Zdá se to nedávno, kdy jsme si se ženou (mým prvním důstojníkem) pořídili skutečnou námořní jachtu – plachetnici – kategorie C, tj. do dvoumetrových vln a Bf 6, a to zbrusu novou! (model Aqua Marina Pioneer, poz. red.)
Po dvou letech testování na našich a rakouských vodách, po nějakých dodělávkách a výměně prasklé kormidelní páky za silnější trubku jsme se koncem června 2020 konečně vydali s lodí do Chorvatska na moře. Už letos v zimě jsme si na radu zkušenějších pořídili kartu plavidla od Československého Lloydu a pojištění odpovědnost z provozu plavidla do 4 mil EUR.
V pátek 19.6. okolo oběda jsme stepovali před prázdným kapitanátem v Sučuraji (Hvar), abychom získali vinětu. Po zavolání na napsané číslo telefon nikdo nevzal, ale asi za minutku přístavní kapitán zavolal na můj český mobil zpět a do tří minut byl v kanceláři. Podíval se na papíry od naší drahé jachty: Aha, gumák 2,77 m dlouhý, s plachtou, jaký máte motor? Žádný?! Registracju netreba! Netreba!
V sobotu dopoledne jsem bohužel vstal pozdě: V improvizovaném přístavišti naší osamělé vilky necelou míli na východ od Zavaly (jižní břeh ostrova Hvar naproti ostrovu Ščedro) jsem se při nafukování a kompletaci lodě (hliníkové podlážky) skoro usmažil. Než jsem dílo dokončil, ze západu se rozfoukal takový vítr (cca 15 uzlů) a z jihozápadu přišly takové vlnky přímo do přístaviště, že bych ani nevyplul.
Jakákoliv byla potom předpověď počasí na otevřeném moři, každé odpoledne na Ščedranském kanále foukal W vítr o síle Bf3 až Bf 5, moře většinou 2 až 3; dva dny krátce až 4, a to když foukal na otevřeném moři W nebo SW a mořské vlny se tak valily do kanálu.
Tak jsme si se ženou vypluli alespoň na večír, a to jen krátce a asi jen do asi 50 m od břehu (v částečném zákrytu pobřežních útesů), podél břehu na východ, pak na západ a zpět, aby nás počínající bóra (bura) z N až NE neodfoukla od břehu pryč.
V noci byla na břehu taková bura (poryvy přes Bf 5), že jsem měl i v domě neklidné spaní, a tak to pokračovalo několik dalších nocí. Tak tedy noční plavba, co jsem chtěl na Pírku vyzkoušet, nebude.
Další den od 7:30 do 11:30 zkušební singl plavba podél pobřeží na západ na konec Zavaly a zpět, tam křižování proti větru 3 hodiny a zpět hodina, napluto celkem asi 5 mil, z toho cca 3,5 míle křižování a 1,5 míle zpět; vítr Bf 3, ale na západě už nepříjemné vlnky proti.
Abychom využili chladnější počasí a zataženo, tak jsme další den podnikli výstup na vrch Hum, druhý nejvyšší vrchol ostrova Hvar. Zjistili jsme, co a jak na ostrově Ščedro: restaurace tam fungují, dostali jsme číslo na vodní taxi.
Další den čekáme na příznivé počasí a vodní taxi nám po telefonu slibuje, že v případě, že budeme potřebovat, nás ze Ščedra zítra odveze.
