La Grace ztroskotala!

Během uplynulého víkendu k nám dorazila smutná zpráva. Čekali jsme s jejím zveřejněním až do chvíle, kdy kapitán lodě Pepa Dvorský odvolá své informační embargo. Briga La Grace, kterou všichni znáte z našich stránek a někteří z vás i z plaveb, najela u španělského města Marbella na mělčinu a uvízla na ní. Všichni z posádky a kadetů jsou v pořádku a nezranění. Loď již čtvrtý den bezmocně leží na boku, přišla o kormidlo a voda zaplavuje podpalubí. Na místě je kapitán Pepa Dvorský, bocman a navigátor Petr Scheirich, kteří neprodleně dorazili do Španěslka (v době havárie byli oba v Čechách)  a organizují záchranné práce.  Jsou ve spojení i s českým velvyslanectvím ve Španělsku.

Dejme slovo přímo kapitánovi La Grace, Pepovi Dvorskému, textem, který zveřejnil na Facebooku:

Ahoj všem neříká se mi to snadno, ale La Grace ztroskotala u břehu Španělska.

Je jasné, že vám všem hodně dlužím a tak vám děkuju alespoň za ty dva dny, kdy jsem nemusel nikomu nic vysvětlovat a mohl se plně věnovat záchraně lodě.

 Jak všichni víte, před necelými dvěma týdny jsem La Grace  po mnoha měsících společného práce opustil a odjel na dovolenou. Loď s nově najatým kapitánem  a posádkou pokračovala na trase Toulone – Gibraltar. Také proto jsem nechtěl činit žádná prohlášení – protože jsem o té nehodě v podstatě nic nevěděl. Ani teď toho moc nevím. Po únavných 48hodinách řízení auta jsem loď našel na boku před pláži Marbella. Leží na písečné desce v cca 20° náklonu na levoboku, kam naplula poté co v noci povolila kotva při silném jižním větru a za asi 1m vln v pátek 26.10. cca v 01hod.v noci. Celá posádka je v pořádku a všichni jsou už teď v pronajatém bytě ve městě. Mým cílem je zítra ohledat loď po vodou a zjistit rozsah škod. Zároveň se pokusím najít metodu jak pohnout jejím 120tunovým trupem směrem na hlubokou vodu. Nebude to snadné, protože špatně počasí a vlny ji posunuli na 1,5metrovou hloubku a příliv ji pomalu zasypává pískem. Až se nám to podaří, musíme ji se záchranným teamem z Čech převézt do Algecirasu, kde nás čeká vyzvednutí lodě z vody a náročná oprava. Máme na to celou zimu, aby byla loď na jaře připravena na své další plavby ve středomoří. Loď je havarijně pojištěná, ale to jak se k této nehodě postaví pojišťovna bude dalším z faktorů, které budou rozhodovat snadnosti naší práce. Držte nám palce, nebo poraďte jak zachránit největší sen který jsem kdy měl – předem díky za každou radu, či pomoc…..

 Pepa Dvorský Josef

 P.S.: prosím vyjma nutných případů, nevolejte mi. Nevím kde mi hlava stojí 🙁 Díky za sms, či email na shipLaGrace@gmail.com Díky za pochopení.grace_10

Foto zdroj: Javi_Ramos

Všichni držme palce a přejme si, aby Půvabná se i z této situace dostala beze ztrát a aby zase vyplula na volné moře. Případné nápady, jak La Grace pomoci, pište k nám do redakce na jaroslav@ifp-publishing.cz. Předáme je dál.

Sledujte naše stránky, další zprávy budou následovat.

 

19 COMMENTS

  1. Držím palce chlapi. O La Grace jsem se dozvěděl relativně nedávno a fascinuje mě. Nejen jako loď, ale především jako splněný sen, o kterým by leckdo řekl, že je nesplnitelný. Přeju sílu, štěstí a pevnou vůli!

    • Držíme pěsti, aby vše dopadlo dobře, a La Grace opět brázdila moře a oceány.
      (I celkem sobecky, kvůli sobě, neboť kolegové z regimentu, si plavbu náramně užili, tak abych jim nemusel pouze a jen nostalgicky závidět…)

  2. Nelze než La Grace popřát hodně štěstí – vůle a snaha všech co usilují o záchranu je nesporně zárukou dobrého konce!
    Zdeněk

  3. V pozadí na moři vidím nějakou konstrukci. pokud je na betonových pilířích – nedalo by se pomocí soustavy kladek, silných elastických lan a silného navijáku loď potáhnout směrem k této konstrukci do větší hloubky?

  4. Ahoj všem,je to nemilé a hlavně asi náročné a nákladné. Nevím jestli to není úplně nejhloupější nápad , ale co to odvisílat v ČT,kde zrovna Pepa před týdnem byl. Myslím, že by finanční pomoc byla rychlejší.

  5. Držím palce, ani jsem tomu nechtěl věřit. Nápad s konstrukcí a lany je fajn, také jsem o něm přemýšlel, ale konstrukce je poměrně daleko (alespoň z fotek, z mapy odhaduji cca 350m), nicméně z jiné fotky je vidět, že za lodí vybíhá do moře skála/vlnolam (odhad z mapy je cca 100m)…. možná by se dala použít pro ukotvení do doby, než se vyřeší odtah, kvůli stabilizaci… Konstrukce je ale lepší polohou… ale to bude spíš otázka pro statika, co udělá s lanem délky 350m zatížení a průtažnost.

    • tak jsem se k tomu dostal až teď, snad to daj do kupy , ale není co závidět, je to škoda, krásná loď

  6. V jakém stavu je trup?Má díry?
    1,5 m, za odlivu by to mohlo být méně,….napadl mě buldozerem vyhrnout písek od moře, za tahu pomocných lodí ztáhnout na hloubku,….po písku by to šlo,ev tlačit buldozerem s písčitým valem před radlicí,….někde jsem viděl podobné video s bagrem v Nizozemí
    Váš fanda kaptn

  7. Zpráva o ztroskotání La Grace mne velice zasáhla. Před několika lety jsem byl vyzván majitelem La Grace zúčastnit se plavby do Karibiku. Tam jsem už ale byl na podobné replice Viktoria Golden Hind.
    Někdy v roce 1989 jsme najeli na mělčinu v Rumunsku s osmimetrovou plachetnicí ANTARES a loď byla týden zabořená v písku. Pluli jsme v noci podle světel na břehu, ale netušili, že mezi pevninou a námi je ještě neosvětlená laguna. Hloubkoměr nebyl….Pak jsem sehnali rumunskou loď, vzdálenou od břehu asi 2 míle, která nás z mělčiny vytáhla lanem. To lano přivezl na břeh jejich záchranný člun. Uvolňování naší jachty z písku se zúčastnilo asi 10 lidí, včetně lopat…… Mám to vyfocený, ale digitály tenkrát nebyly. Všechno dobře dopadlo a nemuseli jsme skoro nic platit.

    Přeju celé posádce La Grace, aby dopadla aspoň tak jako nás pět.

    Mojmír (70 let)

  8. V minulosti vytahovali lodě na pláže kvůli čištění pomocí kotevních navijáků po kulatinách a na vodu je při odlivu dostávali stejným způsobem.Možná by stálo za to zvážit zkušenosti starých mistrů.

Comments are closed.