La Grace: Korsika a Elba

19.5.2016 čtvrtek

Nádherná plavba. Vítr sice pořád sílí, ale při postupném sundávání plachet držíme rychlost přes 7kn. Dopoledne přistáváme v marině Macinagio na Korsice.

Po našem přistání se zvedl šílený vítr. Průměrně foukalo 35kn, ale nárazy byly i hodně přes 40kn. O další cestě nemohla být řeč. Zaplatili jsme si marinu za 152eur na noc a ostali na Korsice až do druhého dne.

13267843_10205332603029401_1759673330997061658_n
Vítr byl opravdu silný

20.5.2016 pátek

Ráno vstáváme a je krásný den. Trochu nás zdržuje natankování nafty a bagr, co se plete ve vjezdu. V 11 hod. se konečně dostáváme na vodu. Fouká pěkný zadoboční vítr a loď uhání pod plachtami bez brámovek 5-6kn. Cestou chytáme ryby ale nechytili, protože se nám na oba háčky chytily igelitové pytlíky a já si toho nevšiml. Večer házíme kotvu v zátoce Baratti. Noc je klidná, i když se La Grace zpočátku trochu kýve. Brzy ji to však přejde a my spinkáme jako v pokojíčku.

21.5.2016 sobota

Klasická sobota. Párky, úklid a střídání… Co dodat?

Po naložení odplouváme do Piombina, kde dobíráme posledního a otáčíme příď na Cavo na Elbě. Moc hezky jsme si zaplachtili. Foukalo 15kn z boku a tak loď plula velmi klidně. Kotvu házíme na 8m a po pokecu na palubě jdem na kutě.

22.5.2016 neděle

Dnes nefouká a svítí slunce jako o život. Na Elbě je už léto v plném proudu. Voda má 21°C, což je fakt šok po 17°C Lionském zálivu. Dopoledne lidi šlapou na maják a my tři makáme na člunu. Začínám být fešák.

Po obědě vyplouváme na motor do Portoferraia. Na moři ani vlnka, takže nikdo nezvrací a ve vzduchu ani náznak větru, takže Honza učí kadety tahat za lana jen teoreticky.

V zátoce před hlavním městem Elby se cítím jako doma – jsem nadšený že jsem zase zpět!

23.5.2016 pondělí

Dopoledne zařizujeme nákupy potravin a materiálu a na palubě dokončujeme uchycení člunu nad světlíkem. Odpoledne se chystáme na plavbu pod plachtami do Porta Azzura. Fouká 20kn ze severu, tak to bude jízda…

Celý den foukalo až 35kn. Loď se divoce zmítala na kotvě a jednou se dokonce utrhla. Překotvili jsme blíže k městu a hodili druhou kotvu. Nakonec se rozhoduji dnes nikam neplout – zítra je taky den. Kluci zničili jídelní stůl na střední palubě v myšlence, že ho vylepší. No, jsem na něj zvědavý. V noci musíme držet kotevní hlídky. Alarmy řvou jako blbý, ale loď stojí na místě.

24.5.2016 úterý

Je po bouři. Při odplutí fouká ještě 20kn, ale bohužel to slábne. Na moři potkáváme Maltskou čtyřstěžňovou barkentinu Star flyer a tak jsme si na něj jen tak pro radost vystřelili. Naše plavba pokračuje na západ Elby do Porta Azzura. Loď se na plachty trmácí rychlostí do 2kn.
Kadeti se jdou projít do městečka na mořskou mňamku a stálá posádka dělá „hluk, smrad a bordel“ při opravě stolu na střední palubě. Taková normální zábava pro opravdové chlapy!

25.5.2016 středa
Hned po snídani vyplouváme. Nefouká. V 10 hod. jsme hodili kotvu u dolu Calamita. Kadeti odešli nehorázně zbohatnout hledáním drahokamů a my pokračujem v zábavě pro chlapy. Protivný kapitán si vzal do hlavy, že do Napoleona bude náš nový člun jako ze škatulky!

Odpoledne se ještě trochu posouváme do marina di Campo. Je krásně, sluníčko, ale nefouká.

26.5.2016 čtvrtek

Hned po ránu zvedáme všechny plachty a rychlostí 3kn obeplouváme západní část Elby. Je to krásná plavba bez vln. Ryby opět neberou, ale alespoň jsem nechytl žádný igelit. Holt Elba, čistá voda je tu pověstná. Co mě ale překvapilo, že jsme ji už obepluli celou a nepotkali jsme jedinou českou loď. Je konec května a všichni ještě stojí nebo skončili. Byli časy, kdy tu bylo 11 Česko-Slovenských lodi. Před dvěma roky když jsme Elbu opouštěli, tak už nás tu bylo jen pět. A teď? Ani živáčka. Smutná bilance…

13254509_10205367785828949_3188196236261913826_nOdpoledne házíme kotvu před Marciana Marina. Někteří kadeti lenoší, jiní se vydali do národního parku v horách pod 1.019 metrů vysokým štítem Monte Capane.

27.5.2016 pátek

Dnes byl nádherný den. Hned po snídani jsme vytáhli kotvu a celý den si jen tak plachtili po košovkami v 15uzlovém větru vez vln. Pozdě odpoledne jsme hodili kotvu před San Vincenzem. Byla to prostě paráda!

Bylo krásně

28.5.2016 sobota

Brzy ráno upaluje jeden kadet na vlak – odsud to má nejblíž. My zvedáme kotvy a přeplouváme do zátoky Populonia před Porto Baratti a nastává tradiční sobota. Párek, balení, úklid atd. Navíc je jen Milanova snaha konečně dokončit Vojtův člun. Tak se mu teď tady říká….

Odpoledne doráží auto z ČR a začínáme naloďovat. Tentokráte vezem lidi se zájmem o historickou plavbu a naším cílem je příští sobotu přivézt Napoleona na Elbu. Na naší palubě bude i TV Nova.

29.5.2016 neděle

Ráno mě probudil pěkný slejvák. Do kapitánské kajuty teklo jako do kabrioletu. Narychlo jsem uklízel, co se dalo. Dopoledne jsme zaučovali nové kadety v salonu, takže to, co se děje venku bylo fuk. Přesně včas se vyčasilo a tak jsme s radostí vyrazili na Elbu do Portoferraia. Ted tu stojíme na kotvě a lidi máme ve městě. Já se koukám na face a zjistil jsem, že se mi zabil kamarád, kterého jsem znal právě odsud. Pokud jste někdo znali fotografa Jirku Bláhu z lodi Sun Celebrity, tak už tu mezi námi není. Možná si ho pamatujete i s mrňavým pejskem Baboušem. „Jirko, šťastnou plavbu tam na druhé straně…“