Singa: 24.února – 26.února ZOUFALÝ BOJ

 

24.2.2012 – pátek – RÁNO: je patek a skoda, ze k tomu jeste neni 13. Mam naprosto vrcholne katastroficke rano. Nejdrive zacal vysazovat Brumla a zacerneny spodni kryt ukazuje, ze se asi ubrousily kartacky na rotacnim vyvodu a jen obcas je slyset, ze nejaky vykon kratce dava. Dalsi prislo o hodinu pozdeji, kdy jsem za kormidlem uslysel velkou ranu. Prasklo uchyceni zadniho salingoveho vantu na stezni u salingu na levoboku (4 mm plech o sirce 50 mm) asi 20 mm nad cepem koncovky vantu (vidlicka – togle). Udelal jsem hned gybe na opacny levy bok, abych odtizil silu na levobocni vanty, sroloval kosatku a na treti ref zastavil lod. Pouzil jsem vytahu na trysail jako nahradu za upadly vant.Tlak neustale klesa. Zatim fouka do 30 kt. V teto chvili musim cekat, az toto pocasi prejde. Hodlam pak udelat smycku (z nerezoveho lana o prum 7 mm) a s pomoci sverek pres mezeru v salingovem u- profilu (6 mm, cep salingu prum 12)do ni dam zpet cep koncovky vantu.

Horsi je, ze nevim, zda to zvladnu silove za soucasneho stavu mych rukou. Musim se vsak o to pokusit, jakmile se more uklidni, coz lze ocekavat tak v prubehu dvou tri dni podle modelu GFS a jak to tady zatim v takovych cyklech pocasi bylo. Skoda, vcera by to na klidnem mori udelat slo. Ted bych se na stezni bezpecne neudrzel. Do te doby se neda nic jineho delat. Vyuziji toho k pracem uvnitr lode a k odpocinku rukou, pokud boure nebude zesilovat a neprijdou prepadavajici vlny. To bych pak musel nasadit padakovou kotvu a jen se modlit, aby fungovala a neprevratilo me to.

Pro dalsi doplneni Tvych dotazu – predelani driveru – skutecne neresi muj problem – posun dopredu znamena, ze uhel vychyleni kormidla by se zmensil a driver by neustale byl na vlnach v krajnich polohach a zniceni by prislo velice rychle. ST4000 (i kdybych mel, tak to tady udelat nejde)uz ho stejne nemam a ST2000+ ma jinou konstrukci.Brumlu budu resit nasledne – i kdyz jeho sundani nebude taky zrovna jednoduche a vzdy jde o akrobaticky vykon na zadni zerdi. Mam kartacky z toho spatneho Rutlanda 913, tak doufam, ze tam snad pujdou. Pokud ne, tak jsem bez vetrneho generatoru. Jeste zbyva jedna slaba nadeje, ze podle toho zacerneni muse byt kartacek pouze zaseknuty, a proto se ubrousil. Nadeje umira vzdy jako posledni.

Ruce – mam necitlive konecky (polstarky prstu) a kdyz prsty stisknu, tak boli a tim vlastne v nich ztracim i silu. Kdyz prsty ohnu, tak mam pocit napuchlosti, ale to mne nijak moc neveadi, spise to asi cosi signalizuje. Ale celkove – ruce jsou dnes trochu lepsi.A do tretice jsem si u snidane spalil horkym cajem spicku jazyka. Neprijemna záležitost…

Je hnusne pocasi, trvale a obcas to prejde v silny dest a k tomu jen 6 st vzduch. Tlak stale klesa (ted 998 Nm), tak ocekavam dalsi zesileni vetru. Jedna vysoka vlna vyhodila zeleny plankton az do poloviny plachty, tak na ni mam dost nalepeneho toho svinstva. Snad to dest casem smyje sam nebo to pak pujde ostranit. K TA to mam 1433 Nm. Ted jsem tedy momentalne hrickou vetru a proudu ve smeru SES s prumernou rychlosti kolem 1kt. To je dost opravdu na jeden den. Vse je nafoceno a poslu na web.Na lepsi pohodu si dam 3 kosticky cokolady a uvarim drstkovou polevku k obedu. Skoda, ze uz dosel rum. Sprdlu bych si dal. Co bude dal, se uvidi. Doufam, ze lod plne uschopnim k dalsi plavbe.

24.2.2012 – pátek – NAVEČER – muj e-mail je ponekud smutny, ale takovy je uz zivot.

Vitr se odpoledne uklidnil na asi 25 kt a prestalo prset. Rozhodl jsem se okamzite resit problem s vantem. Duvodem byl i pokracujici pokles tlaku a neprizniva predpoved na pristi tri dny – vitr az 35 kt a prechod dalsi studene fronty. Pripravil jsem si nahradni vant a vylezl ve vetru 20 kt a 5 metrovych vlnach na stezen k salingum. Tam jsem zjistil, ze chybi u dvou cepu vantu zavlacky a nahradni vant se da uchytit seklem. Mel jsem dva s sebou. Nebyl jsem vsak schopen v tom kymaceni ho tam namontovat.

