Téma, které rezonuje mezi jachtaři na podzim, je letos počasí. Já mám subjektivní pocit, že se to počasí stává méně vyzpytatelné. Že v posledních letech je počasí více dynamické, než tomu bývalo. Pamatuji doby, kdy jsme v Řecku začínali a celé léto byl problém vidět pořádný mrak. V posledních pěti letech se od půlky července sbírají nad Peloponésem bouřky a chodí na východ, takže aplikace Storm Radar se stala naším nejlepší přítelem.
V polovině srpna ničivá bouře zdevastovala západní pobřeží Korziky a pěkně pocuchala i pobřeží dalších italských ostrovů, ba i pobřeží pevninské. Na té bouři nebyla neobvyklá jen rychlost větru, ale i rychlost, s jakou se celý systém přesunul na východ. Tlaková níže vznikla u Barcelony a na pobřeží Korziky dorazila za cca 7 hodin, což je rychlost 40-50 uzlů! Takže plachetnice na západním pobřeží byly bez šancí dostat se do bezpečí na závětrnou stranu Korziky, na to je ta Korzika prostě moc veliká. Teoretickou šancí bylo vyplout na širé moře, ale osobně si myslím, že riziko bylo příliš veliké. Podle mě byla jediná možnost – zakotvit/vyvázat se co nejlépe a jít s posádku do restaurace na břeh a nechat loď osudu. A mít dobré pojištění (neškodí znát nějakou tu modlitbu).
Článek o ničivé bouři najdete tady plus jsou tam nějaká videa.
S tím souvisí jedna moje úvaha. Kapitán, nebo skipper, chcete-li, nikdy neví dne ani hodiny, co na něj moře chystá. Můžete mít krásný pohodový týden mezi chorvatskými ostrovy a můžete zažít týden, po kterém si v marině sednete do kokpitu otevřete si pivo a 2 hodiny nebudete mluvit. A je to nejen tlak událostí, je to i tlak odpovědnosti. A čím pohnutější jsou události, tím je tlak odpovědnosti větší a věřte – nemusí to být vůbec žádná sranda.
Protože skipper má odpovědnost za loď a posádku. Proč to píšu tučně? Mám pocit, že čerství kapitáni na tohle nějak začínají zapomínat. Říkala mi Terka, že k ní chodí na kurs lidé, pro které je to, že mají odpovědnost za posádku, značné překvapení.
Ono se říká, že na klidném moři nepoznáš námořníka. A také se říká, že když o nic nejde, je to prdel. Ale když začne jít o zdraví, nebo nedej bože o život, je kapitán ten, kterému se pak budou klást otázky. A nemylte se, úřady se s vámi mazat nebudou. Nevím tedy jak to je v Chorvatsku, ale v případě velkého průšvihu vás v Řecku rovnou zavřou do vazby a pak jdete před soud. Itálie velmi podobně, Španělsko také. U Chorvatska nemám informace, ale při tom průšvihu před lety, kdy se z plachetnice potápěli čeští potápěči a jeden z nich se ztratil v jeskyni a spáchal sebevraždu, obvinila policie zbylé dva z vraždy a rovnou je zabásla. Detaily jsou dohledatelné na webu. Není to sice jachting, ale ilustruje to nekompromisní postup balkánských úřadů.
To z mé strany není žádné strašení, jsem přesvědčen, že dobrý kapitán se neustále vzdělává a na plavbě uvažuje defenzivně, zcela v souladu s mým oblíbeným proslovem admirála Nimitze, který jej pronesl ke svým námořníkům poté, co v roce 1944 tajfun Cobra potopil několik lodí Pacifické flotily a o život přišlo 790 námořníků:
„Vhodný čas provést veškerá opatření k zajištění bezpečnosti lodě je v okamžiku, kdy jsme toho schopni. Není nic nebezpečnějšího, než když se námořník zdráhá činit řádná opatření, protože by se snad mohlo později ukázat, že jich nebylo potřeba. Bezpečnost na moři už po tisíc let závisí na přesně opačné filozofii.“
Tuhle jeden skipper na Facebooku psal, že přece nemusí vědět, jak se sundává a vytahuje gena, protože se zeptá klidně na Facebooku a oni už mu poradí. Měl tu genu povyjetou z drážky. (taky psal, že volal i chartevce, že mu radili, ale že to nepochopil). No a zastal se ho jiný skipper, že prej to nepíšeme v naší knize Kompletní Yachtmaster – ergo kladívko, je to tedy naše vina! :). Fakt si nevymýšlím, tohle se opravdu stalo.
Já to nekomentoval, ale říkám si, že by dotyčný měl zvážit, zda je kapitánem na svém místě. Ale můj názor je, a ten jsem zveřejnil a stojím za ním, že kapitán by měl vědět, jak vytáhnout a stáhnout plachty a že má gena nějaký výtah, nejen rollerové lano a otěže. Ale jak říkám, je to můj názor, někdo si holt může myslet něco jiného. Ale pak ho moře může překvapit a taky celou posádku, která si myslí, že má v čele správného mořského vlka…