La Grace: Ach ty motory

18.9.2018 úterý
Odplouváme už 7:30hod. Cesta kolem západní Korsiky je dlouhá, i když fakt krásná. Po klidné vodě La Grace pluje na motor 7kn. V ústí zátoky se míjíme s Royal Clipprem. Nabrali jsme kurs na sever. Cestou nás při koupání chytla Francouzská celní loď. Kontrola byla přátelská ale důkladná.
Naším dnešním cílem je národní park Porto. Jsou tu krásné červené skály, mnoho lagun a jeskyní. Využívám toho, že je na palubě dron, a tak děláme pár záběru ze vzduchu.

Den blbec:
La Grace manévruje mezi skalami s lehkostí a obratností. Nakonec jsem dostal tu drzost a zakotvil v jedné z lagun mezi gumovými člunky. Při odplutí ale nenaskočil motor a mě nezbylo, než odtamtud vyvláčet cm po cm svého drobečka člunem. No, byla to velká drzost a ponaučení se hodilo. Sharki zatím zpravil motor. Ukázalo se chyba na nabíjecí klemě mezi startovací a provozní baterkou. Přes ni se zničila startovací baterka za necelou hodinku.
Zanedlouho potom, co naskočil motor La Grace se zase rozbil motor na člunu. Co je platný, že je 2 roky starý. Moře dokáže zničit cokoliv. Naštěstí je Sharki v opravách rychlý a fakt šikovný. Druhý sen ráno už člun jezdí.

Na noc jsme dopluli až do zátoky Girolata. Tato nádherná pirátská zátoka skvěle kryla Korzárské lodě a se svou pevností na skalním výběžku to bylo velmi romantické místo. Než tady postavili marinu. Zátoka je přeplněná bojkami a cena za stání je stejná jako kdyby majitelé měli mola. Ten nádherný hrad chátrá už mnoho desítek let a na jeho rekonstrukci se nedostávají peníze ani čas. Asi má Francie jiné starosti, než zachovávat úžasná místa historie její země.

20.9.2018 čtvrtek
Hned ráno jsme se probudili u nádherné pláže. Bílý písek je tím, co tady dělá tu nádhernou vodu. Máme ale rozbitý motor na člunu a tak na pláž přes mělkou vodu doplavalo jen pár lidí. Sharki opravoval motor celé dopoledne, ale nepodařilo se. Zbytek dne jsme si udělali vyhlídkovou jízdu po krásách Cap Corse. San Florent Century a samotný Cap Corse, nejsevernější mys Korsiky. Nefouká celý den. Pohled na stojící větrné elektrárny je deprimující. Protože ani výhled na další den není pro vítr příznivý, rozhodli jsme se dát si noční plavbu na Elbu. Cestou kličkujeme mezi obřími loděmi plující touto oblastí a přemýšlíme o ubývající naftě v nádrži. Před Portoferraiem k benzince už jistě poplujeme na výpary a tak jsme přichystali vše alespoň trochu tekuté a mastné, co půjde hodit do kotle, aby nám to dojelo!

21.9.2018 pátek
Dnes je pracovní den. Snažíme se stihnout koupit a opravit co se dá. Po měsíční cestě je toho hodně. Také, u skoro na sucho, dojíždíme k benzince a tankujeme plné nádrže nafty.
V poledne je vše hotovo a konečně jedeme k vodě. Koupání už si zasloužíme všichni. Nefouká a nefouknou, ale máme plné nádrže a naftingu zdar!

Večer jsme v Porto Baratti.

22.9.2018 sobota
Den střídání. Odjíždí další skvělá parta. Upluli jsme spolu kus světa. Jediné, co mě mrzí, je to, že jim tak strašně málo foukalo a přitom na palubě bylo 90% lidí, co je schopných lézt a plachtit ve velkém stylu.
Po nich nastoupila parta 27 dětí a hned začalo foukat. Dnes se ale nikam nepopluje. Čeká nás hodně učení – máme tu další námořní školičku.

