Ocean Globe Race se rychle zaplňuje!

Mia Karlson na jedné z lodí 59 North bude prví důstojnicí v průběhu OGR,

Organizátoři Ocean Globe Race, retro etapových závodů kolem světa, evidují 23 přihlášených. Již teď se jedná o největší podobný závod za posledních 30 let. I ta nejnáročnější třída OGR, Classic Challenge, dodatečně otevřena pro historické speciály nad 60 stop, měla 3 přihlášené již týden po vyhlášení. 

Závod startuje v květnu 2023 a pro organizátora, Dona McIntyra, je 23 posádek z 13 zemí  jen 6 měsíců po vyhlášení velkým úspěchem a potvrzením zájmu staromilců o závody oproštěné od nejnovějších a nejdražších technologií.

V nejnižší třídě Adventure Class (47 až 56 stop, sériových jachet) je všech 10 míst obsazených a noví zájemci se dostanou jen na čekačku. Ve třídě Sayula (sériové jachty 56.1 až 66 stop), již zbývají z deseti pouze dvě místa. Třída Flyer (55 až 68 stop ne-sériových jachet) má 4 přihlášené z 8 dostupných míst a ve zmiňované Classic Challenge pro historické speciály Whitebread 60/Volvo Ocean Race 60 a Maxi,  zbývá pět míst z osmi. 

Pro připomenutí – Whitbread 60 (W60)/ Volvo Ocean 60 (VO60) jsou 60 stopé speciály, které závodily od roku 1993 – 2002 a Maxi jsou pak speciály nad 70 stop.

Maxi “Steinlager II”, legendární loď Sira Petera Blakea, který s ní vyhrál všechny etapy a celý Whtibread 1989-90. Foto: New Zealand Sailing Trust, oceangloberace.com

Poslední přihlášený do třídy Sayula je švédsko-americká společnost/tým 59 North. Firma nabízí dvě plachetnice (Swan 48 a 59) pro expediční plavby od Arktidy po Karibik a všude mezi nimi. Jejich cílem je startovat s větší lodí (Swann 59´ Icebear) a se na smíšeným týmem mužů a žen (50/50). Finance chtějí získat kombinací sponzoringu s platbami od posádek. Jejich nejnovější posilou do týmu kapitánů je Sussie Godall – naše nejoblíbenější jachtařka, o které jsme psali zde.

Nejmenší přihlášená loď je norská Queen Ann. Je to první vyrobený exemplář modelu Baltic 46S a i první jachta, kterou společnost kdy vyrobila. Ačkoli je o několik palců kratší než požadované minimum, organizátoři OGR se rozhodli udělit lodi zvláštní výjimku. Zatímco je loď opravována v loděnici Baltic Yachts, projektový manažer a skipper Anders Onsager, bývalý důstojník královského norského námořnictva sloužící v ponorkách, pracuje na složení posádky. Tu by měla tvořit znevýhodněná/ohrožená mládež a příslušníci námořnictva.