La Grace: POJIŠŤOVNA DOKONČILA VYŠETŘOVÁNÍ – ŘÍKÁ POSÁDKA PRAVDU?

Zničený lodní šroub La Grace.
Zničený lodní šroub La Grace.

Pojišťovna dokončila vyšetřování. Posádka neříkala pravdu. „Nesouhlasím!“ říká kapitán Dvorský.

Pojišťovna konečně dokončila kontrolu lodě po nehodě a došla k velmi překvapivému závěru. „Celá posádka neříkala pravdu ve svých výpovědích. Nehoda se nestala tak, jak popisují!“

Tuhle šokující zprávu se Pepa Dvorský dozvěděl oficiálně na jednání s pojišťovnou.

„Totálně jsem se zděsil a chtěl jsem se okamžitě hádat, ale uklidnili mě, že i když si myslí, že to bylo jinak, na plnění pojistky to nemá vliv“ napsal na FB Pepa Dvorský. Podle pojišťovny se celá událost odehrála následovně:

Důvodem ztroskotání podle zprávy byla chyba kapitána. Pojišťovna tvrdí, že kapitán na jiném (nedalekém) místě s La Grace narazil na podmořskou skálu (zřejmě chybou navigace) čímž očesal propeler a vyhákl kormidlo ze závěsu. S takto neovladatelnou (či špatně ovladatelnou) lodi doplul až před Marbellu, kde zakotvil na velmi špatném místě ke kotvení, které bylo navíc relativně blízko břehu, což ale vzhledem k ovladatelnosti lodě  nebylo tak špatné. Než se  podařilo loď opravit, přišel silný jižní vítr a vlny, které hodili loď na blízkou pláž a zde si loď utrhla kýl, což zpečetilo dílo zkázy.

Pepa Dvorský k tomu píše:

Upřímně: Já tomu nevěřím. Mluvil jsem se všemi členy bývalé posádky a všichni vypovídali shodně. Dále mám k dispozici záznam z palubního GPS zaměřovače, který ukazuje polohu lodi každých deset minut a vím, že loď stála na pozici před pláži celé odpoledne. Taky je mi jasné, že kdyby loď neměla kormidlo a měla zničeny lodní šroub, tak mi to  posádka hned volala domů a nečekala, až ji bouře hodí na pláž. Volají mi kvůli každé pitomosti a tohle by nezavolali?

Důvodem, proč pojišťovna došla k takovému závěru, je zničený, defacto obroušený lodní šroub (propeler). Ten se musel zničit o něco tvrdého, co ovšem ale neplave. Mohla to být podmořská skála, zeď, cokoliv. Jenže před pláží v Marbelle takové věci nejsou.

Pepa Dvorský k tomu ještě píše: Mám svoji teorii, která je jiná, než závěr pojišťovny. A moc rád bych konečně věděl, jak to bylo. Ale důležité je, že pojišťovna je ochotna provést pojistné plnění a za to jí patří můj dík!

Ať už loď ztroskotala podle pojišťovny vinou posádky nebo kombinací špatného počasí, (nebo obojím), vyplatí pojistné plnění v plné výši. To je velmi dobrá zpráva, protože pojistné plnění v plné výši se vyplácí v případech, kdy je loď zcela ztracena. Naopak, pokud se loď zachrání, hradí pojišťovna jen nutné opravy. Už ne tak dobrá zpráva je, že i když tedy dojde k plnění 500.000 EUR, na opravu lodě ve španělském přístavu to stačit nebude. Hodnota lodě podle pojišťovny je více jak dvojnásobná, pojistná maximální částka je ale oněch 500.000 EUR, což je u La Grace jen cena materiálu (není v tom práce, která většinou vychází na stejně vysokou částku). Pojistná smlouva je prostě takto sepsaná, protože nebylo v silách La Grace platit pojistku vyšší – všichni ještě máme v paměti události v Dominikánské republice, které rozpočtu lodě rozhodně nepřidaly.

Dohoda s pojišťovnou tedy je, že zde na místě v Soto Grande se opraví jen nejnutnější věci (motor, generátor, elektroinstalaci, trup z venku, kýl a podobně), aby loď mohla odplout na místo, kde bude možné opravy dokončit svépomocí a už za vlastní peníze. Opět tedy dojde na dobrovolnické práce a pravděpodobně se použijí i peníze vybrané klubem La Grace. (Detaily budou známé po dokončení rozpočtu a kalendáře oprav.)

Kapitán Pepa Dvorský dále píše

Ještě bych tady závěrem moc rád poděkoval :

1. Pojišťovně za její přístup k tomu problémů. Další pojistku uzavřu opět s nimi a věřím, že jim to dlouhým a bezeškodným provozem loď časem vrátí!

2. Všem dárcům a sponzorům, kteří přispěli na konto „Zachraňte La Grace“. Upřímně řečeno, když kamarádi mluvili o tom, že to udělají, nevěřil jsem v takovou ohromnou podporu a solidaritu mezi jachtaři a širokou veřejností. Přesto, že jsem z tohoto konta doposud nevyčerpal ani korunu a chtěl jsem že všech sil loď zachránit tak, abych mohl říct, dokázal jsem to a nikomu nic nedlužím, asi se to úplně nepovede. Možná skutečně bude platit, že La Grace bude plout i díky vám!

3. Děkuji zároveň i všem, kteří si koupí plavbu, protože tak nejlépe získáme potřebné peníze a zároveň se vám odvděčím tím, že vám to ta loď vrátí!