Vstáváme v 6.00, fouká bura Bf5; z domu vidíme dalekohledem, jak se po hladině šíří nárazy větru a jak se o pobřeží Ščedra rozbíjejí vlny. V 7.45 vyplouváme s cílem Ščedro, na sobě kanoistické vesty, s sebou 6 litrů vody, v lodním vaku náhradní kšiltovky, krém, kinedryl, mikiny, bundy, tekuté jídlo na dva dny (MANA), voděodolnou námořní vysílačku, mobily, signální světlice, tablet s Navionicsem…
Můj plán byl proplížit se podél pobřeží Hvaru na západ k Zavale a pak změnit kurz na jih, abychom, když zavane odpolední maestral, měli napluto na západ a byla tak co nejmenší pravděpodobnost, že ostrov úplně mineme. První důstojník má ovšem svůdný nápad střihnou to přímo po vlnách a po větru; náš cíl, zátoka Lovišče na Ščedru je přímo tím směrem. Kouknu na vlny a dávám se svést, vyplouváme tedy od břehu. Po pár stech metrech se dostáváme do zóny největších nárazů. Jedno nekontrolované vyostření, pak nechtěná halza, pak druhé nekontrolované vyostření… Oznamuji změnu kurzu zpět k pobřeží Hvaru. Pak se loď chová stabilně a na předobok doplouváme asi po hodině k Zavale, rychlost větru klesá na Bf4. Měníme kurz na jih a nastává zatím nejrychlejší jízda Pírka; dosahujeme rychlosti 3 uzlů (teoretická maximální pro tak malou loď cca 4.5 uzle) a za půl hodinky jsme skoro u Ščedra. Rychlosti nejvíce pomáhá přesun těžiště dopředu tak, aby se nejen prodloužila délka na vodorysce, ale především, aby se zrcadlo dostalo ven z vody, a trup lodi tak získal správný podhon.
Vítr pak slábne, ale vlnky zůstávají; vjezd do zátoky Lovišče jsme netrefili o cca 500 m na západ; byli jsme prostě rychlejší, než byl plán, maestral se ještě nedostavil, zato fungoval drift větrem a snos vlnami. Veslujeme těch 500 metrů proti větru, na začátku zátoky si dáváme technickou pauzu a v 10:45 na plachtách (tedy na plachtě) obratem proti větru způsobně přistáváme u mola restaurace Kod Ive na konci zátoky. Napluty asi 3 míle za 3 hodiny.
Bohatý rybí oběd, místní pivo, pěší procházka do zátoky Mostir (stojí za to, žijou tam opravdoví domorodci), koupání… na zpáteční cestu Pírkem na Hvar už bylo podle mě pozdě (hrozba silného maestralu a večerní bury), plujeme tedy na vodním taxi, na velkém semi-rigide gumáku se silným motorem. Při vyplouvání ze zátoky si říkám, proč jen obrací loď směrem na severozápad, když máme plout spíš severoseverovýchodním směrem? No prostě, vlny byly tak nepříjemné, že jsme během těch 10 minut málem dostali mořskou nemoc.
Další dopoledne jsme pomocí vodního taxi v 10:40 zpět na Ščedru a od 11:00 vykřižováváme na moře, pak na slábnoucím NE větru směrem k Zavale. Asi uprostřed Ščedrovského kanálu vítr na 5 minut úplně utichá, hladina se vyhlazuje… a pak se spouští maestral. Posuneme se blíž k Zavale a pak měníme kurz přímo k naší vilce na severovýchodovýchod. Doplouváme ve 13:00 takže asi 3 míle za rovné 2 hodiny.
Další dny jen krátké plavby na sousední pláže včetně zkoušky křižování proti maestralu (šlo to lépe, než jsem předpokládal, napluto jen cca 3násobek přímé vzdálenosti při Bf 3-4 a vlnách 2-3, asi to dělá ta dlouhá ploutev (ponor 80 cm).
Celkově za celou dovolenou: Průměrná rychlost 1,1 uzle je podle mě na 2,77 m gumák dobrý (s 9metrovou turistickou plachetnicí míváme průměr jen asi 2 uzly), jedná se myslím o relativně bezpečný a praktický prostředek pro plavbu do 500 m od pobřeží. Vše ostatní je přeplavba, něco jako 2 myšky na jedné korkové zátce… Příště budeme zkoušet Pírko na moři dále. Lodě plujou nejlépe na moři! Ahoj!