OGR 2023: Velkolepá jízda v Jižním oceánu

Posádka plachetnice Translated 9 se rozhodla získat zpět své první místo! Bude jim ale na to stačit čas? Credit:OGR2023/Translated 9

  • Flotila McIntyre Ocean Globe je na půli cesty a všechny lodě a posádky zažívají náročnou plavbu. Studenou, mokrou a divokou.
  • Pen Duick VI FR (14) si drží první místo, Translated 9 IT (09) se řítí za nimi jen hodinu pozadu. Maiden UK (03) je třetí v žebříčku. Závod je v plném proudu!
  • 132 námořníků, kteří žijí svůj sen, se prohánějí jižním oceánem a milují každou minutu.
  • Plachetnice ve středním balíku flotily trhají plachty, zašívají plachty, trhají ještě více plachet, ale mezitím dosahují rychlostí až 20kn.
  • Explorer AU (28) a Sterna SA (42) jsou zpět v závodě se ztrátou přes 3500 nm a snaží se dohnat flotilu.
Nikdy není nuda a na Spirit of Helsinki opravují roztrhané plachty po crash gybe.Credit: spirit of Helsinki / OGR2023

Neexistuje náročnější závodění než tohle na konci světa, hluboko v Jižním oceánu. Pen Duick VI FR (14) s kapitánkou Marií Tabarly, je první na žebříčku, IRC a třídě Flyer. Ona a její historický 73 stop dlouhý bermudský ketch chtějí něco velkého dokázat, co se blíží až k tomu úplně prvnímu Whitbreadovi před 50 lety, a má k tomu podporu oddané posádky. Translated 9 IT (09) je druhý v žebříčku, IRC a FlyerClass, a Maiden UK (03) je třetí v žebříčku, IRC a Flyer – takže žebříček vypadá opravdu velmi uspořádaně, úhledně a přehledně. To vše se ale může změnit mrknutím oka, nebo, jak tomu říkáme, čtyřhodinovou aktualizací trackeru Yellow Brick. To je přesně to, co dělá z druhé etapy, z Kapského Města do Aucklandu, tak napínavou etapu. Celá flotila vykazuje působivé denní průměry, vedoucí skupina je nyní již přes polovinu cesty do City of Sails a tlak se každým dnem zvyšuje.​

Odhodlaní námořníci na palubě lodi Swan 65 Translated 9, kterou poprvé kapitánuje Clare Francisová jsou jen JEDNU hodinu za Pen Duickem VI v IRC. Po 18 dnech závodění a 4000 najetých mílích je těžké uvěřit, že pouhých 60 minut dělí první a druhé místo v IRC.

​Jedna malá změna větru, taktická chyba nebo štěstí, cokoliv z toho můžer zamíchat tento úhledně uspořádaný balíček. Je to velmi vzrušující. Den za dnem vlny 3-5 m a vítr 30-35 uzlů s nárazy až 45 uzlů do zádi katapultují jachty směrem k Aucklandu. S působivými průměry rychlostí 9-10 uzlů a maximy až 20 uzlů, je velmi adrenalinové a přesně to, kvůli čemu tam tito námořníci jsou. Ano, jsou tu velryby, albatros a stovky delfínů, které je třeba obdivovat, ale ti, kdo vedou flotilu, jsou rození závodníci. A na pořadí záleží. Námořníci žijí svůj sen na této velké akci po 30ti letech.

58 stop dlouhá plachetnice  typu Bruce Farrje perfektní rychlostní jachtou, což je jeden z důvodů, proč je Maiden nyní 3. ve všech kategoriích. To, a tvrdě pracující posádka. Credit: Team Maiden / OGR2023

A stále se pozornost upírá na ženy na palubě Maiden, které navzdory tomu, že využily maximum z 5metrových vln pro surfování , připustily, že vítr narušuje jejich plány na večeři. Posádka, která navzdory svému fenomenálnímu pracovnímu nasazení nejenže si najde čas a energii pobavit zbytek flotily pomocí Maiden Radio, nás také informuje o svých stravovacích problémech na palubě. V první etapě způsobil problémy nedostatek sýra, ve druhé se zdá, že jde o pizzu – pro posádku, která se živí lyofilizovaným jídlem, je to skutečně pochopitelné.