Po nekolika neuspesnych pokusech prisla ta x-ta velka vlna a ja spadnul asi o metr niz a samozrejme sekl s vantem spadly na palubu. Pri druhem lezeni na stezen jsem dal nove zavlacky. Vykyvy se zvetsovaly a ja ztracel silu v bolavych rukach se udrzet u stezne a dvakrat jsem spadl. Pri opakovanem pokusu jsem se uz pokousel zasroubovat sekl. Bohuzel tento pad znamenal nejen opetovnou ztratu seklu a pad vantu na palubu, ale narazil jsem si levou sanici, zebra a ta boli pri kazdem nadechnuti a dale jsem si sedrel bradu. Prisel jsem i o kulicha.Se zbytky sil v prstech jsem lezl zpet dolu. Temer jsem nemel silu mackat karabiny u pasu pri postupnem odjistovani u kazde stupacky. Po palube jsem se doplazil do kokpitu a kajuty.

Snedl jsem jednu cokoladu a tatranku na uklidneni. Narazeniny prichazeji k sobe a bolest zber se zvysuje a dostavam zimnici. To jiste prejde. Momentalne nemam v rukach silu cokoliv namahaveho delat a ani kormidlovat. Ted premyslim, co dal. Je jasne, ze kdyz neopravim vant, tak musim zastavit. Zvazuji Hobart. Je to na kursu v prevazujicim vetru a plul bych na malou kosatku a 3. ref a budu se modlit, ze stezen s tim jisticim vytahem pro trysail vydrzi tech zbyvajicich 1500 Nm.

K tomu vsemu windgenerator Brumla uz nedava vykon a zatim je tedy mimo provoz. Lod necham zastavenou – momentalne nejsem schopen kormidlovat a nevim, co se prizene v noci, kdyz se sice pokles tlaku zastavil, ale vetsinou pak prichazi stoceni vetru a jeho zesileni. Rano bude moudrejsi vecera. Pujdu to vylezet. Dam si jeste jedno pivo na spani. Bohuzel vse se od zacatku plavby stavi proti mne. No, budu dal bojovat, i kdyz mozna do horkeho konce, ale jen tak se nevzdam. Snad mne bude Neptun naklonen a zdravotni stav to umozni.

Jarmila Ondráčková
25.2.2012 – sobota – pro velké vlny nebylo možno se připojit k interntu. Petr navečer volal přes Iridium. Jeho zdravotní stav se zlepšíl, žebra jsou jen naražená a ruce se též mírně zlepšily. Tlaková níže trvá, takže se snaží co nejméně namáhat stěžeň, neboť vanty zatím nebylo možno k salingu připevnit

26.2.2012 – neděle – jsem rad, ze jsme se vcera slyseli. Moc mne to pomohlo tyto utrapy lepe prekonat. Dnes od 5. hodiny cekam na uklidneni vetru a vln. Bohuzel stale je to mezi 22 – 31 kt a vykyvy lode az 50 st. Nechci riskovat pad a pripadne zraneni. Tak snad k veceru to bude lepsi, kdyz tlak jde nahoru. Stav tela a i rukou se opet zlepsil. Stve me, ze nemohu plout, prave kdyz jsou ted idealni podminky na pouziti Burlaka. Zase dalsi casova ztrata. Nechci riskovat v tomto silnem a poryvovem vetru zlomeni stezne. Odsolil jsem si 10 litru vody. Je polojasno. Take jsem si dnes vse pripravil na zitrejsi pokus o vytazeni noveho vantu k salingu. Vzhledem ke stavu rukou a tela po vcerejsich padech jsem se rozhodl pouzit reseni, ktere jsem udelal u vytahu trysailu. Misto montaze seklu u salingu tam pouziji karabiny o prumeru 8 mm, kterou jen zaseknu do otvoru. Timto bude stacit, pokud moje telo a more dovoli a ja vylezu na stezen pod saling. Pokusim se o to zitra rano, kdyz more jeste nebyva rozbourene. Tlak jde nahoru a fronta dnes presla. Byla zima a casto prselo. Vitr dnes dosahoval 32 kt. Celkove jsem po dnesnim odpocinkovem dni – prevazne na luzku – na tom lepe. Jen zebra dost boli a ruce mam napuchle, ale silove to vypada lepe. Jsem volne unasen vetrem a proudem k TA to mam 1350 Nm.

Ve vcerejsi zprave prosim o doplneni, ze jsem kolem 10. hodiny LT obeplul dalsi vyznamny mys – Leeuwin (Australie).

Další díl: Singa: 28.února – 4. března STÁLE VPŘED

1 COMMENT

Comments are closed.