OGR23: 2 000 mil do cíle a jde do tuhého!

Na Maiden tvrdě makají, aby uspěli. Credit OGR23

Bouře, strategie a ohromující západy slunce doprovázejí lodě k Aucklandu

  • Epická bitva o první místo IRC. Translated 9 IT (09) je ve vedení, Triana FR (66) ukradla 2. místo IRC lodi Pen Duick VI FR (14), ti jsou nyní třetí.
  • L’Esprit d’équipe FR (85) minul traťový bod. Sterna SA (42) a Explorer AU (28), které dohánějí se zpožděním hlavní flotilu, se odkloní, aby se vyhnuli nepředvídatelné bouři o rychlosti 60 uzlů.
  • Auckland finišuje s přípravami na příjezd závodníků
  • Zakladatel GGR a OGR Don McIntyre přebírá cenu „Událost roku“ na British Yachting Awards v Londýně.

*v den vyjití článku může být pořadí již jiné

Není moc času sledovat západ slunce, když se na Translated 9 snažíte udržet si první místo. Credit OGR23

25 dní plavby z Kapského Města by se dalo téměř popsat jako „příliš dokonalé“.  Podmínky pro plavbu flotily McIntyre Ocean Globe směřující do Aucklandu na vánoční mezipřistání jsou velmi dobré. Nyní však Indický oceán konečně začíná cenit zuby a 13 jachet flotily OGR musí nyní řešit strategii. Posledních pár dní bylo náročných díky nebezpečně vypadající nepředvídatelné bouři, větrným propadům, silnému protivětru a otravnému waypointu, který je umístěn na 45° jižní šířky a 110° východní délky, tak, aby byl obeplut pravobokem. Tato „ledová značka“ (udržující jachty severně od ledovcové zóny) jistě dala jachtám něco, na co se zaměřit. Bohužel se zdá, že ne všichni zasáhli cíl.

Legenda francouzského jachtingu Pen Duick VI FR (14), jehož kapitánem je Marie Tabarly, dlouho flotilu vedl, ale ztratil půdu pod nohama, když byl zbržděn velkým polem vysokého tlaku. Šokující ale je, že tento 73stopý bermudský ketch, si nejen vyměnil místa s Translated 9 IT (09) o kýžené 1. místo v žebříčku IRC, ale klesl až na třetí místo. Triana FR (66), 53stopá Swan s kapitánem Jean d’Arthuys, je nyní druhá v IRC. Posádka dělá velký dojem, když postupuje vpřed proti mnohem větším a výkonnějším jachtám. Triana, vítězové Adventure Class v 1. etapě, se právě postarali o jedno z největších překvapení 2. etapy.

Maiden UK (03) je jen pár hodin za Spirit of Helsinki FI (71), vítězi 1. etapy Line Honors, a pokračuje ve sprintu přes vlny. Obě posádky očividně drží pevně kormidla – tracker ukazuje téměř dokonalé přímé trasy. I když posádka Maiden byla trochu rozrušená nedostatkem vizuálního kontaktu posledního ze tří povinných traťových bodů 2. etapy.

„Byli jsme extrémně zklamaní, že jsme nenašli žlutou bóji uprostřed oceánu, když jsme míjeli waypoint.“

Bohužel se zdá, že bývalý vítěz Whitbreadu L’Esprit d’équipe FR (85) proplul jižně od waypointu. V takovém případě bude na jejich cílový čas aplikována 72hodinová časová penalizace. Nejdříve ale v Aucklandu proběhne kontrola map, deníku a trackeru, ale vypadá to, že propluli 3,7 mil jižně od waypointu.

Odhodlání a dobrá meteorologická příprava a výbava bezpochyby pomáhá posouvat Trianu vpřed v žebříčku. Credit OGR23

Posádce francouzské lodi Swan 65 Evrika (07), se zjevně ulevilo, že propluli waypoint, a byli spokojeni i se svou pozicí ve flotile.

