Manipulace s AIS: další riziko pro námořní bezpečnost?

Nedávno jsme na stránkách Krásy jachtingu psali o rušení GPS a jiných systémů satelitní navigace jenž hrozí ztrátou přesné polohy lodě. Při vypínání nebo falšování AIS (Automatic Identification Signal) signálu hrozí v lepším případě škrábání na hlavě, proč je tanker na displeji v realitě neviditelný. V horším případě nastává překvapení co tu ta loď dělá, proč není na AIS a samozřejmě se nedá vyloučit ani možnost kolize. Zatímco rušení satelitního signálu je relativně lokalizováno do několika oblastí, manipulace s AIS signálem je méně předvídatelná.

Mít na lodi v nějaké podobě přijímač AIS dnes není žádná exotika. V pobřežních vodách, v dosahu mobilního signálu nebo integrovaný do VHF vysílačky je AIS přijímač snadno dostupný a kolem přístavů, průlivů, úžin a v místech s hustou dopravou je to vítaná pomoc, hlavně v noci. V posledních letech ale přibylo incidentů, kdy nákladní lodě své vysílače vypínají nebo signál různým způsobem mění a falšují jeho údaje.

AIS integrované do VHF lodní vysílačky. Display je překvvapivě přehledný, i když není moc velký.

Existují případy, kdy je možné AIS vypnout. Výjimku mají vojenské lodě, vědecká plavidla, u nichž by sledováním jejich polohy mohly pytláci a rybáři určit místa výskytu ohrožených druhů, a samozřejmě lodě systém vypínají v případě rizika ze strany pirátů. Dlouhé roky se AIS vypínalo v dosahu somálských břehů, aktuálně je to znovu u Afrického rohu z důvodu útoků Hútiů na dopravní lodě. Obecně je ale vypínání systému nelegální a trestné.

Geopolitický vývoj posledních let vedl ke vzniku „stínové flotily“. Jedná se o stovky plavidel, která převážejí sankcionované produkty a snaží se být mimo dohled orgánů, pojišťoven, bank, logistických firem a dalších subjektů. Známé jsou hlavně tankery, často na konci svého životního cyklu, které mění názvy, majitele a vlajky a převážejí ruskou ropu z Baltského a Černého moře. Podobné praktiky však využívá i Írán nebo Venezuela. V rámci svých operací AIS vypínají, případně falšují signály a polohu, aby zamaskovali přístav, kde ropu nabrali nebo vyložili, případně zda došlo k přečerpávání na moři.

V průběhu času se mění i způsoby falšování signálu. Prosté vypnutí je nápadné. Místo toho se imitují signály falešného kotvení, pomalé loudavé plavby, dlouhodobého plavání v kruhu nebo se vytvoří celá falešná trasa. Objevily se i případy, kdy signál nemanipulovaly samotné lodě, ale někdo na dálku. Přitom využil přijímač satelitní navigace, který udával chybnou polohu, kterou následně vysílal systém AIS. V květnu 2023 se tak legitimní plavidla, fyzicky v blízkosti neokupovaného pobřeží Ukrajiny zobrazila u břehů Krymu a plavala ve tvaru písmene Z. 

Co to znamená pro jachting?

AIS signál manipuluje jen zlomek lodí a po omezenou dobu. Je to stále poměrně spolehlivý a užitečný nástroj. Zároveň ale platí, že tak jako někdo občas vyhraje v loterii, někdo jiný může mít smůlu na sankcionovaný ruský tanker. Hlavně v oblastech úžin Baltského a Severního moře a při vstupu do Černého moře, ale i v okolí Řecka a Itálie – tedy v oblastech, kde se může pohybovat i běžný jachtař, pravděpodobnost setkání roste.

Doprovodným jevem stínových plavidel je, že často jsou v technicky špatném stavu, teče z nich ropa a jiné produkty, případně mají technické problémy včetně ztráty pohonu a manévrovatelnosti. V praxi je to o důvod více dbát během plavby na udržování nepřetržité hlídky na palubě, hlavně v noci a v oblastech s hustou dopravou, při pobřeží a v okolí přístavů, zejména velkých, kde se přečerpávají energetické suroviny.

Pokud budete mít „štěstí“ na setkání s lodí manipulující AIS, jedna z možností, co můžete udělat, pokud máte srdce Mirka Dušína nebo jenom smysl pro pořádek, je plavidlo nahlásit.

  • V pobřežních vodách místní pobřežní stráži
  • V mezinárodních vodách například International Maritime Organization (IMO/info@imo.org) a European Maritime Safety Agency (EMSA/info@emsa.europa.eu)

Konkrétně:

  • Podrobnosti o plavidle (název, IMO číslo, MMSI číslo)
  • Podezřelé chování (např. anomálie trasy, náhlé zmizení AIS signálu, změna identity plavidla)
  • Poloha a čas incidentu (souřadnice a čas/průběh podezřelé aktivity)
  • Snímky obrazovky nebo sledovací údaje (pokud jsou dostupné např. z MarineTraffic, VesselFinder atd.)

 Další čtení:
 Jaké používám jachtařské aplikace?
 AIS Spoofing – Polestar Global


Máte rádi jachting? Zkuste NÁMOŘNÍ KLUB!