Ztraceno beze stopy

Proč se učit z vlastních chyb, když se můžete poučit z chyb jiných? Vyjde to totiž výrazně levněji.

Spousta lidí vyplouvá na moře, aniž by měli i malé tušení o tom, jak se ovládají světlice, kde se zapíná bilge pumpa, jakou má kapacitu, nebo jak správně volat MAYDAY a jak používat vysílačku. Samozřejmě, v 99% případů se nic nestane. Ale v tom zbylém 1% rozhodují o vašem životě právě tyto znalosti.

Plachetnice je člověku nebezpečná sama o sobě a ve chvíli, kdy přijde špatné počasí, se může situace velmi rychle zhoršit do stavu, ze kterého nebude úniku. A to nemluvíme jen o zaoceánských sportovních plavbách, ale i o na první pohled naprosto neškodném odpoledním plachtění u pobřeží. Vypínáte za plavby plyn přímo u bomby? Víte, kde jsou na lodi hasící přístroje? Kdy jste naposledy kontrolovali napínání vantů a stěhů? Kontrolujete bilgový prostor kvůli nečistotám, které by v nouzové situaci ucpaly bilge pumpy?

Ale ještě není důvod panikařit. Takovéto zkušenosti se nabírají těžko a každý z nás se modlí, aby se do nebezpečných situací nedostal. V tomto případě je nejlepší teoretická příprava. V knize Ztraceno beze stopy, druhém dílu úspěšné sbírky skutečných příběhů Ztraceno ve vlnách (vyšlo v IFP Publishing 2016), je 30 fascinující a poučných vyprávění o ztrátě lodě na moři. Někde na dně moří a oceánů leží 30 vraků, jejichž příběhy si teď můžete přečíst.

Kde se stala chyba? Jednou to byl hurikán o rychlosti 175 uzlů, jindy přepilovaný kotevní řetěz, selhání vybavení, ucpané bilge pumpy, exploze, požáry, ale také všudypřítomný lidský faktor. Na konci každého příběhu je příčina problému rozebrána a popsána tak, aby si z ní čtenář a jachtař mohl vzít ponaučení.

Jen jedno doporučení: nedávejte to číst své drahé polovičce před plavbou. Nepojede. 😉


VYCHÁZÍ V LISTOPADU 2017

IFP PUBLISHING