Ve Středomoří frčí vyvazování přídí nebo zádí a je skvělé udělat pár kroků po lávce z lodě přímo ke stolu v restauraci na nábřeží. Občas i tady uvidíte stát loď u mola bokem, ale to pak riskuje, že se na ni budou vyvazovat další. V některých oblastech bývají na mole mooringová lana, jinde si musíte vystačit s vlastní kotvou.
U tohoto způsobu vyvázání je potřeba dávat si pozor na jednu věc. Řada vlnolamů, mol a přístavních zdí vznikla nasypáním materiálu, velkých kamenů a kusů betonu. Zeď, která se nám může zdát, že ve vodě padá strmě do hloubky, může pod hladinou skrývat u své paty nepříjemná překvapení. Než tedy k takové zdi nebo molu začneme naplouvat zádí, musíme se ujistit, že nám tady list kormidla neokousají kameny. Většinou stačí podívat se, jak to udělali ostatní. Pokud chcete hrát na jistotu, vyvažte se přídí napřed.
V jistých regionech najdete také spoustu nedokončených nebo zchátralých mol, z nichž trčí zrezivělé kusy armování a přímo tu čekají, aby si smlsly na laku vaší lodě. Měli byste se tak pořádně ujistit, že vaše kotva, ať už ji budete vypouštět z přídě nebo ze zádě, vás od mola bude držet spolehlivě. V noci je dokonce u takových mol lepší popustit loď na vyvazovacích lanech a přitáhnout ji o pár metrů dál od mola na kotvě. Pak vás o molo neotřískají vlny od rychlých trajektů, které si to nad ránem pofrčí okolo.
Vyvázání zádí k molu na kotvě
Začněte asi 6 délek lodě od zvoleného stání, abyste mohli kompenzovat snášení efektem prop walk a nacouvávali rovně předtím, než spustíte kotvu. Když budete asi 4 délky lodě od mola, začněte kotvu spouštět. Couvejte dál na zvolené místo, dokud nebudete u mola, loď zastavte krátkým pulzem dopředného chodu a pak vyřaďte plyn do neutrálu. Teď bude muset někdo vyskočit na molo a zajistit zde lana, případně lana hodíte někomu, kdo vám na mole pomůže. Jako první byste měli zajistit vždy návětrné lano. Vrátkem doberte volný řetěz do tahu a upravte délku vyvazovacích lan tak, aby loď stála v dostatečné vzdálenosti od mola.
Podle knihy Jachting beze stresu
Další fígle a zajímavosti včetně videí a jachtařských průvodců? Staňte se členy Námořního klubu! Více informací.