Pohodová plavba tam
Na Palagružu jsme připluli v pondělí v podvečer okolo šesté po celodenní plavbě z Komiži na Visu. Celkově to nakonec vyšlo na 48 NM a jednu halzu někdy po třetí odpoledne. Celá passage byla na pohodovej broad reach a plný prádlo. Průměrnou SOG Navionicsy spočítaly na 4.9 kts. Na posledních 9 NM jsme zapnuli motor, protože vítr úplně lehnul. K Palagruži jsme domotorovali s vytaženou hlavaskou kvůli stabilizaci zcela bez problémů. Po zapnutí motoru jsme samozřejmě kontrolovali vodu, že stříká z exhausteru, a všechno bylo v pořádku.
Natřískaná Palagruža
Zaseklá kotva
Přehřátý motor
Ráno před devátou odplouvala servisní loď s potápěčem z bójky. Proto jsem dal pokyn, že odkotvíme a na bójku se vyvážeme. Budeme tak moc navštívit ostrov všichni čtyři společně a zároveň tím vyřešíme tu zaseklou kotvu pod kamenem už hned ráno. Nastartoval jsem motor. Okamžitě mi podle zvuku přišlo, že něco není v pořádku. Myslel jsem, že je asi studený kvůli té zimě v noci. Jdu na záď rutinně zkontrolovat exhauster a vidím, že z něj jde jen bílá pára, a žádná voda. Vzápětí motor, jako by se zahřál, přejde do vyšších otáček a je hlasitější, nicméně otáčky začnou rychle padat, až motor chcípne úplně. Zároveň se chcípnutím se rozsvítí kontrolka přehřátí na ovládacím panelu a začne pískat alarm, dokud klíčkem neotočíme do polohy 0. Zkouším opakovaně nastartovat, motor už ale nenaskočí, jen se protáčí startér. Radek se zrovna chce jít vykoupat, tak ho poprosím, aby si vzal brýle a ploutve a mrknul pod loď, jestli není ucpané například igelitem sání vody. Radek to statečně provede, i když voda určitě nemá víc jak 15°C. Žádný problém ale neshledává. Tak si ještě zaplave ke kotvě, aby potvrdil, že je opravdu zaseklá o kámen, respektive ve skulině mezi dvěma kameny.
WOBBLE
Kontrola impeleru
Electricity Conservative
Odkotvení na plachty
Zabeachujeme?
Na bójku taky radši po větru
15 telefonátů od charterovky
Předpovědi nevycházejí
Pokračování příště
Fotografie a videa v článku: Martin Cikánek, Roman Šotner, Jan Švancer
Tento text vyšel také na stránkách Martina Cikánka a zde je uváděn s jeho laskavám svolením. Další zajímavé články a spoustu dalších informací najdete na Martinových stránkách jachtavchorvatsku.cz.