Další příběh z edice – co vše se může stát na lodi. Tentokrát Jarda Komínek popisuje jak si „užil“ se servisní baterií.
Při přebírce (resp.těsně po) lodi jsem se kouknul na napětí aku – bylo to ok. Cca 14V – nabíječka byla připojená a nabíjela (dávala 7A tuším); Servisní bylo olověné aku, 12V, 100Ah.
V noci jsem se vzbudil a byla mi hodně zima a navíc hlava bolela jako střep (a to jsem nic nepil!). Vzal jsem si prášek, mikinu navíc a zkusil usnout – jenže ten prášek ani za 45 minut moc nezabral (skoro vůbec..jako bych ho ani neměl) a navíc mi začalo být trochu zle – klobása co jsem večer opékal nad ohýnkem (byla moc dobrá) mi evidentně nějak nesedla…opravdu pěkný začátek plavby.
Šel jsem to zkusit na záchod…a nedošel, cestou jsem začal krmit rybičky (ehm…tedy spíš ježky v křoví). No aspoň mám jasno – klobása mi fakt nesedla. Dokrmil jsem ježky, opláchnul se…nad lůžkem jsem si víc otevřel luknu (a taky se mnohem víc oblíknul – skoro jak na severní pól…a to byl jen chladnější červencový den), zalehl…a usnul. Hurá!
Ráno jsem zjistil, že jsem jediní komu klobása nesedla (kupovali jsme je hromadně) a že nikomu jinému zima nebyla…akorát jeden člen posádky spal skoro o 2 hodiny déle než normálně, což totálně nechápal. Jinak z toho byla jen historka pro pobavení zbytku posádky…tedy až do brzkého odpoledne, kdy nám zhasly přístroje. Baterie ukazovala 5V! Ne, to není překlep: olověný akumulátor měl napětí 5V! Shodili jsme jističe a i přesto bylo večer napětí 1V! Chce se mi říct, že nyní už máte, vážení diváci, indicie k rozluštění této detektivní záhady…ale asi nemáte, rozlousknu ji tedy sám:
Problém byl v tom, že nabíječka neuměla správně poznat, že akumulátor je nabitý pokud současně existoval alespoň malý odběr (např. světlo/lednice) a tak do nabitého akumulátoru stále tlačila proud => ten se zahříval => destilovaná voda se vypařovala zvýšenou rychlostí. No a protože od začátku sezony nikdo hladinu vody v baterii nezkoumal, během naší první noci voda došla a dál se „vařila“ už jen kyselina…a vypařovala se…a moje hlava byla nejblíž – ležel jsem nad a kousek bokem. Takže kdo by chtěl vědět, jaké jsou příznaky přiotrávení se výpary kyseliny sírové, znovu si přečtěte popis o kousek výš: zima, silná bolest hlavy, zvracení. V malé koncentraci (hlavu měl cca 2 m od baterie) výpary způsobí, že člověk „jen“ spal o 30% déle než obvykle.
S nedostatkem elektrolytu logicky akumulátor měl jen zlomek kapacity ačkoli těsně po odpojení nabíječky zůstalo napětí přes 13V, takže vypadalo vše v pořádku. Závěrem bych dodal, že bylo třeba do baterie dolít 5,5 l (!) destilované vody a každý večer jsem pak nabíječku osobně vypínal.