobně jako přepážky, i stěžeň a uchycení vantů a stěhů mohlo utrpět přenesením energie. Je potřeba zkontrolovat uložení stěžně, ověřit, zda není uvolněný nebo křivý/nahnutý, zda nejsou poškozená ukotvení a kování stehů/rollfoku a vantů a zda není popraskaný laminát okolo nich.

Motor – Motor je kus těžké hmoty s velkou setrvačností. Silentbloky dokážou část energie pohltit, ale spoléhat se na to nedá. Motor je spojený s převodovkou, hřídelí a vrtulí. Před nastartováním je potřeba zkontrolovat uchycení motoru. Vibrace, házení, nestandardní zvuky mohou značit vyosení motoru nebo částí pohonu.

Když už se vám podobná věc stane, rozhodně nepodceňovat. Důsledky upadnutí kýlu jsou fatální, doporučuji tenhle článek nebo podcast.  

Pokud se vám najetí na mělčinu stane na charteru, nedá se nic dělat, je třeba to charterovce nahlásit. Nikdy nevíte, co se s kýlem dělo před tím a nedá se vyloučit, že zatajením dostanete do průšvihu někoho dalšího, kdo si půjčí loď po vás. Kritické je to zejména ve vodách s tvrdým nebo skalnatým dnem, což třeba v Chorvatsku je velmi často.

Pro zajímavost: ISAF (Mezinárodní federace jachtingu) v reakci na případy selhání kýlu zřídila v roce 2013 pracovní skupinu pro konstrukci kýlů (Keel Structure Working Party), která má tento problém prošetřit. Součástí počáteční práce této skupiny bylo vytvoření databáze nahlášených selhání. Seznam zahrnuje 72 případů od roku 1984 do 2013, přičemž při nich bylo ztraceno 24 lidských životů.

No – koukněte na video, které poškození kýlu dokumentuje a přejeme vám, aby vás to nikdy nepotkalo.