(8.1.2021) Dneska to bude trošku obsáhlejší :-). Začnu od konce. Jsem zase na lodi a maká se. Dneska jsem dolepil poslední vazníky a zítra nás čeká broušení a hoblování. Odpoledne možná začneme dno pokrývat překližkou. Pak bude následovat zase broušení a tmelení a snad za pár dní začneme laminovat! Věřím, že do konce února by mohlo být hotové dno a loď otočíme a začneme pracovat na palubě.
Možná bych doporučil lepit lepidlem D4 na dřevo. Přijde mi to rychlejší a konečná pevnost je lepší. Vyzkoušel jsem na dvou kusech a drží skvěle. Při lepení je potřeba dodržet minimální teplotu 15°C, což tady v promrzlé hale začíná být problém.
Jakmile jsou vazníky slepené, je potřeba ofrézovat vnitřní hrany tak, aby zapadly do žeber (frames). Dále začíná dlouhá fáze pasování a dobrušování žeber tak, aby do nich správně vazníky zapadly.
Přes svátky jsem jel domů postavit komín a trochu si odpočinout. Vyrazily jsme na hory a prožili poklidný konec roku. Teď je čas opět začít makat tak, abych byl co nejdříve na vodě. Před Vánocemi dorazil balíček s neřezovým kováním z Číny. Cena 1000 Euro + 7000kč daň a to mě teda dostalo. No příště asi vlastní výroba…
Zároveň jsem zadal do výroby vyřezání ocelových plátů na kýl a spodní torpédo nechal vyřezat z polystyrénu. Torpédo se bude odlévat z olova. To si určitě zaslouží samostatnou kapitolu :-). O tom ale příště. Z polystyrenu jsem nechal vyfrézovat i skeg, na který se věší spodní část kormidla. Skeg přijde olamovat a zapustí se do něj šroubovice, které se přišroubují ke dnu.
(4.2.2021) Zalaminováno!
Poslední dny jsem hodně zamakal a posunul stavbu zase o kus dál. Nejprve bylo potřeba dopláštit trup bočníma překližkama. Největší problém byl u špice, kdy se relativně úzký pás 10mm překližky musí vytvarovat do vrtule. Základem jsou samozřejmě perfektně vybroušené žebra a vazníky. Vše musí být na obou stranách symetrické a překližka musí krásně zapadnou. Tohle finální dobrušování zabralo hodně času a neustálé přikládání a opakované vrutování překližky, mělo za výsledek to, že praskla a musel jsem celý díl vyrábět znova.
Jakmile se podařilo celý trup opláštit, přišla na řadu fáze tmelení vrutů, spár a nerovností a nekonečné broušení. Vše se tmelilo na 3x, aby výsledný povrch byl bez jediné nerovnosti a při laminování se netvořily bubliny.
Po posledním vybroušení se začalo s laminací všech hran a napojení jednotlivých dílů překližek. Všechny hrany se laminovaly přesně podle plánu. Spodní hrana 2x600g/m2 a horní 1x 600g/m2. Já jsem pro jistotu přidal ještě o jednu vrstvu 200g/m2 navíc. Přidal jsem další extra vrstvy pod kormidlo a daggerboardy. S materiálem jsem nešetřil a padlo na to 6 vrstev, které přijdou přetáhnout ještě dalšími třemi vrstvami. Zároveň jsme při finální laminací celého trupu přidali extra vrstvy pod kýlem. 3x450g/m2 a 1x200m2. Jistota je jistota :-). Další fáze bylo tvarovaní přídě. a následná laminace opět extra vrstvami pro větší pevnost.
Skvělá kombinace epoxidové pryskyřice LH 160 a tvrdila H146 od Havel Composites!
Vytopeno na 42°C a do rána nechat vypéct. Až bude celý trup zalaminován a zatmelen, bude potřeba vše nechat ještě vypéct ideálně na 70-80°C.
Teď mě čeká opět celkové broušení trupu a následné tmelení. Tento proces se bude několikrát opakovat, dokud nebude mít loď perfektní tvar. Díky firmám @SeaLineCZ a @havelcomposites za materiál a spolupráci!
Více fotek a informaci na: acrossthehorizon.cz