La Grace: konec Tall Ship Race ve Štětíně a příběh Kachny

Koncem závodu ale rozhodně nekončí zábava a následuje ještě velký festival na závěr Tall Ship Race 2017 ve Štětíně. La Grace dojela 3.srpna do Swinoujsti, kde bezpečně zakotvila a oslavovala konec závodu. Den na to se přesunula 35 mil přímo do Štětína, kde zakotvila u mola. Následoval několikadenní festival, zábava, crew parade, vyhlašování a všeobecné veselí.

3.8.2017 čtvrtek
Počasí je nestabilní a proměnné. Plavba podél břehů Polska je ale v pohodě. Jen lodě v závodě hlásí nárazy větru až 50kn pod bouřkovými mraky s blesky. Do Swinoujste připlouváme až večer. Čekal nás tu kamarád Marek co s námi projel autem celé město a všechno nám tu ukázal. Noc u mola je po tolika dnech na moři příjemně klidná.

4.8.2017 pátek
Hned po budíčku vyplouváme po řece Odře do Štětína. Je to 35NM, takže je to práce až do 2hod. odpoledne.

Odra.

5,6,7.8.2017
Festival ve Štětíně – popíšu, když budu mít čas, teď se tady toho děje tolik, že to nejde :).

8.8.2017 úterý
Po festivalu vyplouváme dolů po řece Odře. Fouká báječný jihovýchodní vítr. Pod plachtami asi frčíme jen my – ostatní motorují. Tak se stalo, že na sailparádu jsme úplně poslední. Protože je naplánována proti větru, sundáváme plachty a driftujeme před pláží na motor. Na konci všeho opět taháme plachty a nabíráme směr Kodaň. Fouká báječný zadoboční vítr 15-20kn. Loď upaluje pod rouškou tmy v zástupu plachetníků k severozápadu. Někteří na Kodaň a někteří na Rostok. V noci vítr sílí a zvedají se vlny. Někteří tráví čas zvracením, jiní mlácením se ze strany na stranu v kajutě.
S Filipem jsme koukali na horor a tak je jasné, že tuhle noc strávíme spolu v jedné posteli.  😀

9.8.2017 středa
Ráno se zklidnily vlny a změnil se vítr. Přestavujeme plachty a pokračujeme na Kodaň. V hlavním městě Dánska jsme sehnali sice drahé, ale moc krásné místo přímo před královským palácem. Večerní procházka po okolí udělala radost nejen nadšenému Merlinovi. Kolem lodi je spousty parků s krásnými sochami a kašnami. Zajímavá vodní pevnost a samozřejmě socha malé mořské víly. Noc bez houpání stála za ty prachy.

10.8.2017 čtvrtek
Dopoledne lidi běhají po památkách a já se zoufale snažím sehnat 2ks autobaterí, abych nouzově nahradil systém osvětlení lodi. La Grace má tak špatné baterie, že kdykoliv nastartujeme motor či generátor, tak se lodí line strašlivý smrad podobný zkaženým vejcím z toho jak se přebíjí baterie. Podařilo se a vše zase funguje jak má. Odpoledne plujeme dál.

Naším cílem je známý Hamletův zámek Kromborg. Krom této významné památky se Romče podařilo domluvit zdarma vstupenky do místní námořního muzea. To samo o sobě není až taková pecka, ale můj osobní dojem je ovlivněn tím, že nemám rád moderní, interaktivní muzea. Zajímavou částí expozice je ale oddělení „námořníci a sex“ – no comment. Děti v naší posádce zase zaujalo oddělení lodě z Lega.

Se západem slunce odplouváme na sever.

