Martin Doleček: 17. Plavba kolem světa 2012


Polovina roku 2011
AHOJ – Moc zdravím příznivce mých svérázných výprav. Uběhlo už několik měsíců, kdy jsem zde nic nepsal. Však přišel čas se vydat za dalším dobrodružstvím a jít na plno za svým snem. Tentokrát to bude plavba kolem světa, něco, o čem jsem snil dlouho, ale nikdy jsem si nedovolil víc…  Skrývá plno nástrah, ale umožní mi se opět podívat do krásných koutů naší planety a poznat nové lidi i zvyklosti. Opět bych moc rád předvedl, že sny každého z nás se dají plnit, ale musíme chtít..bojovat o ně..snažit se..

Co je krásné a pro mě emotivní- každý můj zadaný kurs bude směřovat opět domů. Jestli s lodi zamířím zpět do ČR nebo na Kanárské ostrovy, ukáže čas. Roční pobyt v ČR mi dal velikou školu, zkušenosti ne jen v déle trvajících vztazích, ale i starostech o malé děti. Možná i k této vážnosti chci vyplout teď…

17_dolecek1AlyaII je stále na Kanárských ostrovech kam za ní létám. Je potřeba ji správně doupravit a dovybavit. Jsem zde obklopen skvělými lidmi, kteří mi rádi i pomáhají, jako je třeba Sunny, vyhlášeny jako druhý Bulhar co obeplul sám svět. Ušil mi úplně dokonalou hlavní plachtu určenou do nejtěžší podmínek oceánu z plachty jiné lodě. Dále Třeba Nikolaj, jachtař polské národnosti, který obeplul svět se svou přítelkyni Dagmar. Pomáhá mi plánovat trasu a během plavby mi přislíbil sledovatelnost okolního počasí a pokud bude možné informovatelnost a konzultace. Dále Albert, Italské národnosti. Dnes už starší pan, ale na své devíti metrové plachetnici obeplul sám svět, bez moderní navigace. I jeho rady s pouhou mapou, hodinkami a sextantem jsou mi ku pomoci… Setkávám se ale i se spousty jinými lidmi, od kterých se mám stále co učit, na plavbě už bude vše jen na ostro a každá chyba může mít velké oběti. Duševní a fyzická kondice, časová nezávislost, samostatnost a umění si poradit v jakékoliv situaci budou hlavními tahouny této plavby…

17_dolecek3Mám velký seznam s tím, co je potřeba sehnat, poopravit, vyrobit atd. Oprava chlazení motoru a sehnání potřebných náhradních dílu, předělání ovládání plynu a ražení, sundání stěžně na úpravu vantů a takeláže a přibude i druhý saling na vyztužení špičky stěžně. Zpevnění zábradlí, vytvoření boudičky proti vlnám,slunci,větru i dešti, připevnění přislíbeného větrného pilota Atomic…Dále mě čeká vytáhnutí lodě z vody, očištění a natření antifoulingem a kontrola upevnění hl.kormidla, přetěsnění okének, úprava el. Instalace kolem baterií a zajištěni dobíjení všemi dostupnými možnostmi, atd.

17_dolecek2Dále půjde o doplnění nových raket, lékárničky, nový záchranný ostrůvek, snahu sehnat satelitní telefon či alespoň vysílač SPOD pro komunikaci s pevninou. AIS vhodný právě pro sólo plavbu hlásící lodě a jejich směr plující v nebezpečné blízkosti. Dovybaveni nářadí, nýtovací kleště, svářečku, šicí stroj…Dále kuchyně, doplnění zásob potravin i vody na daleké plavby, benzín, líh atd.

Přístav Las Palmas GC opustím v říjnu tohoto roku 2012 v maximálně možné připravenosti. Směr Kapverdy přes Atlantik do Karibiku, kde budu s přípravami pokračovat. Po novém roce Panamským průplavem směrem na Galapágy, Tichý oceán, FR Polinesii, Nový Zéland a do Austrálie… Následovat bude Indický oceán směrem na Madagaskar a pak kolem jižní Afriky, Atlantickým oceánem přes rovník do Karibiku. Zakončovat smyčku budu severní cestou opět kolem Bermud směrem na Azory zpět na Kanárské Ostrovy. Stovky překrásných míst, 30000Nm každodenního dobrodružtví s plachetnici AlyaII…

17_dolecek4Předběžné počítám s dvěma roky plavby a však vše bude hlavně záležet na dané situaci, počasí ale i financích a možnosti přivýdělku po cestě…Vždy se může něco nepředvídatelně porouchat, příroda se rozlobit nebo přijít zdravotní potíže, jak to už v životě chodí..

DÍKY MOC VŠEM, kdo se podílí na realizaci mého nového projektu (mého velkého snu). I díky Vám se po dlouhé době třeba už brzy podaří SOLO plavba kolem světa na amatérsky postavené lodi s českou vlajkou (státu bez moře) a já se s Vámi opět moc rád podělím o všechny své zážitky.

S pozdravem

KPT Martin Doleček