„Ví někdo, jak si  objednat jídlo na satelitním telefonu? Náš pizzař z jižního oceánu nedoručí jídlo za 30+ kt.“ Tweetoval Maiden

Spirit of Helsinki FI (71), který získal ocenění v první etapě, vede ve třídě Sayula. Kapitán Swan 651, Jussi Paavoseppä, vysvětlil, že měli rušný týden. Posádka musela třikrát stáhnout hlavní plachtu, aby ji opravila.

Bývalý vítěz Whitbread L’Esprit d’équipe FR (85) je kousek pozadu, ale dává si čas na pozorování hvězd.

„Nastala další temná noc, dokud se nebe neotevřelo a odhalilo nádhernou hvězdnou oblohu! Jižní kříž na dohled.“ Tweetovala posádka.

Triana FR (66), vedoucí ve třídě Adventure, zvolila nejjižnější trasu, což se lodi Swan 53 vyplácí. Tento týden měli na palubě troje narozeniny, včetně kapitána Jeana d’Arthuyse, který oslavil své výročí překonáním rychlostního rekordu lodi 20,6 uzlů.

Galiana WithSecure FI (17), Evrika FR (07) a Outlaw AU (08) navzdory nějakým problémům si také udržují rychlost .

Posádka Outlaw se stále se usmívá i přes problémy se spinakrem. Mají s těmito problémy již zkušenost,  v cíli první etapy v Kapském Městě „odpálili“ 40 let starý spinakr. Možná by pomohlo se držet kormidla? Credit: Team Outlaw / OGR2023

Posádka Outlaw byla zaneprázdněna opravami na jejich plachtě J4.  Také Medhi, ‚jejich francouzský Spiderman‘ strávil pět hodin ve vzduchu sundáváním zabaleného spinakru na předním vantu. Navzdory tomu všemu stále dosahují působivé rychlosti, v průměru přes 200 nm za den.

OK – buďme upřímní, takhle by přední vant rozhodně vypadat neměl. V kanceláři Outlaw nemají úplně dobrý den. Credit: Team Outlaw / OGR2023

Galiana WithSecure je další jachta, na které je třeba dokončit opravu plachet.

„Docela hezký den, 100+ delfínů, 2 velryby, spousta ptáků, vítr 20-40 kn, 200+ mil, jeden odfouknutý spinakr, 2 vyměněné horní sálingy, voda 8 stupňů.“ tweetoval Galiana WithSecure.

Šedá obloha neohrozí náladu na palubě Galiana WithSecure. Credit: Team Galiana WithSecure / OGR2023

White Shadow ESP (17) a Neptune FR (56) jsou zpět v hlavní skupině. White Shadow, nejseverněji z flotily, může mít potíže, jestliže vpluje do slabších větrů. Přesto si nestěžují.  Užívají si každou minutu svého života v chladném jižním oceánu. Mezitím se posádka Neptunu přiznala, že cítí chlad i uvnitř své 60 stopé hliníkové šalupy, která se zúčastnila Whitbreadu již v roce 1977.

„Teplota výrazně klesla, žijeme prostě na moři. Venku, v noci, to může být trochu ostré. Uvnitř ale také, hliníkový trup je špatně izolovaný.“ tweetoval Neptun.

Australský Explorer, který byl minulý týden nucen se vrátit do Kapského Města poté, co ztratil svoji genu a poškodil svůj refovací systém, v neděli večer opět odvázal lana. Swan 57, kterou kapitánuje Mark Sinclair, známý také jako kapitán Coconut se Zlatým glóbem, má 3500 nm na to, aby dohnal vedoucí lodě a odhaduje se, že do Aucklandu nedorazí dříve než 8. ledna, jen pár dní před startem třetí etapy na Cape Horn.

