Rozhovor s Danny Drahošem: Od Arktidy k Antarktidě

Kapitán expediční lodi Global Surveyor, jejíchž plavby a příběhy tady na Kráse jachtingu sledujeme, Danny Drahoš, si našel čas a odpověděl nám na několik našich zvídavých otázek. Zajímalo by vás také něco o plavbách Global Surveyoru a činnosti Go West Sailing? Napište nám vaše dotazy na Dannyho na tereza@ifp-publishing.cz a my vaše otázky přepošleme Dannymu!

Global Surveyor je bez pochyby výjimečná loď. Jak dlouho se na ní plavíš? Jaké jsou tvé dojmy z lodi po prvních letech? 
Na Global Surveyor se střídáme jako kapitáni s Alešem Kafkou poslední dva roky.
Byli jsme až překvapení, jak velmi robustně je loď postavena a jak relativně snadno se vypořádáva i s opravdu hodně nepříznivým počasím. Skvělá loď na high latitudes sailing a dlouhé oceánské přeplavby.
Je něco co ti na lodi vyloženě vyhovuje a co naopak nevyhovuje?
Opravdu oceňuji obrovské nádrže na naftu i vodu a jejich umístění. Skvělé funguje také 150kg CQR kotva společně s 450kg řetězu, to je v divočině severu obojí k nezaplacení. Pravděpodobně před příští výpravou do Grónska budeme instalovat rolfok přední plachty, současný systém „Hank on“ klade vzhledem k velikosti a váze přední plachty opravdu veliké nároky na posádku a na oceánu nás často limituje.
Momentálně děláte hlavně expediční činnost. Jaké jsou tvé poslední plavby a hlavně jaké plánuješ na následující dobu? 
V letošním roce jsme se Global Surveyor vypravily na Island, do Grónska a na Jan Mayen (po zimě na Kapverdách a Kanárských ostrovech), a momentálně se chystáme na naší expedici do Antarktidy a Patagonie (volná místa na plavbách najdete ZDE).
Aleš Kafka právě s Globalem přeplul Atlantic a Equator a přistál v Brazílii. Koncem měsíce ho v Brazílii vystřídám a popluji přes Uruguay a Argentinu do Ushuaii, ze které bude naše plavba do Antarktidy začínat 8/1/2022. Poté se chystáme do Chile a Patagonie a na jaře opět na Island a do Grónska. Na našem webu jsou opravdu zajímavé plavby.
Ovlivnil tvé plavby za poslední rok a půl nějak koronavirus a jeho omezení? Například menší zájem posádek, nebo nepříjemnosti v přístavech, papírování a pod. 
My jsme se navzdory koronaviru plavili celkem hodně, ale bylo to často s poloprázdnou lodí, neustále last minutes a změny plánu a obrovská hromada stresu a organizační práce. Asi nejhorší bylo naprosto nevyzpytatelné chování britske vlády (z UK je většinou cca 50% našich posádek), tam jsme opravdu nevěděli dne ani hodiny, jestli posádky budou nebo nebudou smět přijet a co se slíbilo v pondělí to neplatilo většinou už v úterý ráno.
Kromě expediční činnosti dělá Go West Sailing stále ještě kurzy RYA ve Skostku i na Kanárech. Jak vidíš činnost Go West Sailing do budoucnosti? Plánujete nějaké změny?
My jsme momentálně spokojeni s rozsahem naší činnosti. Kombinace RYA jachtařské školy a expediční plachetnice, která se plaví od Arktidy po Antarktidu, je opravdu ideální, a kurzy a plavby se skvěle doplňují.
Jestli všechno půjde dobře, pravděpodobně od jara ještě rozšíříme naší flotilu na Lanzarote. Ve Skotsku v současné době provozujeme 7 lodí a to nám vyhovuje, je to na hranici personálních možnosti (zejména teď po Brexitu).
Jaký je momentálně zájem o kurzy RYA? Podepsal se dle tvého názoru nějak Brexit na počty zájemců o kurzy ve Skotsku? 
My jsme měli ve Skotsku asi jeden z nejdelších lock downů v Evropě, nicméně díky tomu, jak britská vláda zdecimovala důvěru Britů k cestování do zahraničí, předčila naše letošní sezóna veškerá očekávání. Britové prostě místo na Kanáry jeli všichni do Skotska. Dokonce i teď v listopadu máme na vodě každý týden několik lodí s kurzanty na palubě. Také máme velice zdravé portfolio rezervací na rok 2022 a léto v Arktidě na Global Surveyor je už skoro vyprodané!
Tak díky za rozhovor a přejeme jen samé šťastné plavby!
Taky díky a nashle u nás na palubě 🙂