„To je ono, waypoint je za námi! Jsme opravdu rádi, zvláště když jsme ještě získali lepší pozici ve flotile.“

Outlaw AU (08) i Galiana WithSecure FI (06) dramaticky změnily kurz a obrátily se na sever právě včas, aby projely waypointem. Finové jsou na IRC pár hodin za Maiden a je téměř nemožné oddělit střední skupinu – stačí jeden poryv větru a hned jde o umístění v žebříčku.

Z Galiany: „Po intenzivní ranní práci se sextantem v mlžném počasím a stáčejícím se větru jsme museli změnit kurz, obrátit se na pravobok a zamířit na sever k navigačnímu bodu.“

Outlaw možná zamířil včas na traťový bod, ale teď mají jiné starosti. „Dochází zásoby plynu. 3 z 5 lahví jsou spotřebovány. Podezření je na nedostatečné plnění v Kapském Městě. Je nutné omezit spotřebu. Takže žádné teplé nápoje, žádné pečení, žádná jídla z trouby.“

Je možné, že Mehdi spotřeboval veškerý plyn na Outlaw? Určitě to vypadá, že použil všechny hrnce a pánve. Credit OGR23

Další bývalý účastník Whitbread Neptune FR (56) má dobrou rychlost a je na dobré cestě projet bodem trasy bez problémů. I oni mají na palubě problémy s jídlem.

„Dostali jsme velkou dávku zelených banánů a řekli nám, abychom je nechali dozrát. Umístili jsme je do sítí v salonu. Po třech týdnech jsou stále tvrdé a zelené jako okurky. Zvládáme spolu žít, jak jen to jde, ale v bouřlivých dnech je těžké, z dosud tak nevinných banánů se stávají nebezpečné projektily a potutělně na nás útočí. Někteří z nás, otrávení touto nekončící válkou, byli schopni poslat tohoto nepřítele rovnou do moře.“

White Shadow ESP (17) čelí v těchto dnech silnému větru a rozbouřenému moři. Buďte příště opatrní, co si přejete. Je to jen pár dnů, co zveřejnili tento tweet:

„Čtvrtý den bez větru. Kdo řekl, že v Indickém oceánu není žádný klid? Jíme čokoládu, abychom zapomněli, že jsme poslední. Doufáme ve vítr a chceme dohnat flotilu.“

Jill na Exploreru sleduje Venuši před východem slunce. Doufejme, že to není klid před bouří. Credit OGR23

Explorer AU (28) a Sterna SA (42) byli nuceni odklonit se na jih, aby se vyhnuli nepředvídatelné a nebezpečné bouři na začátku týdne. Velitelství OGR doporučilo oběma týmům, aby zůstaly jižně od 39° jižní šířky a západně od 41° východní délky. Trať bouře je monitorována a podle předpovědi se pohybuje k východu a zde již nepředstavuje riziko.

Obě jachty jsou mimo hodnocení pro 2. etapu poté, co museli přijmout vnější pomoc při opravách po startu závodu 5. listopadu. Podle pravidel závodu je toto důvodem k diskvalifikaci z dané etapy. Lodě přeplouvají do Aucklandu a budou pokračovat v závodění ve 3. etapě. Bohužel nestihnou v Aucklandu Vánoce ani Nový rok, nejnovější odhady uvádějí jejich příjezd na 10. ledna, a to pokud budou mít štěstí. Restart třetí etapy je 14. ledna.

Mezitím se hostitelský přístav Auckland s podporou Tātaki Auckland Unlimited (regionální ekonomická a kulturní agentura) připravuje na přivítání první z jachet OGR, ať už to bude kdokoli, již 10. prosince. Jakmile protnou cílovou čáru, jachty projedou kolem ikonické královské novozélandské jachtařské eskadry a poté zakotví přímo v přístavu Jellicoe ve Wynyard Quarter, Wynyard Marina. 13členná flotila OGR bude k vidění až do začátku 3. etapy 14. ledna.

Auckland je součástí historie Whitbread, poprvé sloužil jako zastávka v roce 1977. Pen Duick VI, Translated 9 (dříve ADC Accutrac), Neptune, Maiden, Spirit of Helsinki (dříve Fazer Finland), Outlaw (dříve Equity & Law) a L‘ Esprit d’équipe – vítěz Whitbreadu z roku 1985, se znovu vrátí do Aucklandu po letech. Tyto lodě již dříve zažily proslulé vřelé přivítání města v předchozích závodech Whitbread.

