Za jachtingem do Řecka přes karanténu – aktuální popis současné situace z vlastní zkušenosti

V médiích, ale i třeba na ministerstvu zahraničí byla spousta informací, vesměs pozitivních, o tom, jak se Řecko otevírá turismu. Nicméně se daly najít i takové, které tomu trochu odporovaly. Na MZV psali, že v Athénách se testuje již jen namátkově. Naproti tomu informace od Briana Walkera, přítele, který se před týdnem vydal do Řecka na svou loď, hovořily jinak. Skončil ve 14 denní karanténě bez možnosti vycházení a na loď mu nedovolili vstup. Dlouho jsme se rozmýšleli, a i přesto, že z Aeginy došla informace, že nás na loď možná také nepustí, jsme se rozhodli letět. Čas nás tlačil – potřebujeme dostat loď do formy a dát ji na vodu. Gaia (naše loď) je momentálně na suchu v boatyardu na ostrově Aegina, v Sarónském zálivu.

Letenky jsme měli zakoupené již docela časně s Aegean airlines, ale zrušili nám je. Koupili jsme jiné s jinou společností, zrušili je také. Další jsme vybrali, let přes Pařiž, ale než jsme je koupili, zrušili je také. Nakonec jsme koupili let z Vídně, kam jsme chtěli dojet vlakem. Vlak ale jel jen do Brna, dále jsme museli autobusem, který nás měl hodit na vídeńské letiště. Kostky byly vrženy, 2.6. ve 4:00 jsme vyrazili. Následuje reportážní popis, jak jsem ho psal během cesty.

Cesta za jachtingem do Řecka, fáze 1, vlak do Brna. 2.6.
Cesta v pohodě, vlak fajn, zpoždění jen 4 minuty. Velmi pěkné.

Cesta za jachtingem do Řecka, fáze 2 – Brno – Vídeň autobusem 2.6.
Z Brna pokračujeme busem do Vídně. Přechod hranic nebyl úplně jednoduchý. Armádní pěšák, 3 pecky, tak asi četař, ale neumím rakouské hodnosti, tak 20 let starý, s velkým černým kvérem nám všem změřil teplotu. A nedokázal pochopit, že linkový autobus se z Vídně zase hned vrací. Museli jsme všichni dokládat, co budeme v Rakousku dělat. My jsme ukázali letenky. Zbytek cestujících ukazoval papíry, co kdo měl. Voják zjistil, že to nezkontroluje a soustředil se na řidiče. Chtěl ho nechat 14 dní v izolaci. Po asi půl hodinové debatě a pobíhání tam a zpátky, a díky jedné paní cestující, co uměla německy, to pochopil a jelo se dál. (poznámka: snad od 4.6. mají být tyhle kontroly zrušené)
Vídeň. Vídeňské letiště je letiště duchů. Letadla nelétají, obchody jsou zavřené. Nefunguje tu vůbec nic, pouze pár zaměstnanců, pár rengenů a snad je tady někde přistavené i letadlo, kterým máme letět. Plné určitě nebude, podle toho co nám říkali na přepážce, letí asi 40 lidí.

Vídeňské letiště duchů

Cesta za jachtingem do Řecka, fáze 3, Vídeň – Athény 2.6.
Let proběhl v klidu, letušky měli roušky, jídlo se dalo pouze koupit. V letadle bylo asi 40 lidí. Ještě před přistáním jsme museli vyplnit covid19 dotazník a odevzdat letuškám.
Po přistání nás řízeně vyvedli z letadla a po vstupní proceduře – odkud, kam, proč a kde budete – jsme postoupili do fronty na testy na covid19. Naše platné čerstvé mezinárodní, za 2000 Kč udělané covid pasy (celkem tedy 4000 Kč) nikoho nezajímaly a museli jsme se podrobit testu znovu přímo na letišti (zdarma). K tomu jsme opět vyplnili dotazník covid19.
Pak nás (celé letadlo) za doprovodu policie posadili do autobusu a zavezli do Athén do hotelu, kde musíme 24 hodin čekat na výsledky testu. Na recepci jsme potřetí vyplnili dotazník covid19.
Režim na hotelu: Nesmíme z pokoje, jídlo 3x denně nám nechávají za dveřmi. (pokuta za porušení karantény je až 5000 EUR). Hotel ani jídlo neplatíme.
Tak tu sedíme a čekáme. Hotel je pěkný, výhlídka není špatná.

