Na mělčině! – První kroky v méně závažných situacích

Bez ohledu na to, jak moc se člověk snaží nasednutí na mělčinu zabránit, pravděpodobně se to dřív nebo později skoro každému podaří. Když jde o bahno, většinou se moc neděje. Je ale důležité, jak se zachováte v nejbližších vteřinách. Patříte-li ke šťastlivcům vlastnící výsuvný kýl, stačí jej často rychle zasunout a z mělčiny se dostat dřív, než si vašeho „zaškobrtnutí“ někdo všimne.

Křižování na řece

Jakmile vaše loď z ničeho nic na řece zpomalí, tak bez ohledu na to, na jakém břehu řeky se nalézáte, strhněte okamžitě kormidlo a pokuste se o rychlý obrat proti větru. Kosatku nepřehazujte a nechte ji dotaženou na návětrné straně lodě. Jestliže kosatka po obratu chytí vítr, máte velkou šanci, že se vám podaří vyplachtit ven. Pokud ne, dostanete se s největší pravděpodobností po obratu ven pomocí motoru. Pokud ale v kritické chvíli zaváháte, a zvláště pak u návětrného břehu řeky obrat neprovedete, zapíchnete se beznadějně do bahna.

„Nouzový“ obrat po větru

Když vaše loď nebude po nasednutí chtít udělat okamžitý obrat proti větru, musíte se o to pokusit jinak. Máte-li kolem sebe dostatek prostoru, můžete zkusit obrat po větru. Tato nouzová taktika může přinést kýžené ovoce. Pokud se ale halza nepovede, ocitnete se v horším postavení a vítr navíc budete mít zezadu. Proto tuto „nouzovou“ halzu zkoušejte jen, když už nebude jiného východiska.

Drobné zaškobrtnutí o mělčinu. Je jedno, jestli se rozhodnete vyjet na motor, vytáhnout se pomocí kotvy nebo skočit do vody a loď vystrkat, důležité je udělat to co nejdříve.

Plnou parou vzad

Pokud jste těsně před nasednutím na mělčinu pluli v dostatečné hloubce a obrat na plachty se nepovedl, je možné zkusit nahodit motor a zařadit zpětný chod. Pokud bude tah motoru dostatečný, je tu šance, že z mělčiny vycouváte. Může to mít ale háček. Většina lodních šroubů nedokáže při zpětném chodu vyvinout plný tah, takže možná bude nutné pokusit se nejdřív otočit na místě.

Otočka a plnou parou vpřed

Lodě s dlouhým štíhlým kýlem dokážou často na kýlu udělat piruetu. Otočte kormidlo ostře na jednu stranu a přidejte plný plyn. Pomoci si můžete kosatkou dotaženou na návětrné straně. Proud vody od šroubu se opře do kormidla a s trochou štěstí se otočíte na místě. Pokud voda mezitím neklesla o více jak jeden dva palce, máte velkou šanci bezpečně odjet. Dlouhé štíhlé kýly jsou většinou nejhlubší ve své zadní části, takže na přední chod se kýl dokáže proříznout bahnem lépe než na zpátečku.

Vyskočte z lodě a zatlačte

Jednou jsem 22 stopou loď z mělčiny prostě vystrkal. Jednoduše jsem vlezl do vody (loď měla ponor kolem 3 stop) a odtlačil jsem příď. Problém byl, že mi málem ujela, protože jediný člověk, který zůstal na palubě, nevěděl, jak vypustit plachty. Stále se něčemu učíme, ale jedno je jisté. S malou plachetnicí v klidné vodě se můžete zcela spolehnout na svoje vlastní síly.

Zdroj:  Velká kniha umění umění jachtingu