23.9.2018 něděle
Celé dopoledne se učíme a cvičíme v lanoví. Není to snadné, protože nám nedorazil nový bocman a tak si tohle řemeslo oživuju já, jako za starých časů před 8lety.
Po obědě vyplouváme. Fouká 26kn a tak taháme jen stěhovky. Loď se rozletěla jako pták. Děti si užívají mlácení přídě do vln a cákání a my si užíváme jachting – konečně.
Odpoledne děti navštívili pevnosti v městě Portoferraio a vyrazili po stopách Napoleona. Já, Romča a kuchař jsme vyrazili na nákup potravin na týdenní plavbu. Zážitek z 2 hodinového pobytu v supermarketu nemá cenu popisovat.
Na noc zůstaneme na kotvě schovaní tady v zátoce.

24.9.2018 pondělí
Dopoledne cvičíme děti na lodi v plavání, lezení po stěžni a všech možnych bezpečnostních věcech na lodích. Umí si nasadit vesty ale i vytáhnout člověka, který přeletěl palubu a skončil v moři. Vše učíme teoreticky, ale zkoušíme prakticky. Za plavby na plachty jsme poprosili jednoho z vedoucích, aby vyskočil, a děti pak ukázali, co musí udělat pro jeho záchranu. Vašek byl do 5 minut zpět na palubě.
Plavby s dětmi jsou super, ale bude to chtít nějaká vylepšení La Grace. Například na schodiště a lodní průchody bude třeba nainstalovat semafor – 27 dětí se tu totiž neustále pohybuje tam a zpět.

Zatím je krásně ale předpověď počasí není příznivá.
Odpoledne házíme kotvu u vraku lodi Elvis Scott. Všechny děti bereme na šnorchl na jeho prohlídku. Při návratu na loď se v minutě mění počasí – přichází bouře. Vše jsme rychle zvládli, zvedáme kotvy a jedeme se schovat na jižní stranu ostrova.
Noc přečkáváme v Marina di Campo. Celou noc jdou ještě jižní vlny, ale vítr tu není, takže až na houpání je vše OK. Celou noc děti drží kotevní hlídky. Všichni jsou zodpovědní, protože vědí, že to není hra.

25.9.2018 úterý
Nakonec byla noc vcelku klidná, jen kamarád z lodi Bella mi z vedlejší zátoky napsal:
„Noc jsme přečkali, ale 4x jsme překotvovali a dnes jsme raději přejeli do mariny.“
My jsme strávili půlden v mořském akváriu. Naší snahou bylo dětem nejen ukázat, co žije ve Středozemním moři, ale hlavně jim ukázat, co je nebezpečné a jak se chovat v případě, že se s tímto živočichem setkáme. Nešlo ale o strašení dětí žraloky. Naopak! Žraloky a rejnoky si tu děti hladily.

Odpoledne přeplouváme do Golfo Stella. Není to daleko ale počasí stále není stabilní a dnes je naším cílem dostat všechny děti do koše na stěžni a naučit je plout na malé plachetnici – je to super….

26.9.2018 středa
V noci opět začalo foukat. Tentokrát ale kotva až tak nedržela. Za noc jsme cca 8 x popojeli. Nárazy větru naštěstí netrvali dlouho a tento záliv je velmi dlouhý a všude je mělká voda. Celou noc jsme loď hlídali. Ráno jsme byli o 150m dál, ale pohoda.
Dopoledne děti jachtili na čmeldovi. Fouká jako blázen.
Odpoledne zvedáme přední plachtu a vyplouváme do zátoky Calamita. Obligátní grilování na této pláži se zde už stalo tradicí. České buřty jsou pochoutkou nejen pro mě. Děti spí na pláži u ohně a my jdem hlídat La Grace. Ta stojí uvázaná jen 50 metrů u pláže a tvoří nádhernou kulisu pod jasnou hvězdnou oblohou.

