Píše Pepa Dvorský:
31.7.2015 pátek
Hned po snídani překotvujeme do portu. Vladimír tu má kamaráda a tak nás nechávají zdarma uvázáni ke Shtandartu. Jeho posádka jde do vířivky a bazénu a my si detailně prohlížíme jeho loď a procházíme se po městě. Pěkná procházka je tu na „palm beach“, ke staré pevnosti s děly a vlastně i středem města.
Večer se scházíme na lodi a dohodli jsme si výměnu posádek mezi našimi loděmi na poslední úsek společné cesty. Na La Grace přešlo sedm jejich námořníků a od nás emigrovali do Ruska čtyři. Škoda, že nejde prohodit i kapitány. Hned bych si jel zaplachtit s Vladimírovou lodí.
V 21hod. vyplouváme. Taháme celé podélné oplachtění ale při větru 5°BF z west La Grace zrychluje na 7,5kn. V Aalborgu máme být až ráno, takže musíme ubrat. Když jsme vyštelovali rychlost, byla to paráda jak za starých dob. Měsíc v úplňku, moře bez vln dvě fregaty bok po boku uhání tmou mnohdy s rozestupem jen 20m. La Grace je trochu rychlejší, ale protože jsme pluli na závětrném boku, tak naše loď sama udržovala potřebnou rychlost, tím že pravidelně vplouvala do větrné kapsy za Shtandartem. Seděl jsem na přední palubě a hodinu se díval na tu nádheru. Člověk jako by se propadl o tři století a když trochu přivřel oči viděl kolem sebe stovku dalších řadových lodí v konvoji před bitvou. Jen místo záblesků děl byli co chvíli vidět blesky fotoaparátů. Pak jsme se rozjeli. Shtandart neudržel naši stoupavost a pomalu mizel za horizontem.
1.8.2015 sobota
Ve 4 hod. ráno, před východem slunce ale opět objevil před plavební dráhou do Aalborgu. Společně jsme pak pokračovali kanálem dlouhým 20NM až tam. Aalborg je ohromné průmyslové město s malebnou historickou částí. Zajímavostí je množství průmyslových budov upravených na společenské prostory – například. „Captains dinner“ a „Crew party“ se konala v budově staré elektrárny. Mezi tím vyrostlo spousty moderních a architektonicky poměrně bláznivých budov. No, těžko se to popisuje – to se prostě musí vidět!
Odpoledne lítáme po Aalborgu a sháníme poníka do průvodu, co by táhla naše děla. Nakonec nám ho slíbili a tak se jdem projít po lodích a poslechnout nějaký ten koncert.
Večer dám pár drinků s kapitány a jdu do hajan. Na La Grace se mezitím do 23hod. koná tzv.: „deck party“
2.8.2015 neděle
Dnes byl náročný den, střídací den – další kamarádi jdou do fuč a jako vždy padne nejedna slzička – krom toho se musí uklízet! Vše začalo tím, že nedorazil poník – prý má strach z těch davů lidí – ach jo! Co naděláme – opět stavíme Rufuse na kanon a loď ze sudu. Naše skupinu posílila nová parta. Abychom ještě umocnili pirátský zážitek davům, spojili jsme se Shtandartem. Dopadlo to super.
Následovalo vyhlášení cen. Bylo to velké napětí: Mam tu čest vám teď oznámit konečné výsledky:
Rozdíly mezi 1. a 2. lodí v cíli bylo pouhých 7sekund a rozdíl mezi 2. a 3.lodí v cíli bylo 14sekund. Byl to nejvyrovnanější závod v historii Tall ship Race. Vaše loď La Grace skončila na krásném 2.místě mezi loděmi Oosterschende a za lodi Sorlandet. Sláva vítězům a čest poraženým!!!
Teď všichni oslavují a já pro vás píšu tenhle deník – snad mi to ti moji zlatí kluci a holky odpustí!
3.8.2015 pondělí
Dnes dopoledne je opět práce jako na kostele. Krom jiných oprav a tradičního předodjezdového papírování od rána Panák na palubě šije jednu díru na plachtách za druhou. Tenhle závod jim dal na frak a je jasné, že brzy skončí úplně. Paradoxně je zničilo bezvětří více, něž velké bouře na severu. Mrtvé vlny lodí kývou a bezmocné plachty naráží na všechno kolem, dokud se neprošoupou. Problém je závod. Každý kapitán, který závodí, odkládá rozum a štve svou loď za hranicí jejich možností. (amortizace je prostě 5 let a přesto nejede vlak)
Odpoledne se za odměnu vydáváme do Aquaparku a to z důvodu zábavy i nutné údržby posádky. Krom běžných bazénů a vířivek je tu moc prima saunové centrum. Po návratu na loď jsme všichni tak příjemně unaveni, že jsme usnuli tak tvrdě, že nás ani ohňostroj nedonutil vstát z postele.