Člen posádky, sedmnáctiletý Ryder Ellis z Aucklandu, byl nadšený, že konečně mohli  znovu vyplout, a popsal, jak byl zaneprázdněn během prvních dnů na moři.

„Právě jsme měli nějaké astro lekce od kapitána Coconuta.  Je to jedním uchem tam a druhým ven, ale udělám, co bude v mých silách.“

Potvrdil také, že ještě neztratili  kbelík nebo kliku od vinšny – během první etapy utopili čtyři kliky. Nyní se majitel Explorer a zakladatel OGR Don McIntyre může jen usmívat, už žádné další ztráty po zbytek etapy!!

Jihoafrický účastník Sterna SA (42) typu  Swan 53 byl také nucen vrátit se do Mossel Bay čtyři dny po startu druhé etapy, aby prozkoumali průnik vody. Poté, co provedli rozsáhlé opravy kormidelního systému, vypluli v úterý večer do Aucklandu. Organizátorům závodu předložili zprávu inspektorů, která potvrdila, že vše je v pořádku.

Posádka lodi Sterna v zátoce Mossel Bay, kde opravovali loď aby byla připravená na jižní oceán. Credit: Sterna/All Spice Yachting

Jejich kapitán na první etapě Rufus Brand odstoupil kvůli neočekávaným rodinným zdravotním problémům vyžadujícím jeho okamžitou přítomnost. Dobře kvalifikovaná a zkušená Jihoafričanka Melissa Du Toitová, která byla na palubě Sterna posledních 15 000 mil, nastupuje jako kapitánka na etapě do Aucklandu.

„Je mi opravdu líto, že musím ze závodu odstoupit z osobních rodinných zdravotních důvodů, ale závod pokračuje a já mám plnou důvěru v tým a naši první důstojnici, nyní kapitánku druhé etapy, Melissu du Toitovou. Sterna dopluje bezpečně a včas na Nový Zéland, připravená na třetí etapu.

Explorer i Sterna jsou nyní mimo hodnocení pro druhou etapu, protože přijatá externí pomoc není povolena podle Pravidel závodu. To znamená, že jsou stále v akci a míří do Aucklandu, kde budou opět závodit ve třetí a čtvrté etapě.

OGR WHITBREAD REUNION

Město Auckland a TĀTAKI AUCKLAND UNLIMITED se připravují na přivítání flotily OGR a již počítají dny.  Auckland a Nový Zéland mají dlouhou, osobní a hlubokou historickou vazbu na závod Whitbread Round the World Race. Auckland poprvé byl jako Whitbreadova zastávka již v roce 1977 a nyní se sedmi bývalými Whitbreadovými jachtami mezi třináctičlennou OGR flotilou bude historie znovu tvořena, když budou závodit do City of Sails a Royal New Zealand Yacht Squadron. Cílová čára OGR je přímo před RNYS, aby lidé mohli snadno cíl sledovat ze břehu.

Veteráni Whitbreadu si užívají nezapomenutelné shledání v Southamptonu, kde v září odstartoval závod OGR. Credit: Cameron Schmidt / OGR 2023

Oslavu 50. výročí prvního Whitbread OGR pořádá Whitbread Reunion dne 11. ledna od 18:00 do 20:00 ve Wynyard Pavilion v Aucklandu. Všichni veteráni jsou zváni!

Podobná událost se konala v Southamptonu na začátku závodu a sešlo se zde nejvíce whitbreadských veteránů v historii jachtingu. Přibližně 83 veteránů z 38 jachet strávilo večer vzpomínkami na svá dobrodružství.

První jachty se očekávají v Aucklandu v polovině prosince a datum zahájení třetí etapy je 14. ledna 2024.

OGR ŽIVĚ ZDE