27.9.2018 čvrtek
Ráno nás vzbudili plavající děti na snídani.
Chvíli po ní jsme oslavili čtyri narozeniny/svátky. Pěkně po pirátsku a se vší škodolibostí jsme děti vykoupali v síti vedle lodi.
Poté jsme vyrazili na pláž sbírat drahokamy a do místních dolů. Pro děti je to tu vždy velký zážitek.
Odpoledne jsme přepluli do Porto Azzura. Tohle městečko vždycky potěší a pizza co tu mají je super – neodolali jsme.
Dnes byl krásný a slunečný den.

28.9.2018 pátek
V noci foukalo jako blázen, ale kotva držela a skautské hlídky fungovali.
Po snídani Romča vyrazila s dětma na návštěvu brusíren a muzea kamene. Je fajn se podívat, jak se jmenuji všechny ty balvany, o které jsme včera v lomu zakopávali. My ostatní na lodi makáme jako blázni. Teď je nějaký blbý týden a rozbíjí se o co zakopnem. Po destrukci 3ks přívěsných motorů teď zas vysadil generátor. Ach jo, nebude to snadný bez něj. Všechno nasvědčuje, že má prasklé těsnění pod hlavou.
Po návratu dětí z města přeplouváme na motor do Cava. Cestou obědváme. V Cavo se ale nevyloďujem. Dnes je velký den, na kterém se zúročí všechny vědomosti dětí na palubě. Po náročných 6 dnech, kdy jsme se nejen bavili a cestovali, ale se s dětmi i učili, teď ty nejlepší z nich ukáží, co se naučili při náročné zkoušce před komisí. Jednotlivě a v kapitánské kajutě před 5 ti člennou komisí to není jen tak. Kdokoliv se může zeptat na cokoliv z celého týdne. Tady už nejsou tým a až sem se dostalo jen 14 dětí z 27 dětí, co se o to celý týden snažili. Jejich vědomosti překvapili i mě samotného – je vidět, že je to tu bavilo a učili se rádi. Mám z toho velkou radost a bude mi ctí se s kýmkoliv z nich zase na palubě La Grace potkat a já vím, že se vrátí. Byl to moc prima týden.
Na noc zůstáváme v Cavo. Jsou tu menší vlny než v Baratti.

29.9.2018 sobota
Vyplouváme s budíčkem. Cestou vyhodnocujeme jednotlivce i týmy a ti nejlepší mohli za odměnu vystřelit z děla.
Úklid, balení a odjezd, pak náročné opravy, nalodění, ubytování a poučení všech – to je naše sobota!

30.9.2018 neděle
Noc byla klidná, přestože hlášený byl silný severovýchodní vítr. Jen vlny byli nepříjemné, ale snesitelné.
Hned ráno začínáme se školením kadetů. Potom přeplouváme na motor na Elbu. Nefouká a je krásný letní den. Cestou trénujeme lezení po stěžních. Zájemců je hodně a tak nám to zabralo čas až do oběda.

Po obědě vyrážíme s Ivošem na nákupy. Tradiční 3 hodinové peklo v hypermarketu mě už docela zmáhá. Obdivoval jsem 3 holky co si vzal sebou a vydrželi to s ním.
Kadeti zatím trávili čas prohlídkou Portoferraia.

Sharki se taky neflákal. Dopoledne spravoval motor na člunu a odpoledne lítal kolem našeho hlavního i rezervního generátoru. Na lodi je peklo, že se vždycky pos../rozbijou věci v řadě a je jedno, kolik máš záloh. Minule se rozbil hlavní přívěsný motor současně s rezervním motorem. Hned na to odešla i záloha zálohy a zbyla jen vesla. Teď pro změnu odešel hlavní generátor společně s rezervním generátorem a do věčných lovišť odešel i malý záložní generátor zálohy. Nevím čím to je, ale na lodích je to prostě vždycky tak.
Den utekl jako voda a teď je 9PM a já mám hlad jako vlk…