Ve frontě na covid testy na athénském letišti
Výhled z hotelu

Na hotelu, fáze 4, 3.6.
Den trávíme na hotelu, jídlo nám nosí za dveře. Kolem šesté odpoledne nám zavolali, že jsme negativní a že můžeme opustit hotel do samo-karantény. Písemně nám zatím nedali nic, informace o tom, co znamená samo-karanténe také nemáme. Hotel plánujeme opustit zítra 4.6. a posunout se na Aeginu. Na recepci musíme nechat adresu, kde se budeme příštích 7 dní nacházet. Zdůraznili nám, že nás tam bude policie namátkově kontrolovat. To jediné máme i písemně.

DOSAVADNÍ AKTUÁLNÍ SHRNUTÍ
Momentálně jsme tedy v karanténě v Athénách, viz výše, oba negativní.
O tom, že do karantény musí člověk i když je negativní, jsme věděli, ale chtěli jsme těch 7 dní (ještě minulý týden to bylo 14) strávit v izolaci na lodi, co stojí na břehu v boatyardu na Aegině. To nám bohužel nepovolili, takže ten karanténní týden musíme strávit někde v hotelu za své peníze. (liší se to ale ostrov od ostrova, máme zprávy, že někde strávit karanténní týden na lodi lze, bohužel na Aegině ne. )

Shrnutí opatření, které tady v Řecku platí do 15.6., a jsou ověřena osobně:

– Každý, kdo příletí do Řecka bude otestován na covid bez ohledu na předchozí testy + vyplní na třech místech dotazník covid 19.

– Hned z letiště je celé letadlo autobusem odvezeno do hotelu, kde se 24-30 hodin čeká na výsledky testů.

– Hotel je pěkný, tři jídla za den, vše je zdarma – tedy kromě kafe, to stojí 3,5 EUR. Jídlo nám nechávají za dveřmi.

– Pokud jsou výsledky NEGATIVNí a člověk je tedy zdráv, musí hotel opustit a příštích 7 dní zůstat v osobní karanténně na vybraném místě, kde je čas od času kontrolován policií. Pokuta za nedodržení 5000 EUR. (není jasné, co ta samo-karaneténa obnáší, ale kamarád Walker (angličan) je někde u Prevezy a nevychází, jídlo si nechá nosit, jiná informace zase tvrdí, že to znamená 2x denně si měřit teplotu a setrvat na uvedené adrese)

– Pokud jsou výsledky POZITIVNí, musí člověk zůstat na hotelu, kam ho přivezli z letiště, a je mu poskytnuta lékařská péče.

– Charterové lodě nesmí až do 15.6. vyplouvat.

Po 15.6. se tenhle režim silně změní, můj odhad je, že bude celý zrušený a jestli budou nějaké kontroly, tak namátkové. Ale uvidíme.

Zítra, 4.6. se pokusíme dostat dál na Aeginu, napíšu, jak to dopadlo.

EDIT 4.6. odpoledne

Cesta za jachtingem do Řecka, fáze 4 – závěrečná

Tak jsme dnes bez problémů dorazili na Aeginu. V hotelu Athénách jsme se ráno odhlásili, odevzdali vypolněný covid dotazník, kde je i adresa, kde se budeme zdržovat. Žádné další pokyny, jak třeba být v samo-karanténě a co to znamená jsme nedostali. Jen jednou denně celého zdejšího pobyt přijde SMS, že musíme být 14 dní v samokaranténně (mají to zastaralé, platí 7 dní).

Pireaus normální, provoz aut normální,hospody otevřené, lidé uvnitř vesměs nosí roušky. Trajetkové molo plné trajektů. Při vstupu na trajekt jsme museli vyplnit zjednodušený covid dotazník – jako že mi a virus vůbec nic. PLavba na Aeginu klidná.

Tady na Aegině jako by se nic nedělo. Taverny otevřené, obchody otevřené, roušky nikdo nenosí ani v obchodech. Spousta lidí, nejsou to ale cizinci, zdá se, že 99% jsou to Řekové. Nábřeží je prázdné, stojí tam jen dva motoráky. Na moři je občas vidět plachetnice. Podle informací od místních nemají na Aegině ani jeden případ koronaviru.

My jsme v apartmánu a uvidíme, jak moc budeme tu izolaci hrotit. Zatím to moc nevypadá  🙂 Asi budeme chtít co nejdříve na loď. Přikládám fotky z Aeginy.