Dlouho očekávané mezipřistání v Aucklandu poskytne posádkám, které právě bojují s Jižním oceánem a chystají se na Cape Horn, velmi potřebný oddech. Není pochyb o tom, že na pontonech bude spousta bývalých námořníků Whitbread, kteří poskytnou pár moudrých slov o notoricky známém mysu a výzvě, kterou se chystají přijmout ve třetí etapě.

Očekává se, že přibližně měsíční mezipřistání závodu vygeneruje pro ekonomiku Aucklandu 2,1 milionu dolarů HDP.

Chris Simpson, vedoucí hlavních akcí v Tātaki Auckland Unlimited, říká, že organizace investovala 175 000 dolarů jménem Auckland Council, aby se tato událost konala v Aucklandu.

„Zastávka v Aucklandu je nejdelší v kalendáři seriálu a představuje polovinu světového závodu. Mezipřistání nabízí námořním partnerům Aucklandu skvělé příležitosti k zajištění zásadních oprav a údržby lodí, než se znovu vydají na Jižní oceán. Akce tohoto druhu nadále posilují mezinárodní reputaci Aucklandu jako světového hostitelského města pro události a zejména jachtingové akce, hrdiny našeho proslulého námořního sektoru a poskytují významné výhody pro Tāmaki Makaurau Auckland. Vítáme návštěvníky a jsme nadšeni, že můžeme světu představit Auckland.“

CHRIS SIMPSON, TĀTAKI AUCKLAND unlimited

Návštěvníci i místní jsou zváni, aby navštívili závodní vesnici Auckland v Jellicoe Wharf, která je zdarma a otevřena pro veřejnost od čtvrtka 14. prosince do neděle 14. ledna, kde si mohou jachty prohlédnout zblízka a možná se i setkat s některými členy posádky.

Jedním z hlavních důvodů nadšení města pro plachtění a pevné spojení s Whitbreadem je velmi oblíbený Novozélanďan, Sir Peter Blake. V roce 1985 přeskočil loď Lion New Zealand a dostal se na druhé místo ve Whitbreadu. O čtyři roky později byl kapitánem Steinlager 2, jediné jachty, která kdy vyhrála všech šest etap Whitbread. Je skvělé, že Lion New Zealand i Steinlager 2 budou kotvit vedle jachet OGR ve Wynyard Marina.

Steinlager 2 bude kotvit po boku starých přátel v přístavu Wynyard. Credit OGR23

Obr.6   Steinlager 2 bude kotvit po boku starých přátel v přístavu Wynyard.

​A nakonec zde přinášíme vyjímečnou zprávu. Golden Globe Race získal tři ocenění na British Yachting Awards 2023 pořádaném v Royal Thames Yacht Club. Zakladatel GGR a OGR, Don McIntyre, převzal prestižní ocenění „Událost roku“, čímž porazil tvrdou konkurenci takových společností, jako jsou Ocean Race a The 50th Anniversary Rolex Fastnet. Vítězka GGR Kirsten Neuschäfer získala ocenění „Námořník roku“ a „Vynikající úspěch roku“.

„Je pro nás velkou ctí získat toto ocenění British Yachting Award a skutečné uznání našemu vášnivému manažerskému týmu Les Sables d’Olonne ve Francii za to, že nám věřili, účastníkům za to, že jdou za svými sny, a našim milionům fanoušků a následovníkům po celém světě. Osobně je skvělé vidět námořníky a nenámořníky, kteří věří v to, co znamená GGR a OGR. DÍK!!!“

Jachty OGR budou ve Wynyard Marina od poloviny prosince a kancelář závodu OGR bude umístěna v The Kiosk, Wynyard Marina od 5. prosince.

Na oslavu 50. výročí prvního Whitbread OGR pořádá Whitbread Reunion slavnost 11. ledna od 18:00 do 20:00 ve Wynyard Pavilion, Auckland. Všichni veteráni jsou zváni!


OGR ŽIVĚ ZDE