Aktuální zpráva od Ondřeje Kotába, přímého účastníka oceánského závodu Ocean Globe Race 2023. Do startu zbývají již jen hodiny.
Doslova jen pár hodin zbývá do startu závodu Ocean Global Race 2023 a v anglickém Southamptonu vrcholí přípravy. Všech čtrnáct přihlášených lodí je samozřejmě už nějaký čas v městském přístavu Ocean Village Marina. Všechny už také dostaly takzvanou Zelenou kartu, což je něco jako povolení ke startu na základě provedených prohlídek stavu lodí, vybavení atd.
Počasí zatím přípravám přeje, za poslední dva týdny deště moc nebylo a teploty se občas blíží třicítce.
V posledních dnech je obrázek situace v přístavu velmi podobný. Většina plachetnic učastnících se závodu, má své místo v jednom rohu maríny. Dny příprav probíhají v podobném duchu: Po dřevěných molech se procházejí návštěvníci, aby si zblízka prohlédli lodě a třeba prohodili pár slov s posádkami. Mezi nimi pomalu kličkují jachtaři tlačící své vozíky plné materiálu a zásob.
Nám dorazily zpět plachty z plachtařské dílny. Jestliže hlavní plachtu na desetimetrovou loď zvládne jeden člověk, pro manipulaci s vakem s hlavní plachtou pro loď dvaadvacetimetrovou je díky rozměrům a váze třeba tří, ale raději čtyř lidí. Společně vak naložíme do vozíku a suneme se k nám. Naši sousedé z lodě „Godspeed“ ale právě sundavají přední stěh. Na lodi mají rolfok, takže více než 20 metrů dlouhá tenká trubka, která se přírozeně nesmí zlomit, nebo příliš ohnout, se pomalu snáši k zemi a je postupně přebírána lidmi na mole, kde ale způsobuje dopravní zácpu. Opouštíme náš vozík s hlavní plachtou a jdeme taky pomoct.
O chvíli později připlouvá italská loď „Translated 9” z krátké zkušební plavby. Na palubě „Pen Duicka VI“ právě zaplétá náš navigátor Phillipe nová lana k ovládání spinakeru. Vázací lana z italské lodě letí naším směrem a trochu se zamotávají do Phillipovy práce. Fouká čerstvý boční vítr a „Translated 9“ je tlačena pravobokem na australskou loď „Outlaw“. Italové (ve skutečnosti mezinárodní posádka) to ale i s naší pomocí a s úsměvem zvládají. O něco později doráží ještě francouzská „Evrika.“ Samozřejmě jim také pomáháme s vyvázáním.
A o den později i náš „Pen Duick VI“ vyráží na krátký výlet mimo vodum, abychom pak zavěšeni pod pojízdným jeřábem opravili poškozený antifouling a hydrogenerátor, který bude v průběhu závodu vyrábět energii pro lodní baterie. Po návratu nás čeká překvapení. Usměvavá posádka „Translated 9“ nás a všechny ostatní v dosahu zve na večeři k nim. Hlasitá hudba a na palubě dvacetimetrové lodě asi sedmdesát lidí. Těstoviny a salát podávány všem co projeví zájem. „Translated 9“ jsou skvělí kamarádi. Přejeme jim doplutí do Kapského města ve výborném čase. Ale ovšem až po nás, samozřejmě 🙂
A jaká je závodní taktika? Když se před před lety chystal start závodu OSTAR, jehož se účastnil také legendární britský jachtař sir Francis Chichester, došlo prý k této situaci: sir Francis připevňoval na zábradlí své Gipsy Moth sitě. Kolem šel jeden z jeho soupeřů a zeptal se, „Nač ty sítě sire Francisi?“ „No přece na lětající ryby“ odpověděl Chichester. Takže bylo jasné, že sir Francis popluje severní trasou.
Zde je třeba uvést pár slov na vysvětlení. Závod OSTAR se jezdil přes Atlantik z Anglie do USA. A závodníci řešili mimo jiné problém, jestli plout kratší a náročnější severní cestou, anebo zda se vydají klidnější, teplejší a o něco delší jižní trasou. Létající ryby se vyskytují na té jižní a tak ty sítě na Gipsy Moth byly jen taktickou hrou: Měl prostě vzniknout dojem, že jeden z favoritů závodu, sir Francis popluje na jih. Ve skutečnosti ale zamířil na sever a nakonec vyhrál.
My teď, respektive kapitáni našich lodí řeší vesměs asi trochu jinou otázku. A sice třeba, kde překročit rovník a kde zachytit do plachet jihovýchodní pasát který nás bude pohánět k Jižní Africe. Každopádně atmosféra je velmi přátelská a mezi posádkami je mnohem více přátelství než rivality.
Budete-li chtít, můžete naživo sledovat cestu a trasy všech lodí a třeba držet palce při pohledu na stránku oceangloberace.com pod rubrikou LIVE. Na stejné stránce najdete seznam lodí, posádek a mnoho dalších informací.
Vaši pozornosti si dovolím rovněž doporučit tyto stránky:
Předchozí Ondrův článek o OGR2023 najdete tady.