To nejdůležitější, co z toho mého dnešního slohu plyne je, že La Grace bude plout, a to je doufám nejen pro mě ta nejúžasnějši zpráva na světě!

Za redakci KJ dodáváme: LAGRACE ZNOVU POPLUJE!

12 COMMENTS

  1. Jiz jsem si myslil,ze situace se nemuze vice skomplikovat,najednou je tu zahada.
    Puvodni informace byla:Kotva nedrzala a motor zlyhal.
    Ted pojistovna mysli,ze prop se tocil kdyz se setkal s necim tvrdym.Kdyz se divam na foto ja bych souhlasil s pojistounou(Ackoliv je to jen muj lajcky nazor).
    Zahada je:Jak je mozne,ze prop se tocil kdyz motor se netocil?
    Co se tyce posadky nikdy bych neveril,ze by nerekli pravdu.Vzdyt lhat je hrich.

  2. Pokud jste příznivcem La Grace doporučuji zdržet se podobných komentářů, které skutečně mohou i situaci zhoršit a určitě pozitivně nepomáhají, pokud nejste příznivec najděte si jiné stránky pro realizaci svého ega. Rous

  3. Pane Rousi – mlžením a předvedenými reakceni pouze situaci zhoršujete. Dotaz pana Misaty byl za daných okolností zcela legitimní a vycházel z veřejně dostupných informací, které proběhly sdělovacími prostředky. Váš postup zaručeně odpudí řadu potenciálních dárců a vyvolá i jiné, ve svých důsledcích možná daleko destruktivnější reakce. Mimo jiné svým postojem naznačujete, že prezentovaný názor pojišťovny nebude zcela od věci. Takže příště raději mlčte, nebo odkazujte na autorizované vyjádření určeného mluvčího. Zatím lodi škodíte především Vy!

  4. Přátelé, skloňte své kordy, jako praví korzáři. Co se vlastně stalo, se pořád vyšetřuje a já jsem ve spojení s Pepou Dvorským a na svou čest zde prohlašuju, že ani on neví. Pojišťovna bude plnit své smluvní závazky, došla tedy k přesvědčení, že se jedná o pojistnou událost, kterou kryjí – nejde tedy o žádný podvod nebo úmyslný nebo jakýkoliv jiný čin, který by jí umožnil se plnění vyhnout – a to ona by ráda, znáte pojišťovny. Nicméně šetření nehody stále trvá a jsme všichni zvědaví, co se vlastně stalo přesně. Mluvil jsem i s kapitánem, co byl na palubě v době nehody a ani on přesně neví – střípek po střípku se všechno skládá dohromady a lidská mysl je hrozně subjektivní.
    La Grace nemá zájem cokoliv zamlčovat, zvláště ne ted, když pojištovna řekla co řekla – ale zničený propeler je záhada a jestli se to vysvětlí, tak se to tady na 100% dozvíte.

  5. Stravil jsem cast zivota na mori,
    V tomto pripade jsou mi nektere veci nejasne.
    Mohl by spekulovat ale radeji pockam az budu mit pevne dukazy.

  6. Nemam sice tyhle diskuse rad, prave proto, ze vetsinou lidi nemaji dostatek informaci k tomu, aby se k nim vyjadrovali. Nicmene chapu, ze to lidi zajima a mluvi o tom. Ja si taky myslim, ze posadka nelhala – v jejich vypovedi je, ze motor zhasl, ale zaroven vypovidaji, ze pozdeji (kdyz uz lezeli na boku se jim motor podarilo zpravit. Na odpluti uz ale bylo pozde). Jinak, uz jsem v CR a 22.12.2012 budu v Praze vypravet vsem, kteri to zajima o tom co se stalo.

    • Z toho, co bylo nafoceno vnímám:
      Loď byla na generálku, a vorvaným šroubem, který už neměl tah. Takto se přeci neorve šroub v písku. K tomu prázdná nádrž, chcípnul motor (nebo z důvodu prázdné nádrže nešel natočit, nebo ještě hůř – žádná údržba a děravé palivové potrubí). A když už motor natočili, vlivem malé účinnosti propeleru neměli tah, který by je z toho dostal. Je to sice jenom můj odhad, asi nebude daleko od pravdy.

      morave

  7. Jiz jsem si myslel,ze situace nemuze byt jasnejsi a je tu dalsi objasneni:“Motor se podarilo nastartovat,ale to jiz lod lezela na boku“.
    Prop je ucinny jen ve vode a kdyz lod plave.Jinak se prop znici.
    Z toho,ze motor se nechal nastartovat kdyz lod lezela na boku je jasne,ze motor nebyl jeste zaplaven a taky se da predpokladat,ze generator taky nebyl jeste zaplaven.
    Tahle destrukce se uskutocnila behem dlouheho casu lod se nechala lezet na plazi.

  8. Plavil jsem se na této lodi. Jsem její příznivec, leč musím konstatovat že tam bylo vše špatně. Žádná údržba a žádná investice. Nefungovalo tam nic z elektriky, generátor po opravě nedokázal nikdo zprovoznit, baterie nefungovali, takže ani lednice což poznali na přeplavbě atlantikem, kde se zkazilo veškeré maso. Jinými slovy, krásný nápad špatného kapitána. pepe Dvorský je kapitán pro osádku maximálně dvou lidí.

Comments are closed.