La Grace: Odpočinek mezi dvěma bitvami aneb fjordy, fjordy, fjordy…

Vodopády Preikestolenn

Nyní již všichni vědí, že La Grace se po druhé finální etapě umístila celkově na druhém místě. Než se však pustíme do líčení finálových bojů, přečtěte si, jak La Grace mezi závodními etapami relaxovala mezi norskými fjordy…

Po ukončení oficiálních oslav v Ǻlesundu pro první etapě, čeká další dny námořníky jako obvykle úklid, zaškolování nové posádky a ještě nějaké přátelské párty. První etapa skončila v sobotu 18. července přehlídkou všech lodí. Počáteční nepřízeň počasí se jako mávnutím kouzelného proutku mění a La Grace je provázena sluníčkem v dekoraci okolních zasněžených štítů.

Kapitán Pepa Dvorský píše:

Po exhibici odplouváme s houfem lodí pryč. Někdo do fjordů, jiný na Atlantik. Všichni se ale setkáme v Kristiansandu. Mimochodem, při sailparádě La Grace dosáhla nejsevernější zeměpisné šířky za celý svůj život a věřím, že to dlouho nepřekoná! Jedná se o 62° 29,442 N. Jsme pouhé dva dny plavby od polárního kruhu a slunce zde zapadá pouhých 5° pod horizont, takže je jeho záře na severu vidět po celou noc.

Zamířili jsme na jih. Nasněžené hory před námi ale říkají, že teplo ještě čekat nemůžem. Teplota se tu pohybuje kolem 14°C. Vítr ve fjordech je hodně proměnlivý. Chvíli plachtíme a chvíli motorujem. Krajina je to ale úžasná. Cestou se fotíme s barkem Evropa u zasněžených kopců. V noci se potloukáme mezi skalisky a míříme do Maloy.“

Následuje prohlídka Bergenu a Rosendalu. Původní  úmysl vydat se k místnímu ledovci na kajaku nakonec přece jen nahradil výlet mikrobusem. Kolem je nádherná krajina plná jezer mezi vysokými horami.

Z lodního deníku:

23.7.2015 čtvrtek
Plujeme celou noc mezi ostrovy a útesy západního Norska na jih směr Stavanger. Ráno jsme na místě – za námi je fjord se skalním převisem Preikestolen. Ke snídani nám přijíždí auto. Vysazujeme část lidí u cesty a přejíždíme do hodně divoké zátoky poblíž té stolové hory. Kotvení je to šílené. Staré molo v dezolátním stavu drží La Grace přes půjčené pneumatiky jen ve čtyřech bodech. La Grace stojí uvázána o kolmou skálu (800m vysokou) od níž ji oddaluje jen proud z řeky pod vodopádem. Zbytek je paráda. My vedle ní opékáme buřty na stromech, co jsme si sami nakáceli sekerou! Prostě pecka a největší romantika, co jsem kdy zažil! V Norsku je naprosto divoká příroda a trempové tu nikomu nevadí!

Odpoledne vrcholová družstva hlásí, že jsou na vyhlídce. Zvedáme zadek i plachty a vyrážíme do fjordu pod plnými plachtami. Snímky ale vypadají spíš jako z letadla 😀

lagrace_preikostelen

Snad se něco povede natočit alespoň s „dronem“, který se k nám dostal poněkud blíže. Než lidi slezou, vydáváme se ještě podél skal a vodopádům. Nepřestávají mě fascinovat, přestože už jsem je přestal počítat. Večer počítáme lidi a plujeme dál.

24.7.2015 pátek
Plujeme celou noc až do městečka 6 NM od Lindesnes. Je to další z hostujících portů, a tak si tam odbočujeme trochu zrelaxovat do hotelu Havn. Pro posádky je tady k volnému použití vířivka, sauna, solárko, fitnes atd. No paráda. Sedím si v bublajícím bazénku s horkou slanou vodou, kolem mě milá společnost a dívám se na lidi, co za okny procházejí v bundě, kulichu a šále 😀 Jinak je hezky a slunečno. Slunce tu ale nemá sílu jako doma.

25.7.2015 sobota
Vstáváme ve 4 hodiny ráno a vyplouváme na jih. Cestou potkáváme stále více lodí Tall Ship – Kristiansend se blíží. Dokujeme před polednem, ale ještě předtím se snažíme zaujmout davy diváků našimi děly. Byla chytře vypsána cena za nejefektnější příjezd – tu ale stejně vyhraje domácí loď „Stadsrat Lemkuld“

1 COMMENT

1. Krásný stručný, věcný a zajímavý report o plavbě La Grace na druhý závod Tall Ships 2015 – Kristiansand, Norway – Aalborg, Denmark. Dnes už všichni víme žeLa Grace dosáhla ještě lepšího umístění než v prvním závodě. V prestižní Class A byla na 2.místě (tedy dosáhla na stříbrnou medaily). A to ze 26 lodí, které dokončily závod! La Grace se svou nadšenou posádkou a skvěle navigujícím kapitánem znovu potvrdila že je lodí, která „UMÍ“. A tisíce nadšených diváků, kteří tyto nádherné plachetní lodě přivítali v Aalborgu dokládají, jak lidé ve státech s námořní tradicí dokáží ocenit nadšení i výkony statečných námořníků…