11.8.2017 pátek
100NM přes otevřené moře uteklo jako voda a tak už v poledne přistáváme bokem u mola na severním břehu Lindfjordu hned za vjezdem. Stojí tu dva ohromné ledoborce a spousty malých plachetnic. Přístav je k lodím našeho typu velmi přátelský a tak ani nic neplatíme. Naplánovali jsme si tu 3hodinovou procházku na krásné písečné pláže, ale dojít se nám tam nepodařilo. Cestou v lese vypukla houbařská horečka, protože to tu evidentně nikdo nesbírá. Tak velké kousky se jen tak nevidí…

V 16hod. plujeme dál. Kanálem s mělčinami, na kterých chodí racci ocasama z vody je super, ale jen když držíme La Grace ve vybojkovaném kanálu.
Před západe slunce přistáváme bokem k molu v Aalborgu. Stojí tu i další Tall ship jménem LOA. Tu znám z konference STI, kdy jsem na ní bydlel.

12.8.2017 sobota
Balení a úklid jako vždycky. Tentokrát to ale všechno komplikuje husý déšť. Aby toho nebylo málo, tak cestou k lodi boural náš mikrobus. Odřený bok o kamion nevypadá nic moc.

V 17hod. nakonec přeci jen odplouváme. Spěcháme. Na tento úsek máme týden a to musíme uplout skoro 500NM. Po podjetí obou mostů plujeme ještě dalších skoro 25NM. Na noc jsme našli krásné, dřevěné molo u města za dalším mostem. Přestalo pršet, ale začíná se zvedat protivítr.

Podplutí mostu s jen 1m rezervou nad stěžněm…

13.8.2017 neděle
V noci se počasí radikálně zhoršilo. Fouká až 30kn a to zrovna ze strany k molu. Na to ale jaký je to blázinec, La Grace stojí ještě v klidu. Ranní brzký odjezd se posouvá až na oběd. Robin cvičí plachty.

V poledne stále fouká 25kn, ale déle už čekat nemůžu – vyplouváme. Mělčiny jsou dobře značené bójemi, ale i tak ten jachting za tohohle počasí není legrace.
Cestou k Severnímu moři podjíždíme 4 mosty.
Jeden z nich se ovšem nezvedá. Problém je, že naše výška stěžně se rovná tzv. hodnotě „vertikal clearence“ rovných 26m. Možná je tam nějaká rezerva, ale v cm. Honza leze na stěžeň v podle mě marné snaze mě případně zastavit. Bude to o fous…..

A to by nebyli piráti z La Grace, aby na Tall Ship Race neudělali nějakou nezbednost…

Příběh kachny část 1:
Na Tall Ship Race 2017 se plavila loď jménem Eendracht. V jejich rodném jazyce je to přeloženo jako kachna. Jejich maskotem je samozřejmě kachna a mají kachní tanec, kostýmy i hračky a nafukovačky. Jako 1 z nepsaných pravidel mezi posádkami je „půjčování“ si věcí jako jsou čepice nebo lidi a maskoti. La Grace jakožto správní piráti mají právo krást, loupit a drancovat. A znáte lepší cíl než velkou nafukovací kachnu? MY NE!

Tak a teď jak ji získat. Má velkou ochranku a vlastního nosiče. Ale zlaté české ručičky a chytrá hlavička si poradí. Na konci crew parády v Klaipedě bylo Crew ceremony. To byla naše šance. Chvíle, kdy kačeny z Holandska dělají bordel a přebírají za to cenu. Od bocmana zazněl rozkaz „já chci mít večer na lodi kachnu za každou cenu!“. Naši mladí kadeti hold neměli na výběr, rozkaz je rozkaz. Kachna seděla na reproduktorech hned vedle pódia. Kluci zaběhli za plot a vylezli pomalu až na pódium a čekali, jakmile nastane ten správný moment. TEĎ! Eendracht nedával pozor a kachna byla naše! Teď už zbýval jenom útěk přes celý přístav a většinu lodí, ale rozkaz splnili kadeti na výbornou. Bocman měl večer v posteli velkou, žlutou, nafukovací kachnu z Holandské lodi Eendracht. Pokračování příště…