Covid neCovid, třída ClassGlobe pokračuje. Jak jsme psali, jachtaři ze všech koutů světa nakupují plány, staví malé, 5,80 metru dlouhé překližkové plachetnice polské konstrukce, a sní o nízkonákladovém závodě kolem světa v roce 2024. Tedy alespoň pokud vše půjde podle plánu v době, kdy nic nejde podle plánu .
Zatím existuje jen první trup postavený v Polsku pro zakladatele projektu Dona McIntyra. V mezičase se ale prodalo již 130 kusů plánů do 26 zemí. Samozřejmě ne všichni staví, ale minimálně 32 lodí skutečně vzniká, protože k nim existují blogy, kde stavitelé popisují a fotí své pokroky. To je také jedna z podmínek, aby mohla být nová loď oficiálně registrovaná a mohla se účastnit závodů. K dispozici jsou nejen CNC plány, ale i stavebnice (v ČR vám poradí u firmy Devoto), takže zájemci mohou ušetřit čas vyřezávání dílů a koupit rovnou překližkové “lego”. U nás zatím víme, že staví Michal Krysta (pište, jestli víte o někom dalším!). Níže je několik novinek, jak mu to jde.
Stavba Hellingu/stojanu (7.11.):
První dny práce na ClassGlobe 5.80! Konečně! Nejprve bylo potřeba roztřídit a očistit nařezané díly. To nám zabralo dva dny a zjistili jsme, co je špatně a co chybí. Teď už je vše seřazené a připravené a může se dále pracovat.
Díly z masivu jsem důkladně probral a zjistil, že je v nich až příliš suků a musí se vyrobit znovu. Další zdržení, ale jiné práce máme zatím dost. Jediné díly, které jsou kompletně v pořádku jsou díly na žebro B, tak hurá do toho. Vše nastavit do správných úhlů a vzdáleností, namíchat epoxid, natřít a přivrutovat.
Dále zajet na pilu pro nasušené smrkové fošny, nařezat, zhoblovat, naložit a jde se na helling/stojan.
Přípravě dílů je potřeba věnovat velkou pozornost. Pravé úhly musí sedět. Když vše sedí na milimetr, práce jde pěkně od ruky a vše je přesné. Helling musí být celý v rovině a ukotvený k podlaze. Teď už jen dokončit zbylá žebra a můžeme začít vše věšet na helling. Příští týden pokračujeme!
Rámy (žebra) jsou hotové! (20.11.)
Rámy (žebra) jsou hotové! Jednotlivé díly je potřeba precizně proměřit, zalepit epoxidem a prošroubovat nerezovými vruty. Vše musí být symetrické a musí sedět podle plánů. Možná jsem až moc důkladný, ale snažím se, aby vše sedělo na milimetr přesně. Je to zdlouhavé, za to mám lepší pocit z dobře odvedené práce. V poslední fázi jsme zatmelili vruty epoxidovým tmelem a můžeme začít věšet na helling.
Zatím jsem stihnul navěsit žebro T a A. Na vyrovnání používám laser, vodováhy, pásmo a dokud vše nesedí na milimetr přesně, není hotovo.
Stringers (podélníky) are coming (1.12.)
Dalších pár dní práce za námi. Vše nejde podle plánu, ale důležité je se pořád posouvat kupředu. Dořezali jsme poslední chybějící díly z překližky a pustili se do výroby podélných latí tzv. stringers. Tyto latě budou kopírovat celý trup lodi a podélně spojí již navěšené žebra na hellingu viz obrázek.
Stringery musí být z vysušeného dřeva aspoň 10-12% a musí splňovat předepsanou pevnost. Zvolit se dá modřín, borovice, nebo cokoliv pevnějšího. V našem případě jsme vybrali modřínové fošny o délce 4-5m, které se budou podélně napojovat zkoseným spojem, který se slepí epoxidovou pryskyřicí. Spoje budou rozmístěny na žebrech, kde se navíc ještě pojistí vruty.
Co se týče naší výrobní haly je skvělá. Pomalu však začínáme s přezdívkou lednička. Nebýt libčických vietnamských kuchařů a jejich pytlíku chilli za 10 Kč, z nudlí u nosu by byly rampouchy. Příští týden se ve velkém vrhneme na obšití žeber latěmi a snad začneme i pokrývat dno překližkou. Tož držte palce a jak bude více času a síly, snad se rozepíšu trošku více.